Mechanische overbrenging

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Mechanische overbrenging

Bericht door deleted »

Iedereen kent de overbrenging van tandwielen, cardanassen, kettingen enz.

Maar hoe noem je een overbrenging waarbij de draaiende beweging wordt overgebracht middels kabel ?
Zoals bijvoorbeeld bij de oude mechanische toerentellers in auto's.

En tweede vraag: waar vind ik zo'n "kabeloverbrengen" in ? Liefst stevig: het moet bestand zijn tegen de krachten opgewekt door een fietsbeweging.
Derde vraag: wat is het rendement van zo'n overbrenging (wat zijn de wrijvingsverliezen ?) ?

G
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door dormos »

Vind alleen een engelse benaming: Tach drive.
Schijnt op amerikaanse tractoren gebruikt te zijn om de alternator aan te drijven. Het lijkt me dat zulke kabels krachten die voorkomen bij een fietsbeweging aan zouden moeten kunnen.

Google maar eens op: tach drive alternator.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Pieke »

Hmmm.... lastig te benoemen, ik kom niet verder als 'wormwieloverbrenging'. Ik heb het bij mijn motor ook.Lastig googlen ook. Ik kan alleen de kabels vinden de overbrenging niet. https://www.google.nl/search?q=speedome ... 00&bih=698.

Qua rendement heb ik geen idee. ik heb wel gemerkt dat de kabel waar ie een bocht maakt, warmer wordt als waar ie recht loopt ( meer vs minder wrijving )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door deleted »

OK. Al bedankt voor het meezoeken heren.

In het Engels ben ik ook al de naam " flex (ible) shaft" tegengekomen. In het Nederlands nog niets.

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door mro »

Je moet eens zoeken op 'flexible shaft'.

Is het zoiets? : http://www.sswhite.net/top_10_uses.htm
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door dormos »

Volgens mij zitten zulke kabels aan een trilnaald voor beton. Wellicht is een exemplaar met een defect motor voor weinig op de kop te tikken?

Of zoiets: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door pelletpower »

Klopt, maar helaas G. Wat je ook aan wil gaan drijven, een succes zal het niet worden. Deze dingen zijn bedoeld om een beweging over te brengen, geen kracht. In rechte lijn zal de interne wrijving van de kabel beperkt zijn, in bochten erg groot. En daar komt dan de contactwrijving met de buitenmantel bij. Waarschijnlijk wil je makkelijk de hoek om. Platte riemen of kettingen werken het beste. Een aangespannen o-ring (lus) zou ook nog iets kunnen worden, maar deze kabel niet als je kracht wilt overbrengen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door deleted »

Die bedenkingen maakte ik me ook al.

Setup is in eerste instantie de aandrijving van een wasmachine.
Pedaalkracht rond 50 tot 250 Watt. Snelheid tot 1000 rpm.

Kan op zich met kettingen en tandwielen.
Probleem is dat de wasmachine kan schokken en de hometrainer fix staat (in tegenstelling tot de e-motor van een wasmachine die mee deint met de trommel doorgaans). Zal niet evident worden om de kettingen op de tandwielen te houden bij het uitzwieren.
oplossing zou een een 'flex shaft' kunnen zijn. Die zou zelfs redelijk recht kunnen liggen en voornamelijk de schokken moeten kunnen opvangen.

Een bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat zo'n flex shaft via eenvoudige koppeling ook andere zaken kan aandrijven (graanmolen, slijpsteen, shaker, ... ) Maar bij deze zaken is het dan weer onwaarschijnlijk dat er geen buigingen aan te pas komen.

G
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door dormos »

Kijk maar eens op: http://www.sswhite.net/flexible-shaft.htm
Volgens mij zijn dit soor kabels wel degelijk bedoeld om krachten over te brengen.

Trilnaalden hebben een motor van zo'n 1500 Watt, dus die lijken me toch redelijk sterk...

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Pietje »

Er zijn verschillende bosmaaiers waar een flexibele as in zit. Je zou zo'n geval op MP op de kop kunnen tikken en er uit halen. De buitenmantel van een bosmaaier is niet flexibel (mooi gebogen), maar daar lijken me wel alternatieven voor te vinden.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door holtere »

In de zeilerij worden anti-torsion ropes gebruikt om voorzeilen in te rollen
http://www.allspars.co.uk/shop/SelectPr ... 0torsional

Misschien kun je daar iets mee?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door swake »

Op een fiets wordt de ketting om de tandwielen gehouden dankzij de veer op de derailleur achteraan het wiel.
In een auto zit er een veersysteem met een extra poulie op de riem om die gespannen te houden.

Ik denk dat die 2 soorten voertuigen meer schokken te verwerken krijgen dan een verkeerd beladen wasmachine. Met andere woorden, een riem of ketting lijkt me toch wel bruikbaar.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door Dutch John »

Ik neem aan dat G de fiets nodig heeft om te centrifugeren? Het wasje heen en weer draaien kan makkelijker met de hand. Kon onze wasmachine onlangs nog één keer repareren, maar was desondanks geestelijk ongeveer rijp voor ombouw naar handbediening. In dat geval zou de bestaande machine handbediend worden om te wassen. Een tweede machine slopen om daar mee te centrifugeren per fiets. Achterbrug vastbouten aan de buitentrommel en een groot verzet met ketting aan de as van de binnentrommel. Je ontkomt waarschijnlijk niet aan meerdere versnellingen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Mechanische overbrenging

Bericht door deleted »

swake schreef:Ik denk dat die 2 soorten voertuigen meer schokken te verwerken krijgen dan een verkeerd beladen wasmachine. Met andere woorden, een riem of ketting lijkt me toch wel bruikbaar.
Misschien moet ik het eerst maar eens met een ketting proberen, want het zou kunnen dat ik het me erger voorstel dan het in de praktijk is.
Maar er zit toch een groot verschil tussen jouw 2 voorbeelden en de opstelling van de wasmachine. Namelijk: ze schokken dan wel minstens even hard, maar de afstand tussen de tandwielen blijft altijd hetzelfde, ook tijdens de schokken. Dat is niet zo bij de pedalo-wasmachine: de wasmachine schokt en daardoor verandert voortdurend de afstand met de vaststaande tandwielen van de pedalen.
Dutch John schreef:Ik neem aan dat G de fiets nodig heeft om te centrifugeren?
Ja en neen: Centrifugeren ( rpm 800 tot 1000) wordt inderdaad de grootste uitdaging, maar uit wat opzoekwerk blijkt ook dat veelvuldige handelingen met nat/heet wasgoed ook het wassen zwaar en onaangenaam maakt. Vandaar dat ik toch in eerste instantie eraan denk om de was tijdens de hele cyclus (wassen-spoelen-centrifugeren) in de machine te laten. Door het grote verschil in snelheden zal er inderdaad met versnellingen gewerkt moeten worden.

Hier nog een leuk docje met de richtwaarden: http://www.ijstr.org/final-print/nov201 ... e-ppwm.pdf

G
Plaats reactie