Petitie tegen einde saldering

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Tim »

Pigion schreef:is het bijna onmogelijk een beslissing te nemen.
Neem hem zoals je de beslissing nam voor je laatste vakantie of automobiel.

Problem solved!

Groet,
Tim
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Je kunt je beslissing ook omdraaien. Waarom wil je verduurzamen? Alleen om geldelijk gewin? Om je steentje bij te dragen aan de oplossing van het klimaatprobleem? Een beetje van allebei?

Bij mij was het hoofdzakelijk de drang om energieneutraal te worden, uit ideëel motief dus. Natuurlijk heb ik per genomen maatregel gekeken naar de beste prijs-pret verhouding. Op mijn pagina van de Duurzame Huizen Route kan je uitgebreid zien wat en hoe ik heb gedaan.

Naderhand ben ik uit nieuwsgierigheid eens gaan rekenen. Tot mijn niet geringe verbazing en aangename verrassing bleek de investering van in totaal zo'n 25 k€ binnen ongeveer 6 jaar terugverdiend te worden doordat mijn energierekening ruim €4000 per jaar lager is geworden en inmiddels zelfs licht negatief is. Daarnaast heb ik ook nog zo'n 50 k€ aan 'luxe' verbouwingen uitgegeven. Vorig jaar heb ik om in een lager hypotheektarief uit te kunnen komen mijn huis opnieuw laten taxeren. Hierbij bleek het ruim 70 k€ meer waard te zijn geworden. De totale investering heeft zich dus kennelijk voor 95€ vertaald in een hogere marktwaarde. Het verdient zich zo kennelijk dubbel EN dwars terug!

Bovenstaande heb ik geheel eigenhandig en vrijwel zonder subsidie gerealiseerd. Alleen over mijn 24 zonnepanelen kreeg ik in 2012 €625 subsidie en hopelijk krijg ik eerdaags alsnog €2005 BTW hierover terug. Mijn kosten zijn hoofdzakelijk voor materiaal omdat ik veel werk zelf heb uitgevoerd, m.u.v. het isoleren en het plaatsen van de zonnepanelen. Dat isoleren was trouwens met een straatlengte de beste investering. Ik heb spouwen en vloer met PUR laten isoleren, dat kostte me alles bijeen €3300. Mijn besparing is echter een kleine 1700 m3 gas per jaar! Bij 65c/m3 is dat ongeveer €1100/j ofwel een terugverdientijd van drie jaar. Die zijn al voorbij dus nu zit ik er niet alleen lekker warmpjes bij maar bespaar ik nog steeds elke maand een kleine €100.

Mijn verhaal toont wel aan dat het zowel praktisch als financieel heel goed te doen is om zelfs een oud huis als het mijne (uit 1905) energieplus te maken. Geheel zonder subsidie!

Saldering is natuurlijk wel een deel van het verhaal. Tegen de tijd dat de huidige regeling verandert heb ik mijn panelen al grotendeels terugverdiend en ik zal er geen snee brood minder om eten. Desondanks steun ik de oproep om de saldering te handhaven van harte en bepaald niet alleen omdat ik daar zelf ook nog de vruchten van zal plukken. Belangrijkste is dat de overheid niet alleen in woorden maar ook in daden toont dat het ze menens is om samen wat aan het klimaatprobleem te doen. Daarbij is duidelijkheid en betrouwbaarheid essentieel om mensen niet nodeloos van eventuele plannen af te laten zien.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door nck »

Paul Joosten schreef: 04 feb 2018, 14:12 e kunt je beslissing ook omdraaien. Waarom wil je verduurzamen? Alleen om geldelijk gewin?
Ik heb mijn fictieve verbruik eens opgegeven bij "gaslicht.com" om te zien over welke bedragen we nu praten. Het is met name een schatting omdat ik al jaren geen gas meer afneem voor verwarming en een overschot aan zonnestroom heb.
Maar dan nog, met een opgegeven verbruik van 5000 kWh stroom en 2750 M3 gas is de goedkoopste aanbieding €2640 per jaar.
wanneer je dit afzet tegen een negatieve energierekening van €800 is de totale fictieve besparing €3440.
Dat heb ik toch niet elke dag in mijn broekzak.
Paul Joosten schreef: 04 feb 2018, 14:12 Om je steentje bij te dragen aan de oplossing van het klimaatprobleem?
Hebben we dat dan of wordt ons dat met heel veel zorg aangepraat.
En dan heb ik het niet over het feit dat het voor mij vanzelfsprekend is dat je zo weinig mogelijk vervuiling in welke vorm dan ook veroorzaakt.
Maar het gedram over CO2 is aan mij niet besteed.
Paul Joosten schreef: 04 feb 2018, 14:12 Bovenstaande heb ik geheel eigenhandig en vrijwel zonder subsidie gerealiseerd.
Ik heb ook mijn hele installatie uit eigen zak en zonder enige vorm van subsidie aangelegd. BTW teruggave vind ik geen subsidie.
Het openbare net gebruiken als gratis accu zou je dat dan wel kunnen noemen.
Paul Joosten schreef: 04 feb 2018, 14:12 Saldering is natuurlijk wel een deel van het verhaal.
Mijn grootste ergernis is de volstrekte onbetrouwbaarheid van de overheid an sich. met veel bombarie deze of gene stimuleringsmaatregel in de markt zetten en wanneer het bereikbaar wordt voor Jan met de pet het net zo snel weer versoberen. Want het mag niet te veel kosten en het is absoluut niet de bedoeling dat de modale burger er financieel beter van wordt. Althans zo komt het vaak op mij over.
En dan denk ik aan de fiscale voordelen van elektrisch rijden, De wet Hillen, Saldering, energieprestatie-vergoeding. en noem de rest maar op.
Chargerend? ja.
Vind ik zo nu en dan wel leuk. Dikke steen in de vijver flikkeren.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Joepie »

nck schreef: 04 feb 2018, 19:48 Mijn grootste ergernis is de volstrekte onbetrouwbaarheid van de overheid an sich. met veel bombarie deze of gene stimuleringsmaatregel in de markt zetten en wanneer het bereikbaar wordt voor Jan met de pet het net zo snel weer versoberen. Want het mag niet te veel kosten en het is absoluut niet de bedoeling dat de modale burger er financieel beter van wordt. Althans zo komt het vaak op mij over.
De gedachte achter subsidiëring is dan ook het afvlakken van een onrendabele top. Eenvoudiger gezegd, je stimuleert wenselijk handelen dat anders niet zou worden bereikt omdat bijvoorbeeld de terugverdientijd te lang is. Zodra de terugverdientijd binnen redelijke grenzen komt, is subsidiëring niet meer nodig. Het ongebreideld strooien van geld dient geen doel (hoewel de landbouw daar nog wel anders over mag denken).

Onbetrouwbaarheid van de overheid? Tja. Niets zo eerlijk als de wereld van het bedrijfsleven natuurlijk. Met als koning de keukenhandelaren en pensioenadviseurs.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door nck »

Ik zal de laatste zijn die voorstander is van het ongebreideld rondstrooien van geld en maak daar ook geen gebruik van.
Ik snap ook wel het doel achter subsidie zoals jij dat stelt.
Maar in mijn optiek speelt er nog iets anders mee, namelijk dat je met zo snel veranderende regelgeving onmogelijk een langjarig investringsplan kunt maken wanneer je voor de investering afhankelijk bent van de subsidie.
Dan denk ik met mijn boerenverstand, laat het nieuwe regime gelden voor de nieuwe installaties en respecteer de al aangelegde installaties voor een acceptabele afschrijvingstermijn.
Aa de andere kant kun je toch moeilijk volhouden dat met de subsidiëring van windenergie een onrendabele top weggenomen wordt. wanneer daar de subsidie wegvalt draait er geen molen meer. De techniek is allang uitgekristalliseerd maar de kale prijs van stroom zal nooit hoog genoeg zijn om die molens te rechtvaardigen.
Wanneer je dan ook bedenkt dat de SDE+ pot gevuld wordt door 1/2 huishoudens en 1/2 bedrijfsleven, en daarbij in acht neemt dat het bedrijfsleven grofweg 80% van de stroom verbruikt dan is het duidelijk waar in verhouding het grootste deel van de subsidie weg komt.
Energie wordt nog duur in de nabije toekomst.
Veel plezier ermee, een negatieve energierekening zal nog een niet te onderschatten punt van aandacht zijn om rekening mee te houden wanneer je bijvoorbeeld minder wilt werken. Wat je niet hoeft uit te geven hoef je ook niet te verdienen.
In Duitsland bestaat er al een serieuze energie-armoede.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Dutch John »

nck schreef: 04 feb 2018, 23:58 Veel plezier ermee, een negatieve energierekening zal nog een niet te onderschatten punt van aandacht zijn om rekening mee te houden wanneer je bijvoorbeeld minder wilt werken. Wat je niet hoeft uit te geven hoef je ook niet te verdienen.
Helemaal waar. Hier zijn de geldstromen bijna tot stilstand gekomen. Dat lijkt eng, maar het tegendeel is waar. Ik beschouw een groot uitgavenpatroon, mogelijk gemaakt door een riant inkomen, als file rijden met 100 km/h. Maar dat geldt ook voor de afhankelijkheid van bijvoorbeeld een vol dak zonnepanelen. Fijn als dat je energierekening dekt, maar het maakt je slechts financieel onafhankelijker. Totdat de regels veranderen, door een overheid of door omstandigheden. De toekomst wordt er volgens mij een van "lean and mean".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door nck »

