Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Adriaan Kragten »

Ook al kom ik tot de conclusie dat het ontwikkelen van een fietsgenerator zinloos is dan nog wil dat niet zeggen dat je voor het laten branden van eenvoudige verlichting nooit spierkracht zou moeten gebruiken. Een groot nadeel van een fietsgenerator is dat een behoorlijke grote constructie, vergelijkbaar met een home trainer, nodig is omdat je erop moet kunnen zitten en omdat je je handen ook nog ergens moet laten.

Ik ben wel eens bezig geweest met een zogenaamde handwielgenerator die tegen de muur geschroefd kan worden. Dit kan een redelijk compact apparaat worden dat ook veel gemakkelijker getransporteerd kan worden. Een grote kostenpost is altijd de accu maar die kun je voortkomen door een zware veer op te winden of door een gewicht op te takelen. Het voordeel van een gewicht is dat het koppel altijd even groot is terwijl dat van een veer groter wordt naarmate de veer verder opgewonden is. Het nadeel van een gewicht is weer dat je een groot koppel bij een laag toerental krijgt en dat daarom een grote versnellende overbrenging naar de generator nodig is. Met de hand kun je minder vermogen leveren dan met de voeten maar vijf minuten draaien zou toch ongeveer een uur licht moeten opleveren als je een 1 W LED-lamp gebruikt met reflector zoals die in een fietskoplamp gebruikt wordt. Een voordeel van een binnen tegen de muur gemonteerde handwielgenerator is dat hij niet gemakkelijk gestolen kan worden wat met buiten opgestelde solar panels of windmolentjes eerder kan gebeuren.

Er bestaan opwind-radio's waarbij de energie in een veer opgeslagen wordt. Er zijn legio hand aangedreven zaklantaarns op de markt maar voor de verlichting van een kleine huiskamer zijn die toch echt te licht. Als het apparaat tegen de muur gemonteerd is kun je een behoorlijk groot vermogen leveren. Ik heb een Atlas graanmolen die met twee handen bediend kan worden en waarmee een mechanisch vermogen van ik schat wel 50 W opgewekt wordt. Maar ik zeg niet dat het technisch eenvoudig is. De handwielgenerator waar ik mee bezig ben geweest was een direct drive meerpolige PM-generator bedoeld voor 12 V acculaden. Voor een LED lamp kan je ook een lagere spanning gebruiken. Dit concept werd toch te duur zelfs als van een goedkoop India's blikpakket uitgegaan werd. Een ander nadeel was dat er te veel rimpel op het koppel zat wat toch vervelend draait. Het hele ding mag eigenlijk niet meer dan € 50 kosten en dat lukt niet bij direct drive en accuopslag. Het nadeel van een 3-fasen wisselstroomgenerator is ook dat bij er bij een lage spanning relatief veel vermogen in de gelijkrichter verloren gaat. Je kunt denk ik beter een PM-gelijkstroommotor nemen en een dubbele versnellende overbrenging. De eerste trap met tandwielen en de tweede trap met een poly-V-snaar.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door mro »

Ik heb mij wel al de bedenking gemaakt dat het toch wel getuigd van grote arrogantie: tegen arme mensen zeggen: jullie hebben de eer om een elektro-fiets te kopen van ons en daar mee mogen jullie het te doen én gelieve dan nog eens dankbaar te zijn.

Om dan zelf wel jaarlijks 100.000 keer meer energie te verbruiken dan dat zo'n fiets kan opwekken.

