Petitie tegen einde saldering

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door pelletpower »

Hier waren we verbaasd over de mogelijke invloed van de burger en mvo. Om dat laatste wordt gedraaid maar uiteindelijk gaan ze overstag. Het verklaart de momenteel lage olieprijs. Is een geloofwaardige benadering. Ik dacht eigenlijk aan de oorlogsdreiging en lage olieprijs.
Veranderen moeten we. Is het niet vrijwillig dan maar verplicht. Al of niet met de volgende crisis.
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door dormos »

Shit, Ingir's glazen bol is toch niet betrouwbaar. Die voorspelde afschaffing van salderen per 2020 en dan diftar...


NU.nl Economie Wonen

Particulier krijgt tot 2023 zelfde tarief voor stroom zonnepanelen


Laatste update: 12 juli 2017 18:22

Het tarief dat particulieren krijgen voor de zonnestroom die ze aan het energienet leveren, blijft tot 2023 hetzelfde.
Tot dat jaar ontvangen ze evenveel voor de stroom die ze met hun zonnepanelen leveren, als dat ze betalen voor de stroom die ze verbruiken. Dat heeft minister Henk Kamp van Economische Zaken bekendgemaakt.

Daarmee stemt hij in met de wens van de Tweede Kamer om de zogenoemde salderingsregeling tot 2023 te verlengen. Aanvankelijk waren er plannen om het tarief per 2020 te verlagen.

Kamp vindt dat het volgende kabinet moet bepalen wat er na 2023 met de tarieven gaat gebeuren. Als de particulieren minder voor hun stroom ontvangen, kan het voor hen interessanter worden om de stroom op te slaan voor later gebruik.

Door: NU.nl
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door JantjeV8 »

Dan wordt het nu tijd om Wiebes in de gaten te houden, die zal wel een tariefje ontwikkelen om de levering van energie bij het inkomen opgeteld te krijgen. Maar goed, voorlopig lijkt het weer even rustig.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door kockie »

Toch nog even uitkijken naar een setje gebruikte eco-aflaten :) Als het nog minimaal 6 jaar blijft....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Ruuben »

JantjeV8 schreef:Dan wordt het nu tijd om Wiebes in de gaten te houden, die zal wel een tariefje ontwikkelen om de levering van energie bij het inkomen opgeteld te krijgen. Maar goed, voorlopig lijkt het weer even rustig.
Ik vind het gewaagd optimistisch dat er nix veranderd tot 2023. Ik gok eerder op extra groene belasting op energierekening. Of inderdaad een Wiebes truuck.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door midwoud1 »

ING : Vanaf 2035 worden diesel en benzine autos niet meer gemaakt .
Er zullen dan sterk verbeterde accu pakketten zijn , Dit soort accus kunnen we ook gebruiken voor opslag van energie van zonnepanelen op onze daken.
Dus geen energie meer terugleveren aan het net als ze de spelregels veranderen.
In plaats van een slimme meter moeten we slimme opslag hebben.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Pietje »

Ik moet het nog zien dat er massaal verbeterde accu's gaan komen, technisch maar ook logistiek (met name de beschikbaarheid van de grondstoffen).

Liever zet ik in op een auto-arme samenleving. En laat de bestaande auto's 50 jaar oud worden. Of meer ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Dutch John »

midwoud1 schreef:ING : Vanaf 2035 worden diesel en benzine autos niet meer gemaakt .
Wat is de waarde van een voorspelling van een bank die -als het (niet eens onverwacht) even minder gaat- zijn eigen broek niet eens kan ophouden? Of zouden ze zo goed geïnformeerd zijn en weten dat er vanaf 2035 helemaal geen auto's meer gemaakt worden......

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door mro »

Dutch John schreef:
midwoud1 schreef:ING : Vanaf 2035 worden diesel en benzine autos niet meer gemaakt .
Wat is de waarde van een voorspelling van een bank die -als het (niet eens onverwacht) even minder gaat- zijn eigen broek niet eens kan ophouden? Of zouden ze zo goed geïnformeerd zijn en weten dat er vanaf 2035 helemaal geen auto's meer gemaakt worden......

Groet,
DJ
Die verheugen zich natuurlijk op al die extra autoleningen voor de 'grote stap' naar algemeen elektrisch rijden. Mogelijk zitten ze zelfs te lobbyen voor een verbod op verbrandingsmotoren.

Mij allemaal niet gelaten maar ik heb zo het gevoel dat we nog gaan lachen...
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Ruuben »

Oproep aan TK: Geen nieuwe salderingsregeling voor 2023!
Naar Energie en klimaat
13 december 2017

In een brief aan minister Wiebes (EZK) roepen zestien organisaties, waaronder de VNG, op om de huidige salderingsregeling aan te houden tot 2023. Door de aangekondigde versnelde verandering voor 2020 stoppen investeerders nu al met financiering van zonnepanelen, aldus de organisaties.

