Thermo electric generator

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Thermo electric generator

Bericht door Dick »

Goeiedag,

Kan iemand mij een beetje op weghelpen!
Heb al eerder wat vragen gesteld over mijn winter energie probleem, en nu staat de winter weer voor de deur. Ben van plan om een zgn Thermo Electric Generator aan te schaven welk max 40 watt kan gaan leveren!

http://thermoelectrics.de/img/product/m ... /m1240.jpg

Omdat ik hier een houtkachel zeker veertien uur heb draaien dacht ik slim te zijn om de warmte te gebruiken om energie op te wekken! Nu lees ik net zoveel voors als tegens.

Omdat dit boven mijn pet gaat doe ik deze vraag bij de mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Dus graag jullei ongezoute mening over dit product.

Ik hoor graag van jullie

Dick uit Zweden
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Thermo electric generator

Bericht door Johndc »

Volgens het plaatje levert het niet maar verbruikt denkelijk 40 Watt.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Thermo electric generator

Bericht door swake »

Is wellicht een gewoon omgekeerd Peltier element. Je kan het ook zien als een groot bi-metaal.
Ongezouten: Heb je niks aan. 't probleem is dat het pas stroom maakt bij een (groot) verschil in temperatuur van de vlakken en die zitten nu net dicht bij elkaar dus moet je er redelijk veel energie in stoppen (ventilators) om dat ding weer te koelen met als resultaat een rendement dat veel te dicht bij de nul komma nul zit.
Ongezouten2: Allé, je hebt er dan wel 40W aan, maar wat ga je daarmee doen? Een paar LED's laten branden?

Wat kost zoiets? en hoe lang gaat het mee?

Moest het echt wat zijn had iedereen dat hier al lang op zijn schoorsteen staan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Thermo electric generator

Bericht door Pietje »

In zweden zijn de verschillen tussen binnen- en buitentemperaturen een stuk groter. Met wat inventiviteit kan je daar zeker low tech een peltier element maken dat wat stroom opwekt. Maar terecht: veel zal het niet opleveren...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Thermo electric generator

Bericht door deleted »

Mmm,

Met een warme kachel en pakweg 10W ledlicht en een boek heb je toch al een gezellige avond in een offgrid situatie.
Alternatieven met olie- of gaslampen kan natuurlijk ook, maar die verpesten de binnenlucht.
Voordeel is ook dat er geen opslag nodig is (accu)

Zijn die thermo-electric dingen slijtage-gevoelig ?

G
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Thermo electric generator

Bericht door pelletpower »

Ja G, ik heb de site ook eens lichtjes doorgespit. Het aanvankelijke nee neigt naar een voorzichtig ja.
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Thermo electric generator

Bericht door Dick »

Heren dank voor jullie reactie!
Eigenlijk is deze negatief!
Antwoord op een paar opmerkingen, ik wilde een gat in de vloer maken en de buiten lucht naar de ventilatoren leiden die dan door dit dingetje koude lucht op zuigt! Dus het verschil van temperatuur vergroten! Volgens de alleraardigste verkoper is het rendement vergelijkbaar als dat van een 40 watt zonnepaneel! Prijs is iets van vijfhonderd euro!

Als het rendement zo laag is, wilde mijn vriezer binnen laten draaien, is het dan denk ik na jullie opmerkingen te lezen echt onvoldoende?

Dick
CvP
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 dec 2014, 16:15
Locatie: ZO Friesland

Re: Thermo electric generator

Bericht door CvP »

Ik zat te denken aan een opstelling van meerdere peltiers welke aan de ene kant worden verwarmd door de kachel en aan de andere kant gekoeld door cv-water. Het nadeel is dat je dan ook nog electra nodig hebt voor een pomp (en de bijbehorende beveiligingen nodig hebt). Het voordeel is dat je cv ook enigszins op temperatuur blijft. In mijn geval de vloerverwarming. Maarja, wat een investering voor zo weinig stroom......:-)
Van gas los!! 10,5 kWp aan zonnepanelen, biologisch verbouwd huis, Wolf zonnecollector met 800 liter buffer en Aquaflam hout-cv kachel (eigen snoeihout), regenwateropvang, eigen bron.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Thermo electric generator

Bericht door Pietje »

Een peltier element hoeft niet te "slijten", maar ik kan me voorstellen door vaak opwarmen/afkoelen oxidatie in de hand werkt. Vandaar vermoed ik dat de leverancier toch een maximale opbrengst te benoemen.
Thermokoppels zijn ook een soort peltier elementen, die gaan toch lang mee :D

De koude kant van het peltier element kun je het best met water koelen. Is een thermosifon hiervoor een goed idee? Dus een watervat buiten het huis (in een stalen vat), dat hoger ligt dan het peltier element. Antivries zal nodig zijn ;-) maar geen ventilatoren, pompen, weinig ruimteverlies.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Thermo electric generator

Bericht door deleted »

Gewoon een ongïsoleerde boiler , radiator of zonnecollector-als-stralingspaneel in thermosifon hoog tegen het plafond ? (Ik zou geen warmte buiten gaan lozen)

Als die wat oversised is gaat die toch nooit echt heet worden want vanaf een watertemp van pakweg 50°C wordt het wegstraalde vermogen even groot als het opgenomen vermogen.

Het zullen kleine vermogens zijn, maar kan toch nuttig zijn voor verlichting lijkt me.
Het zullen ook best kleine vermogens blijven trouwens, want anders ga je kampen met oververhittingsproblemen in de kamer.

G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Thermo electric generator

Bericht door swake »

Kan je de warme kant niet in de schoorsteen steken? bij houtstook ipv te condenseren toch nog beetje energie uit de rook halen. En langs de binnenkant een radiator als koelplaat.
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Thermo electric generator

Bericht door Dick »

Mooi heren, wederom haretelijk dank voor jullie mening en technische oplossingen!
Het is dus goed dat ik hem niet al heb aangeschaft en dus eerst jullie mening heb gevraagd!
Jammer, leek me zo een mooie oplossing! Dus, een nadere oplossing vinden. Wind energie gaat niet, heb daar al een keer een vraag over gesteld, het mag hier niet omdat het een beschermbos is! Water turbine is best een eind weg, meer dan 500 meter, maar s'winters is die rivier heel ondiep tot bijna droog... Dus ook niet!

Als iemand een idee heeft die ik mis! Schreeuw!
Nu laat ik twee keer perweek een generator draaien!
Dat heb ik liever niet!

Ik hoor graag van jullie!

Dick
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Thermo electric generator

Bericht door swake »

- PV panelen, werkt ook in de winter, zei het wat minder hard. Eventueel met een batterijtje er bij als je off-grid zit zodat je 's nachts ook iets kan hebben.

Blijft ook mogelijk maar minder geschikt in de zomer:
- Houtgas (zie topic van john en ook zeer recent die student ivm zijn eindwerk)
- en in dezelfde categorie: een peletketel met ingebouwde generator. Weet niet meer welk merk dat het in zijn gamma heeft. viessmann, hargassner, okofen, zoiets was het.
Dick
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 aug 2012, 15:29

Re: Thermo electric generator

Bericht door Dick »

Dank je wel Swake!

Houtgas heb ik aan gedacht, maar het zijn van die dingen die ik niet echt begrijp, maar wat je niet begrijp kan je leren! En wat betreft die Pelletketel met generator, dat klinkt goed, maar dan moeti ik weer aan peelts terwijl ik hout bij de vleet heb! Heb voor een winter ongeveer 20 kuub hebben maar heb zeker het drie dubbele liggen!

Ik ga kijken naar de houtgas dinges...

Wederom hartelijk dank

Dick
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Thermo electric generator

Bericht door Pietje »

Waarom heb je het peltier idee verworpen? Ik geloof dat we het er over eens zijn dat een klein vermogen haalbaar is, en voor een zelfvoorziener best bruikbaar.
Ik een peltier element zelf bouwen, of hergebruiken uit een koelkast / airco-unit in plaats van kopen, maar dat is voor iedereen anders.
Het verkrijgen van koelte kan op twee manieren: binnenhalen van buiten (lucht of water), of water binnen koelen. Zonder ventilatoren of pomp is mogelijk door gebruik te maken van thermosyfon. Niet onmogelijk, hoor!

Waar wil je de opgewekte stroom voor gebruiken? Ofwel; hoeveel en van welke aard heb je nodig?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie