Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Dick »

Misschien al door iemand gezien of besprokken.
Maar kwam dit tegen, Pakistaanse miljardair wil de wereld helpen aan schone energie, en zeker daar waar men daar veel behoeftes aan heeft, de armere landen! FreeElectric!

http://www.treehugger.com/clean-technol ... india.html

Ik vindt het een mooi gebaar! Maar kan je uit een uur fietsen 24 uur energie halen?
En hoeveel is dat dan?!
Kunnen we dat zelf maken?

In iedergeval een mooi idee en mooi gebaar!

Warme groet

Dick
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door swake »

Ne péi dat en'betje in form es kan op zeine vloo 100W gaas geve. Daane pé moet den wel in form zijn oem dad'een eurke ouit t'haave. En den edde 100Wh, ofte 0.1kWh. zu simpel es da... Mè dei 0.1kWh kunde e lampke van 10W gedeurende 10heur loote branne. Enfin, dat es zonder het verlees te tellen. In't echt zal't e stukske minder zen.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door swake »

En moeste ze op daane velo e pied kenne zette, awel da kan den à peuprè 500W geve. Dus vaif kiere zo veul.
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Dick »

A da is just Swake!

Min pake en mai zulle en veloke fabrieke die dit ook voor elkander zal kriegen!

Hmmmmm....
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door mro »

Moeten we dat geloven?

Als je dit filmpje bekijkt...:
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Dick »

Beste Mro, dank voor je reactie!
Was al bang voor zo een reactie....

Weer verder zoeken naar mijn winter energie vraagstuk!

Warme groet

Dick
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door swake »

Diene vent, enfin, als ge dat nog een vent kunt noemen :shock: dat is meer nen... hue... vul-zelf-maar-in... Bon, dus, diene vent in de video schiet natuurlijk direct in het rood van zijnen tikker. Hoe getraind hij ook is, dat houdt niemand lang vol met zo'n belasting. Moest het beperkt blijven tot een 100W lampke zou dat videotje veel langer zijn want dat zit hij wellicht in zijn comfort zone (ver onder de 150bpm of zo).

Als je ziet hoe dat stuur vervormde, lol, kweet niet hoeveel koppel er uit zijn armen kwam, maar dat was ook niet weinig.

Alle respect voor diene miljardair om 90% van zijn geld aan de 'armen' te geven in Indië, met die ligfietsen komen ze denk ik niet zo ver. Het zou misschien een goed idee zijn om met dat geld die mensen te leren hoe energie te maken met de zon: alle soorten zonnepanelen natuurlijk en ook een kleine generator op stoom kan. En als er een kolkend stroompje water is een klein waterrad om één of ander ding aan te drijven. Of met de kak, pardon biomassa, van hun heilige koeien wat gas opwekken. En wind is er ook al overal.
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Dick »

Swake mooi antwoord!

Die cyclist is een buffel!

En in India zie ik eigenlijk alleen maar magere mannekes voor me, dus die pedalen zullen niet zo rap zijn!

Dank voor jullie reactie!

Dick
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door mro »

Filmpje is vooral een illustratie van de waanzinnige hoeveelheden energie wij hier consumeren.

Dat reclamefilmpje van die miljardair snijdt ook wel enkele bochten af: er wordt niets vermeldt over het maken van die fietsen, het feit dat de mensen die daarop fietsen ook meer zullen moeten eten en vermoedelijk momenteel hun tijd beter kunnen benutten,...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door kockie »

Hoe lang zou je moeten fietsen om alle materialen "bij elkaar te fietsen"? (Met andere woorden: hoe is de EROEI?)

Ik zal alvast een aftrap doen.... Ik schat (heel voorzichtig) dat er 20 kilo aluminium in de fiets zit. Her en der vind ik dat er 15kWh nodig is om aluminiumoxide om te zetten in aluminium (winning transport en scheiden is hier niet in meegenomen!!). Dat zou dus al 300 kWh opleveren voor alleen het aluminium. Bij 100 W praten we toch al over 3000 uur fietsen om alleen de energie die in het omzetten van de aluminiumoxide naar aluminium zit al terug te "verdienen". DIt is 375 dagen van 8 uur bij 100W

(hierbij komen nog de energiekosten van het winnen van bauxiet, het scheiden, het vervoer van aluminium, bewerken, andere onderdelen, vervoer etc....)

Niet interessant dus.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Pietje »

kockie schreef:Niet interessant dus.
Voor ons zeker niet, voor iemand die anders helemaal geen stroom heeft kan het wat verlichting (letterlijk, en tijdelijk) geven.
Maar inderdaad, ik zou voor die 4 miljard ook een andere besteding zoeken!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door deleted »

pedaalwasmachine: Uurtje fietsen vervangt de 2 à 3 kWh van het elektrische broertje.
Fiets: 1 uur fietsen(20 km) vervangt de 10 kWh die er een klein zuinig dieslautotje voor nodig heeft.

Conclusie: vervangen op apparaatniveau.

G
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door WillemLimmen »

1 uurtje fietsen, 100 roepi, 6 Kwh...
Bijlagen
DSC03026.JPG
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Dutch John »

Om de berekening met EROEI nog wat schever te trekken: 1 kCal modern voedsel komt tot stand middels 10-15 kCal fossiele brandstof. Voor een Indiér zal het waarschijnlijk wat minder zijn, maar toch.

Het fietsvoorbeeld geeft ook aan hoe inefficiënt onze gereedschappen zijn geworden na de vondst van fossiel. En dat we met verkeerde moderne ogen naar oplossingen kijken: gedacht vanuit het actuele probleem -stroomtekort- in plaats van vanuit het gewenste resultaat -bijvoorbeeld een boterham roosteren-.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Adriaan Kragten »

Ik heb hier ook wel eens aan gerekend. Technisch gaat het wel als je een generator gebruikt met een goed rendement. De waarde van de opgewekte elektrische energie is echter veel lager dan de waarde van het voedsel dat je moet eten om deze energie te kunnen opwekken. Hierdoor is het ook veel duurder om naar Rome te fietsen dan het vliegtuig te nemen, vooral als je ook nog eens in hotels overnacht. Het is uiteindelijk veel goedkoper en ook veel gemakkelijker om de benodigde energie met een klein zonnepaneeltje op te wekken.
Plaats reactie