Eigenlijk zouden wij best zelf maar eens beginnen bedenken hoe we met zo'n klein beetje energie kunnen overleven.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Adriaan Kragten »

mro schreef:Ik heb mij wel al de bedenking gemaakt dat het toch wel getuigd van grote arrogantie: tegen arme mensen zeggen: jullie hebben de eer om een elektro-fiets te kopen van ons en daar mee mogen jullie het te doen én gelieve dan nog eens dankbaar te zijn.
Niemand op dit forum heeft iets dergelijks beweerd. Het idee van de fietsgenerator werd geopperd door een rijke Indier en het apparaat zou in India gemaakt moeten worden. Dat sluit echter niet uit dat het zinnig is voor technici in Nederland om er over mee te denken. Ik heb intensief contact met de directeur van het Indiase bedrijf Tinytech die zich bezig houdt met het ontwikkelen van eenvoudige en goedkope duurzame energie apparatuur voor de armen. Hij denkt dat een handwielgenerator voor India zinnig kan zijn mits hij goedkoop genoeg gefabriceerd kan worden. Een generator die bruikbaar zou kunnen zijn wordt beschreven in mijn gratis rapport KD 580 maar momenteel denk ik dat dit toch niet het optimale concept is.

Wij kunnen het probleem van de armen in India niet oplossen. Dat moeten de Indiers zelf doen maar het het geven van informatie aan Indiers die zich daar mee bezig houden kan de ontwikkeling een zetje in de goede richting geven.
Laatst gewijzigd door kockie op 16 nov 2015, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door JantjeV8 »

En zitten die 'arme' Indiers (in dit geval, maar zie het over de hele linie) wel op onze goedbedoelde bemoeienissen te wachten??

We worden hier aan het denken gezet om terug te gaan naar hun leefwijze, ondertussen gaan we hen verwennen met onze luxe.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Adriaan Kragten »

Door onze moderne communicatie- en transportmiddelen weten bijna alle armen wat er in de wereld te koop is. Het grootste deel van deze producten is voor hen volledig onbereikbaar. Wat echter wel binnen hun mogelijkheden valt is verlichting voor de donkere avonduren. Dit geeft de jonge armen de gelegenheid om 's avonds te studeren en om door toegenomen kennis uit het dal omhoog te krabbelen. Ik zie verlichting als één van de primaire levensbehoeften en zet al mijn kennis over het opwekken van elektriciteit in om dat mogelijk te maken. Ik ben in heel wat ontwikkelingslanden geweest en heb contact met veel groepen die daar actief zijn met windenergie of solar-energie. Ik vind deze manier van ontwikkelingshulp veel zinniger dat het verstrekken van enorme leningen aan regeringen die voor een groot deel in de zakken van de rijken vloeien en die die regeringen toch nooit meer terug kunnen betalen.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door midwoud1 »

In de jaren 80 kwam ik zeer geregeld bij TOOL bibliotheek ,Entrepôtdok Amsterdam.
Hier waren veel interessante boeken op gebied van duurzame energie ,Windgeneratoren , Windwaterpompen CWD, en WOT, Huizen bouw , Landbouw , Later helaas verhuisd en uit het zicht geraakt.
Bron van inspiratie geweest en heeft mij instaat gesteld na enige tijd een succesvolle windgenerator te bouwen.
Zeer belangrijk voor ontwikkelingslanden ook de watermolens met zgn. rope-pump op een waterput.
Op Youtube zijn hier mooie voorbeelden van te zien . Guatemala , Afrika.
Een Hollander houdt zich bezig met de bouw hiervan samen met de plaatselijke bevolking.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door midwoud1 »

Wind water rope-pump project Nicaragua .
Screen Shot 11-18-15 at 08.56 PM.JPG
https://www.youtube.com/watch?v=E1qIdvH1bvM
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Adriaan Kragten »

midwoud1 schreef: Zeer belangrijk voor ontwikkelingslanden ook de watermolens met zgn. rope-pump op een waterput.
Op Youtube zijn hier mooie voorbeelden van te zien . Guatemala , Afrika.
Een Hollander houdt zich bezig met de bouw hiervan samen met de plaatselijke bevolking.
Die Hollander is waarschijnlijk Henk Holtslag die voor zijn werk een koninklijke onderscheiding gekregen heeft. Ik heb hem ooit geholpen met een transmissie voor een water pompende windmolen die met een touwpomp uitgerust is. Een eenvoudige analyse van de touwpomp wordt gegeven in mijn gratis rapport KD 321.
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door midwoud1 »

Ja inderdaad Henk Holtslag heeft erg goed werk gedaan. Onderscheiding op zijn plaats.
Ik heb vaak naar de lange riem aandrijving gekeken van de Nicaragua molens van de molenkop naar de pomp.
Probleem met kruien bij veranderende windrichtingen.
Ik begrijp ook dat het goedkoop moet blijven en dat de wind daar meest uit de zelfde richting waait.
Een aandrijving met 2 keer een haakse overbrenging ,waardoor het bovenwiel in éën positie blijft is veel beter.
Mogelijk hebben jullie daar toen al iets op gevonden.
Bijlage video : Henk Holtslag bouwt windmolen touwpompen in Viëtnam.
Adriaan Kragten
Berichten: 651
Lid geworden op: 22 mar 2015, 09:02

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door Adriaan Kragten »

midwoud1 schreef:Ja inderdaad Henk Holtslag heeft erg goed werk gedaan. Onderscheiding op zijn plaats.
Ik heb vaak naar de lange riem aandrijving gekeken van de Nicaragua molens van de molenkop naar de pomp.
Probleem met kruien bij veranderende windrichtingen.
Ik begrijp ook dat het goedkoop moet blijven en dat de wind daar meest uit de zelfde richting waait.
Een aandrijving met 2 keer een haakse overbrenging ,waardoor het bovenwiel in éën positie blijft is veel beter.
Mogelijk hebben jullie daar toen al iets op gevonden.
Bijlage video : Henk Holtslag bouwt windmolen touwpompen in Viëtnam.
https://www.youtube.com/watch?v=tSxbIMxW2oE
Het nadeel van lange riem van de molenas naar de pompas was inderdaad dat de riem van de poelies afloopt als de kop te veel verdraait. Als de wind altijd uit dezelfde richting komt dan werkt het wel aardig maar dan nog heb je een verdraaiing van de kop als de beveiliging bij hoge windsnelheden de kop uit de wind draait. Een extra probleem bij een haakse overbrenging in de kop is dat de rotoras in verband met de beveiliging een excentriciteit heeft t. o. v. de kruias. Een ander probleem is dat het reactiekoppel in de verticale as invloed heeft op de beveiliging. Ik heb diverse opties bekeken maar de meest veelbelovende optie lijkt een versnellende overbrenging met een ronde snaar en een hulpwiel. Deze optie wordt beschreven in mijn rapport KD 320 (niet vrijgegeven). Beneden bij de pomp kun je iets dergelijks doen maar dan vertragend maar omdat je hier veel meer ruimte hebt kun je eventueel ook een getordeerde V-snaar gebruiken. De oplossing met de ronde snaar werd uiteindelijk niet toegepast omdat men niet nauwkeurig genoeg kan werken. De wielen moeten namelijk precies rond zijn en precies op de juiste plaats staan zodat de snaar precies tangentieel in en uit loopt.
keesijp54
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 dec 2010, 16:30

Re: Een uur fietsen voor 24 uur energie?!

Bericht door keesijp54 »

Adriaan Kragten schreef:Ik heb hier ook wel eens aan gerekend. Technisch gaat het wel als je een generator gebruikt met een goed rendement. De waarde van de opgewekte elektrische energie is echter veel lager dan de waarde van het voedsel dat je moet eten om deze energie te kunnen opwekken. Hierdoor is het ook veel duurder om naar Rome te fietsen dan het vliegtuig te nemen, vooral als je ook nog eens in hotels overnacht. Het is uiteindelijk veel goedkoper en ook veel gemakkelijker om de benodigde energie met een klein zonnepaneeltje op te wekken.

Ik had het idee om een ligtrike te bouwen, is al gedeelte klaar met vering achter en electrische ondersteuing of
helemaal electrisch en dan met oprolbare zonnecellen, goeie reclame stunt voor die fabriek trouwens, en meer
aandacht voor energie zaken en opwarming.

is de accu leeg, uirollen en uurtje lekker luieren.

zie het al voor me, de cellen echter zijn er nog niet echt, wel vergevorderd en te duur.
Plaats reactie