Huurders, scholen, sportverenigingen en eigenaren van ander maatschappelijk vastgoed zijn in toenemende mate zonnepanelen aan het plaatsen, dankzij de huidige salderingsregeling. Terwijl voor woningcorporaties het behoud van de saldering van groot belang is, omdat die er mede voor zorgt dat de woonlasten betaalbaar blijven. Zeker voor de nul-op-de-meter (NOM) woningen.
Verlies draagvlak onder bevolking niet

Saldering is ook dé regeling voor grote groepen ‘gewone’ burgers. Het creëert draagvlak en enthousiasme voor besparing. Nu de energietransitie moet versnellen is het niet verstandig het draagvlak onder de bevolking te verliezen. Het vroegtijdig afschaffen van de salderingsregeling draagt daar niet toe bij, zeker niet nadat minister Kamp eerder heeft toegezegd de regeling tot 2023 in stand te houden.
Nieuwe regelingen voor 2023 zijn geen optie

Als mensen in hun eigen huis opslagcapaciteit hebben en op die manier overdag energie kunnen opslaan en ’s avonds weer gebruiken, zal salderen waarschijnlijk niet meer nodig zijn. Maar, betaalbare opslag is nog niet aanwezig en wordt vóór 2020 ook niet verwacht. Daarnaast is voor het opzetten en ontwerpen van alternatieve regelingen meer tijd nodig, een overhaast invoeren per 2020 is dan ook geen optie, aldus de organisaties.
Meer informatie

Brief aan minister Wiebes (12 december 2017, pdf)
zie ook: www.vng.nl/energie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Pigion »

Met veel interesse heb ik dit draadje gelezen. Ik moet zelf nog aan de PV-truuk beginnen in combinatie met een WP. Mocht de saldering verdwijnen, dan wordt het tevens een stuk minder aantrekkelijk een WP te installeren. Eigenlijk wil ik ook van het steeds duurdere gas af, doch weet niet goed op welk paard ik moet wedden. Ik voeler ook wel voor een pelletketel te installeren. Ik heb er de ruimte voor en kan gemakklijk het verbruik voor 1 jaar in een silo op zolder opslaan. Er hangt echter wel een stevig prijskaartje aan. Een goede pelletketel + opslag+ fijnstoffilter gaat € 15.000 kosten. Dan heb je een Oosterijkse Guntamatic met cycloonverbranding in de cup. Zeer efficiënt en zeer schoon. Van pellets stoken word je echter niet rijk. Je betaald € 270 per ton. Beter zou zijn een mix van Pelles en WP. De WP voor het overgangsseizoen en de Pelletketel voor de zonloze dagen. Echter dan hik ik tegen een dubbele investering aan:
PV elementen etc. € 14.000
Pelletketel € 15.000
WP + collector € 12.000

Totaal € 41.000

Dat is nu net weer even te veel voor het goede doel. Het moet wel leuk blijven. Blijft 1 mogelijk over: Saldering inruilen tegen forse subsidies.De salderingsregeling is bovendien onrechtvaardig voor verbruikers die geen PV op het dak hebben.
ER MAG NU GESCHOTEN WORDEN!
Pgion
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door pelletpower »

Da s een schot voor open doel: minderen
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Tim »

Pigion schreef:Saldering inruilen tegen forse subsidies.
Tsja, het is altijd de schuld van een ander. Laat ze de stroom maar 2x zo duur maken, dan kan het ook weer uit.
Pigion schreef:De salderingsregeling is bovendien onrechtvaardig voor verbruikers die geen PV op het dak hebben.
Nee, want dan kun je nog honderden voorbeelden bedenken waarbij een groep voordeel heeft tov van een ander. En bij die meeste voorbeelden heb je geen keus als burger. Met PV wel. Talk is cheap, just do it.

Qua centjes, kan je auto uit? Of je internetverbinding? Je TV abonnement? Of dat grote huis? Nee. Maar toch moet PV wel uit kunnen :roll:.

Tim
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door martijn1984 »

41000 euro , hoeveel gas is dat?
Ik ken uw/ je leeftijd niet maar kan dat ooit nog uit zon investering?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Petitie tegen einde saldering

Bericht door Pigion »

Nee, natuurlijk kan dat niet uit. Echter door het ontbreken van een subsidieregels voor de lange termijn, is het bijna onmogelijk een beslissing te nemen.
Bovendien worden WP installaties nodeloos duur gehouden door beschermde Installatie-branche en je komt er niet aan voorbij om de subsidie binnen te harken. Zelf doen bespaart ca. € 5000,-
Pigion
Plaats reactie