Adriaan Kragten schreef:Iedereen die ooit grote fietstochten gemaakt heeft weet dat je veel meer moet eten dan normaal om de arbeid die het fietsen vergt te kunnen leveren en dan nog ben je na een paar weken fietsen meestal een paar kilo afgevallen. Als je bent afgevallen dan heb je vet verbrand waar je eerder voor hebt gegeten. Alleen mensen die normaal te veel eten hoeven niet extra te eten als ze een flinke inspanning moeten leveren.
"Iedereen die ooit" is een gezagsargument, geen logica-argument. Wel iets wat erbij de gemiddelde toehoorder ingaat als zoete koek.
Als we het hebben over een rustige vakantie-inspanning van 75Watt continu, dan denk ik niet dat iedereen daar persé meer van gaat eten. Iemand die al dagelijks veel sport of dagelijks grote afstanden fietst om welke reden ook zal er nauwelijks meer door gaan eten tov HUN referentiedag. Hetzelfde geldt voor mensen die dagelijks fysieke arbeid verrichten(1), die hebben ook al de gewoonte om minstens 75W te (kunnen) leveren. Ook hun referentiedieet is daar al aan aangepast.
Dat is natuurlijk wel anders voor iemand met een kantoorjob en nooit sport.
Ook zal de fiets-inspanning niet door iedereen als even 'flink' ervaren worden. Ik denk juist dat voor de groep met het overgewicht het wel eens als heel 'flink' ervaren kan worden. De fiets weegt doorgaans minder dan de fietser, dus overgewicht maakt de inspanning ook merkelijk hoger.
Maar laat ons nog aannemen dat de fietser er een goede honger van krijgt en wat meer gaat eten dan gemiddeld, wat maakt dit dan vergelijkbaar met de goedkope (euro's) tickets van Ryanair ? Als je de kost op de noemer 'boterhammen' wil brengen moet je ook de kost van vliegen terugbrengen tot 'boterhammen'. Hoeveel techniekers, boordpersoneel, luchthavenpersoneel, veiligheidspersoneel, cleaning- en onderhoudspersoneel en wellicht een veelvoud hiervan aan managers en adjunctmanagers hierboven zijn in de weer geweest voor die vlucht ? En hoeveel boterhammen hebben zij gegeten ? En de brandstof hoe rekenen we die om in boterhammen ? En de lucht- en lawaaiverontreiniging hoe zetten we die om in de boterhammen-eenheid? En hoeveel is het ?
Ik ben het trouwens wel eens met de feiten die je aandraagt,maar ben niet bereid om de appels van Ryanair te gaan vergelijken met de peren van Gazelle.
G
(1) zie tabel minus de basisinspanning van een zittend lichaam in rust (is al 100W).
http://www.asyn.be/niv2/cd/nl/klimaat/pdf/kli_fic11.pdf