Pagina 1 van 3

Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 14:15
door deleted
Iedereen kent de overbrenging van tandwielen, cardanassen, kettingen enz.

Maar hoe noem je een overbrenging waarbij de draaiende beweging wordt overgebracht middels kabel ?
Zoals bijvoorbeeld bij de oude mechanische toerentellers in auto's.

En tweede vraag: waar vind ik zo'n "kabeloverbrengen" in ? Liefst stevig: het moet bestand zijn tegen de krachten opgewekt door een fietsbeweging.
Derde vraag: wat is het rendement van zo'n overbrenging (wat zijn de wrijvingsverliezen ?) ?

G

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 15:07
door dormos
Vind alleen een engelse benaming: Tach drive.
Schijnt op amerikaanse tractoren gebruikt te zijn om de alternator aan te drijven. Het lijkt me dat zulke kabels krachten die voorkomen bij een fietsbeweging aan zouden moeten kunnen.

Google maar eens op: tach drive alternator.

Groet,

Hans

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 15:11
door Pieke
Hmmm.... lastig te benoemen, ik kom niet verder als 'wormwieloverbrenging'. Ik heb het bij mijn motor ook.Lastig googlen ook. Ik kan alleen de kabels vinden de overbrenging niet. https://www.google.nl/search?q=speedome ... 00&bih=698.

Qua rendement heb ik geen idee. ik heb wel gemerkt dat de kabel waar ie een bocht maakt, warmer wordt als waar ie recht loopt ( meer vs minder wrijving )

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 15:38
door deleted
OK. Al bedankt voor het meezoeken heren.

In het Engels ben ik ook al de naam " flex (ible) shaft" tegengekomen. In het Nederlands nog niets.

G

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 15:42
door kockie

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 15:42
door mro
Je moet eens zoeken op 'flexible shaft'.

Is het zoiets? : http://www.sswhite.net/top_10_uses.htm

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 16:13
door dormos
Volgens mij zitten zulke kabels aan een trilnaald voor beton. Wellicht is een exemplaar met een defect motor voor weinig op de kop te tikken?

Of zoiets: http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zel ... ousPage=lr

Groet,

Hans

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 16:17
door pelletpower
Klopt, maar helaas G. Wat je ook aan wil gaan drijven, een succes zal het niet worden. Deze dingen zijn bedoeld om een beweging over te brengen, geen kracht. In rechte lijn zal de interne wrijving van de kabel beperkt zijn, in bochten erg groot. En daar komt dan de contactwrijving met de buitenmantel bij. Waarschijnlijk wil je makkelijk de hoek om. Platte riemen of kettingen werken het beste. Een aangespannen o-ring (lus) zou ook nog iets kunnen worden, maar deze kabel niet als je kracht wilt overbrengen.

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 16:32
door deleted
Die bedenkingen maakte ik me ook al.

Setup is in eerste instantie de aandrijving van een wasmachine.
Pedaalkracht rond 50 tot 250 Watt. Snelheid tot 1000 rpm.

Kan op zich met kettingen en tandwielen.
Probleem is dat de wasmachine kan schokken en de hometrainer fix staat (in tegenstelling tot de e-motor van een wasmachine die mee deint met de trommel doorgaans). Zal niet evident worden om de kettingen op de tandwielen te houden bij het uitzwieren.
oplossing zou een een 'flex shaft' kunnen zijn. Die zou zelfs redelijk recht kunnen liggen en voornamelijk de schokken moeten kunnen opvangen.

Een bijkomend voordeel zou kunnen zijn dat zo'n flex shaft via eenvoudige koppeling ook andere zaken kan aandrijven (graanmolen, slijpsteen, shaker, ... ) Maar bij deze zaken is het dan weer onwaarschijnlijk dat er geen buigingen aan te pas komen.

G

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 16:36
door dormos
Kijk maar eens op: http://www.sswhite.net/flexible-shaft.htm
Volgens mij zijn dit soor kabels wel degelijk bedoeld om krachten over te brengen.

Trilnaalden hebben een motor van zo'n 1500 Watt, dus die lijken me toch redelijk sterk...

Groet,

Hans

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 18:18
door Pietje
Er zijn verschillende bosmaaiers waar een flexibele as in zit. Je zou zo'n geval op MP op de kop kunnen tikken en er uit halen. De buitenmantel van een bosmaaier is niet flexibel (mooi gebogen), maar daar lijken me wel alternatieven voor te vinden.

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 18:20
door holtere
In de zeilerij worden anti-torsion ropes gebruikt om voorzeilen in te rollen
http://www.allspars.co.uk/shop/SelectPr ... 0torsional

Misschien kun je daar iets mee?

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 18:22
door swake
Op een fiets wordt de ketting om de tandwielen gehouden dankzij de veer op de derailleur achteraan het wiel.
In een auto zit er een veersysteem met een extra poulie op de riem om die gespannen te houden.

Ik denk dat die 2 soorten voertuigen meer schokken te verwerken krijgen dan een verkeerd beladen wasmachine. Met andere woorden, een riem of ketting lijkt me toch wel bruikbaar.

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 19:53
door Dutch John
Ik neem aan dat G de fiets nodig heeft om te centrifugeren? Het wasje heen en weer draaien kan makkelijker met de hand. Kon onze wasmachine onlangs nog één keer repareren, maar was desondanks geestelijk ongeveer rijp voor ombouw naar handbediening. In dat geval zou de bestaande machine handbediend worden om te wassen. Een tweede machine slopen om daar mee te centrifugeren per fiets. Achterbrug vastbouten aan de buitentrommel en een groot verzet met ketting aan de as van de binnentrommel. Je ontkomt waarschijnlijk niet aan meerdere versnellingen.

Groet,
DJ

Re: Mechanische overbrenging

Geplaatst: 05 nov 2015, 21:49
door deleted
swake schreef:Ik denk dat die 2 soorten voertuigen meer schokken te verwerken krijgen dan een verkeerd beladen wasmachine. Met andere woorden, een riem of ketting lijkt me toch wel bruikbaar.
Misschien moet ik het eerst maar eens met een ketting proberen, want het zou kunnen dat ik het me erger voorstel dan het in de praktijk is.
Maar er zit toch een groot verschil tussen jouw 2 voorbeelden en de opstelling van de wasmachine. Namelijk: ze schokken dan wel minstens even hard, maar de afstand tussen de tandwielen blijft altijd hetzelfde, ook tijdens de schokken. Dat is niet zo bij de pedalo-wasmachine: de wasmachine schokt en daardoor verandert voortdurend de afstand met de vaststaande tandwielen van de pedalen.
Dutch John schreef:Ik neem aan dat G de fiets nodig heeft om te centrifugeren?
Ja en neen: Centrifugeren ( rpm 800 tot 1000) wordt inderdaad de grootste uitdaging, maar uit wat opzoekwerk blijkt ook dat veelvuldige handelingen met nat/heet wasgoed ook het wassen zwaar en onaangenaam maakt. Vandaar dat ik toch in eerste instantie eraan denk om de was tijdens de hele cyclus (wassen-spoelen-centrifugeren) in de machine te laten. Door het grote verschil in snelheden zal er inderdaad met versnellingen gewerkt moeten worden.

Hier nog een leuk docje met de richtwaarden: http://www.ijstr.org/final-print/nov201 ... e-ppwm.pdf

G