Dutch John schreef: 05 feb 2018, 09:20 Maar dat geldt ook voor de afhankelijkheid van bijvoorbeeld een vol dak zonnepanelen. Fijn als dat je energierekening dekt, maar het maakt je slechts financieel onafhankelijker. Totdat de regels veranderen, door een overheid of door omstandigheden. De toekomst wordt er volgens mij een van "lean and mean".
Ondubbelzinnig mee eens.
Maar met de snel veranderende regelgeving is het moeilijk anticiperen. In mijn persoonlijke geval wacht ik af wat er komen gaat. Eerst zou salderen voorgezet worden tot 2023, nu is die termijn weer vervroegd naar 2020. Zeg het maar wat er over twee jaar aan de orde is. Misschien investeer ik wel in een accu zodat ik een aantal etmalen kan overbruggen. Ik weet het nu nog niet. Maar "mean and lean" is zeker aan de orde alhoewel dat voor mij een andere dimensie heeft dan bij jou. (denkt aan machinale werkplaats thuis)
Dutch John schreef: 05 feb 2018, 09:20 Hier zijn de geldstromen bijna tot stilstand gekomen.
Er is weinig wat meer voldoening geeft dan de observatie dat de cashflow van je gezin elk kwartaal minder wordt.
Ik ben nog lang niet zover als dat jullie waren en jij nu bent, maar we zijn hard op weg. En wanneer je dezelfde inslag terug ziet bij je eigen kinderen (19 - 17) dan heb ik stiekem wel iets van trots over me. Het was rustig op het werk bij ons. Dan neem ik drie weken verlof voor eigen rekening. Dat kan omdat de kosten steeds minder zijn en ik in relatieve rust mijn winterwerk rond huis kan doen. Dat is een genot. En wat een ander daarvan zegt of vind kan mij aan de kont roesten.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Pigion »

Iederéén heeft zijn gevoelens t.a.v. de steeds veranderende wetgeving/saldering/subsidiëring. Ik wil nu een volgende stap maken, echter weet niet waar ik kan verwachten. Investeren in batterijen is nog steeds een utopisch verhaal. Daar is de techniek nog niet klaar voor c.q. nog veel te duur om het wat groter aan te pakken voor een doorsnee verbruik van een Nederlands gezin (3500 kWh, laats staan dat er nog een 9 kW warmtepomp bijkomt.
Mijn prognose:
- saldering wordt afgeschaft
- dure winterstroom, goedkope zomerstroom
- beperkte subsidie voor stroom-opslag en ook nog van beperkte duur.

Ergens moet je 's-winters je eigen broek ophouden, maar hoe te doen?
- blijft het onder die omstandigheden nog wel rendabel te investeren in PV panelen? Ik twijfel.
- Moet je investeren in WarmtePompen.. Ik twijfel
- Investeren in verbranding biomassa, b.v. pelletketel? Indien met een eigenlijk onontbeerlijk fijnstof-filter is dat ook een forse investering. Er een goedkope ketek zonder rookgasfiltering (Oostblok-ketels) geeft zo'n zwijnerij dat aanschaf van deze dingen direct verboden moest worden en betaande ketels aan min. eisen moeten voldoen. Voor ketels die niet daaraan voldoen een uitsterftermijn.

Overigens was op de door mij bezochte VSK beurs maar 1 exposant met een pelletketel.

Paul, hoe zit het bij jou met de uitstoot / rookgasfiltering?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Paul Joosten »

Ik heb geen pellets maar stook stukhout in mijn fornuis, zaagrestjes van een fabriek die ruw hardhout (azobé) verwerkt die anders waarschijnlijk als 'biomassa' naar de kolencentrales zouden gaan. Metingen heb ik daar niet aan verricht maar wat ik overhoud spreekt m.i. voor zichzelf. Ik hoef mijn asla zelfs met de huidige kou minder dan eenmaal per week te legen, nog niet de helft van toen ik nog eiken en beuken stookte. Ik veeg mijn schoorsteen zelf, nog maar eenmaal per jaar. Voorheen tweemaal maar wat daar uitkwam was dermate minimaal dat vaker beslist onnodig is. Het is grijs (niet eens zwart) fijn droog spul, geen spoor van creosoot en andere viezigheid. Stoot ik fijnstof uit? Vast wel een beetje maar hier op het platteland geeft dat voor niemand overlast. Afgezien van de eerste 20 minuten na het opstoken komt er ook NOOIT zichtbare rook uit mijn schoorsteen en zelden is er ook maar iets van te ruiken. Uitsluitend door het wat 'dansen' van de lucht nabij de schoorsteen (alleen te zien wanneer je heel goed kijkt) kan je merken dat de kachel brandt. Hiermee spaar ik wel zo'n 1900 m3 gas uit per jaar. Lijkt me alleszins redelijk?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Ingir »

Pigion schreef: 07 feb 2018, 21:47 Iederéén heeft zijn gevoelens t.a.v. de steeds veranderende wetgeving/saldering/subsidiëring. Ik wil nu een volgende stap maken, echter weet niet waar ik kan verwachten. Investeren in batterijen is nog steeds een utopisch verhaal. Daar is de techniek nog niet klaar voor c.q. nog veel te duur om het wat groter aan te pakken voor een doorsnee verbruik van een Nederlands gezin (3500 kWh, laats staan dat er nog een 9 kW warmtepomp bijkomt.
Mijn prognose:
- saldering wordt afgeschaft
- dure winterstroom, goedkope zomerstroom
- beperkte subsidie voor stroom-opslag en ook nog van beperkte duur.
Leuk om te lezen hoe er jaren geleden al gedacht werd over zonnepanelen en thuisaccu's. Momenteel is alleen de dure winterstroom en goedkope zomerstroom een feit. Salderen wordt mogelijk afgebouwd maar voorlopig kan er nog uitgebreid gestolen worden van het net. Juist vanwege dat foute verdienmodelletje hebben veel particulieren meer zonnepanelen geplaatst dan ze voor eigen gebruik nodig hebben. En nu beginnen vooral zij te piepen omdat energiebedrijven heffingen gaan rekenen voor teruglevering aan het net.

In plaats van salderingsdiefstal te faciliteren zou die subsidie beter besteed worden aan thuisaccu's want alleen zo wordt de huidige overbelasting met ongewenste wiebelstroom in de zomer voorkomen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door pelletpower »

Inderdaad. En het ziet er niet naar uit dat er subsidie op batterijen komt maar dat energiebedrijven gaan straffen. De Bron was de eerste , Frankenergie is de volgende.

Mbt salderingsregeling kan ik me af en toe erg druk maken. Vooral het afbouwen is weer een voorbeeld van het ontbreken van realiteitszin en daadkracht van de politiek. Hij is er of hij is er niet. Afbouwen is administratief een veel duurdere oplossingen dat laten zoals het is. En zo kan ik op politiek vlak nog wel effe doorgaan. Beter van niet en proberen zaakjes op eigen manier te regelen en zo weinig mogelijk van doen te hebben met die slapjanussen in Den Haag.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Krelis »

Ingir schreef: 30 sep 2023, 01:33
Pigion schreef: 07 feb 2018, 21:47 Iederéén heeft zijn gevoelens t.a.v. de steeds veranderende wetgeving/saldering/subsidiëring. Ik wil nu een volgende stap maken, echter weet niet waar ik kan verwachten. Investeren in batterijen is nog steeds een utopisch verhaal. Daar is de techniek nog niet klaar voor c.q. nog veel te duur om het wat groter aan te pakken voor een doorsnee verbruik van een Nederlands gezin (3500 kWh, laats staan dat er nog een 9 kW warmtepomp bijkomt.
Mijn prognose:
- saldering wordt afgeschaft
- dure winterstroom, goedkope zomerstroom
- beperkte subsidie voor stroom-opslag en ook nog van beperkte duur.
Leuk om te lezen hoe er jaren geleden al gedacht werd over zonnepanelen en thuisaccu's. Momenteel is alleen de dure winterstroom en goedkope zomerstroom een feit. Salderen wordt mogelijk afgebouwd maar voorlopig kan er nog uitgebreid gestolen worden van het net. Juist vanwege dat foute verdienmodelletje hebben veel particulieren meer zonnepanelen geplaatst dan ze voor eigen gebruik nodig hebben. En nu beginnen vooral zij te piepen omdat energiebedrijven heffingen gaan rekenen voor teruglevering aan het net.

In plaats van salderingsdiefstal te faciliteren zou die subsidie beter besteed worden aan thuisaccu's want alleen zo wordt de huidige overbelasting met ongewenste wiebelstroom in de zomer voorkomen.
Ik denk dat subsidies behalve marktmanipulatie, geen enkel doel dienen. Het opleggen van 21% btw op produkten m.i. ook niet.

Thuisaccu? Valt niet onder 0% BTW. Minder verbruiken is een optie. Maar doet iedereen dat dan gaan de tarieven omhoog.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Ingir »

Krelis schreef: 08 okt 2023, 21:47 Minder verbruiken is een optie. Maar doet iedereen dat dan gaan de tarieven omhoog.
De tarieven gaan sowieso omhoog, ongeacht of een enkeling of iedereen minder gaat verbruiken. Bovendien is de trend stijgend voor het jaarlijkse stroomverbruik van huishoudens en aangezien je nog steeds grotendeels afgerekend op verbruik is het wel degelijk zinvol om het verbruik te verminderen. Of beter gezegd het netverbruik te verminderen. Je kunt namelijk prima zonnepanelen plaatsen en daarbij het directe verbruik maximaliseren, al dan niet met thuisaccu, waardoor het netverbruik lager wordt maar het werkelijke verbruik met de trend kan meelopen.

Je zou dan de PV-capaciteit moeten afstemmen op een percentage van het etmaalverbruik in de zomer. Bijvoorbeeld 20 kWh per etmaal waarvan 15 kWh overdag (inclusief airco en elektrische boiler) en 5 kWh in de avond. Overdag kan maximaal 2/3e afgedekt worden met PV zodat er 10 kWh opgewekt moet worden met zonnepanelen. In de zomermaanden is dan ongeveer 2 kWp nodig bij 5-6 zonuren ofwel 5 panelen van 400 Wp of 6 panelen van 350 Wp. Met een thuisaccu kan dit verder opgevoerd worden om het nachtelijke stroomverbruik af te dekken, dan 2-3 panelen erbij.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door JantjeV8 »

Ingir schreef: 13 okt 2023, 17:48 en aangezien je nog steeds grotendeels afgerekend op verbruik is het wel degelijk zinvol om het verbruik te verminderen.
Gevoelsmatig komt steeds meer en vaker boven drijven dat we afrekenen op dat wat de energiemaatschappij jaarlijks aan inkomen nodig heeft. En dan heeft minderen wel zin, maar je uitgaven gaan er niet van omlaag.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Ingir »

De uitgaven gaan wellicht niet omlaag maar stijgen ook niet meer dan noodzakelijk. In onze NL-woning betaalden we in 2021 zo'n € 150 per maand voor gas en elektra en dat voor een woning van 750 m³ en 3-6 personen. Dat is voor zo'n grote woning extreem laag maar als we daar nu nog woonden zouden we minstens het drievoudige betalen door de sterk gestegen tarieven. Had ik mijn woning niet geïsoleerd dan hadden we in 2021 zo'n € 500 per maand betaald en in 2023 € 1500... zelfs voor ons zou dat redelijk onbetaalbaar worden. Er is dus veel te zeggen om het verbruik te reduceren, al was het maar om niet in te boeten op comfort (onze hoofdreden) maar de financiële besparing is met de huidige tarieven een veel grotere drijfveer.

De onvermijdelijke afbouw van de salderingsregeling lijkt mij een prima reden om eens te onderzoeken hoe het directe verbruik van zonnestroom geoptimailseerd kan worden. Met de huidige technieken is het mogelijk apparaten afhankelijk van opgewekte zonnestroom in- of uit te schakelen. Daarbij kan de elekrische boiler perfect gebruikt worden als sluitpost. Maar ook handmatig schakelen met WIFI is ook een optie. Of nog eenvoudiger: de apparaten direct te schakelen zoals wij nu doen omdat we als pensionado's relatief veel thuis zijn.

Het lukt ons zonder ingewikkelde techniek (alleen een digitale klokschakelaar voor de elektrische boiler) om een direct verbruik van bijna 70% te halen. De overige zonnestroom wordt in de thuisaccu opgeslagen voor nachtelijk stroomverbruik. En daarmee gaat het verbruik van zonnnestroom naar zo'n 100% per etmaal. Ik denk dat dit de toekomst gaat worden, zeker als thuisaccu's goedkoper worden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie