Zelfstandig worden

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Christian
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2015, 12:01

Zelfstandig worden

Bericht door Christian »

Hallo allemaal,

Ik ben noest onderzoek aan het doen om te proberen om zelfstandig te worden met mijn energie consumptie in dit huis (de zogenaamde nul wonding). Een van de dingen die ik dan ook graag wil bereiken is geen gas meer gebruiken. Dit blijkt nogal wat voeten in de aarde te hebben zodoende wil ik graag wat adviezen van meer ervaren mensen. Alles is bespreekbaar, ik besef me dat er een aantal dingen in de "kost duur" category vallen, maar mijn motivatie is niet alleen kostentechnisch. Ik ben wel van plan om in ieder geval de sanerings regeling te gebruiken als "accu", op dit moment is er geen behoefte aan lange termijn energy opslag.

Uitgangs situatie:
2 personen, 125m^2, leefruimte 62m^2
Stroom 4254kwh
Gas 1271m^3

Allereerst schrik ik nogal van het stroom gebruik, volgens mij is dat ruim boven gemiddeld? Hierdoor ben ik al stappen aan het ondernemen waaronder nog allerter zijn op wat er aan staat en heb al een slimme meter laten plaatsen om dit goed in de gaten te houden. Ook ben/was ik een luxe doucher en heb mijn gedrag hier inmiddels op aangepast (38 graden in plaats van 40 en een stuk minder lang). Het leuke hier is dat ik voor 6 uur douche en mijn vriendin na 6 uur, dus we kunnen nu met de slimme meter ook nog vergelijken :). Ook ga ik nog een isolatie check doen om zeker te weten dat daar niks geks zit, alhoewel ik zelf vind dat het huis echt lang warm blijft zonder stoken.

Overige maatregelen die ik zo kan bedenken:
* Inductieplaat in plaats van keramisch, mijn vermoeden is dat keramisch nogal slecht is in energy verbruik.
* Zuinigere oven, de huidige doet erg lang over opwarmen en afkoelen dus vraag me af of dit beter kan.
* Betere buildin keuken boiler, ook hier kan volgens mij bespaard worden.
* Led lampen, spaarlampen blijken niet zo goed tegen dimmers te kunnen
* Warmte terug winning op douche water
* Tijdklok op vloerverwarming pomp
* Woonkamer deur isoleren met tocht strips
* Vervangen koelkast voor een met veel Atjes (en hij mag wel wat groter)

Dan verder op mogelijkheden tot opwekking

Zonnepanelen
Helaas... grootste dak licht noord-oost dus daar kan ik weinig mee het dak voor (zuid-west) zit vol met dak doorvoeren en heeft een schoorsteen, totaal oppervlak van 5.5m x 5m. Welk heb ik nog een garage met een dak op west met een oppervlak 5.2m x 2.5m.
Als ik met deze oppervlaktes reken dan kunnen er op het huis (na verwijdering dak doorvoeren) 12 panelen van 1650x1000, op de garage passen er 6 van 1650x1000. Dat maakt dan 18 panelen, stel ik pak daar 315wp voor van LG met solar edge optimizers dan heb ik met laten vertellen dat ik met een factor van 0.85 mag rekenen voor de kwh opbrengst op jaarbasis. Dan zou ik (18*315*0.85) 4819.5 kwh kunnen opwekken met het dak.
Als spannend plan ben ik nog aan het kijken om het hele voordak te laten vervangen door zonnepanelen dus dan moet ook de schoorsteen wijken. Hierdoor zouden er nog 3 panelen bij passen voor een extra (3*315*0.85) 803 kwh. Nog spannender is als ik de 72 cell panelen kan vinden, dan kan theoretisch nog 5m x 30cm extra gebruikt worden voor de zon. Dit allemaal afhankelijk van de daadwerkelijke centimeters van het dak.

Warmtepomp
Geen gas, dus warmtepomp lijkt me dan de uitweg dit kan dan een lucht-water zijn (weinig moeite) of een vertikale bodem collector (tuin te klein voor horizontaal, meer moeite vanwege vergunningen) voor de zomer zou ik zeer graag ook willen kunnen koelen, het was zomer 2015 28 graden binnen en dat is me toch echt te warm. Hier loop ik wel vast in berekeningen... het kern getal wat gebruikt wordt is 50w per m^2 zonder wtw uit ventilatie lucht en 40w per m^2 met wtw, dit is dan met een beta factor van 0.8. Echter als ik dit door reken waarbij ik de hele leefruimte pak en 50% eerste verdieping (87m^2) zonder wtw, zou dat (87*50w) 4350w pomp vermogen aan warmte zijn. De pomp moet dan 2000 vollast uren per jaar draaien. Dit zou dan 8.7kwh zijn met een COP van 4 wordt het verbuik dan 2.35 kwh. Reken ik mezelf nu rijk? welke informatie mis ik? Hoe kan ik het koelen inschatten?

Zonneboiler
Zeer beperkt oppervlak dus ik weet niet hoe de balans uitpakt met bijvoorbeeld een warmte pomp die brine water gebruikt, dan houden we alles over voor stroom.

PVT
Wat is hier de mening van? Minder electriciteit per paneel (240wp) maar wel warm water. Ik kan geen goede informatie vinden hoeveel van de warmte behoefte hiermee te voorzien is ten opzichte van een warmtepomp.


De vragen
Doe ik rare dingen met de getallen? Is het plan haalbaar met opbrengst uit de zon? Gelukkig zijn er tegenwoordig erg goede PV panelen te koop dus ik heb hoop.
Laatst gewijzigd door Christian op 10 okt 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Zelfstandig worden

Bericht door benthuis »

Christian,

Welkom hier en succes met je zoektocht! Pas op het is verslavend...

Uit eigen voortschrijdend inzicht:
- Zoek niet naar vervanging maar laat dingen weg of doe ze ander... (koelkast - kelder bvb)
- Koop een simpele meter met doordrukstekker, zoek waar de makkelijke stappen te maken zijn
- Wat je niet hoeft op te wekken hoef je ook niet te aan te voeren of te vervangen... ISOLEREN/COMPARTIMENTEREN
- Met grote PV installatie en WP wordt je niet minder afhankelijk, je verlegd de afhankelijkheid...
Dikke investering in PV maakt alleen dat je vaker in een auto naar je werk moet.
Zelfstandig wordt je pas als je behoefte zover terug schoeft dat je er niet meer voor hoeft te gaan werken...
En ook niet meer elders hoeft te bufferen of in te kopen...
Heb hier ook PV en Zonneboiler, alleen van de laatste met zn redelijk eenvoudige techniek heb ik plezier.
Zou deze investeringen nu niet meer doen. Idem met de CV hout kachel.

Succes!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zelfstandig worden

Bericht door swake »

Welkom. En gefeliciteerd met het aanvangen van dat nieuwe avontuur :)

Verwarming met gas: Economischer kan het niet, toch niet als er al een modulerende kachel hangt. Ook qua ruimtegebruik en veiligheid zit deze oplossing op het beste dat je kan krijgen. Ecologisch gezien kan het natuurlijk wel beter. Of dit dan ook nog comfortabel wordt moet je zelf uitmaken. Hoe verminder je het gasverbruik: 1/ isolatie en nog eens isolatie; 2/ Minder ruimten verwarmen; 3/ lagere temperatuur instellen (1°C minder = gemiddeld 7% minder verbruik).

4 MegaWh per jaar verbruik is geen uitzondering. Zelfs eerder gemiddeld luxueus. Zoek uit (meten is weten) waar dat verbruik echt vandaan komt, dan pak je dat eerst aan.

Hoe maak je nu warm water aan? Als dat elektrisch is, zelfs voor een deel, dan valt hier effectief veel te verbeteren. -> 1/Minder verbruiken (spaarkop douche bvb) 2/Energie uit de zon.

Omdat je een gebrek aan oppervlakte hebt op het dak plaats je best toch een zonneboiler. Als het een grote is kan die in het midden-seizoen ook helpen voor de vloerverwarming. Nochtans ben ik groot voorstander van enkel PV panelen voor verschillende redenen, maar het nadeel is dat die veel oppervlakte vragen en die is er hier nu net niet. Dus in jouw geval zal een combinatie van de 2 de oplossing moeten worden. Eventueel kan de zonneboiler tegen een zuid gerichte gevel geplaatst worden?

Warmtepomp lucht/water trekt op niks, COP waarde uit de specs is eigenlijk een leugen want enkel geldig in ideale omstandigheden. Als je gemiddeld over het jaar 1.5 haalt is het veel. Zoek maar eens op het net, er staan al verschillende lange termijn testen gepubliceerd met metingen erbij. Ook nog, het ding maakt lawaai naar mijn mening dat het niet schoon is. Het ding verslijt ook sneller dan je lief is en voor je het weet zit je in koude en moet er weer eens een hersteller langs komen. De eerste paar jaar gaat alles goed natuurlijk, de miserie komt pas wanneer de garantie verstreken is.

Inductie koken verbruikt minder dan op een andere manier elektrisch koken. Het is vooral veiliger voor de kinderen omdat die platen niet zo warm worden en ook veel sneller afkoelen. Het is haast even snel als gas en ook zeer comfortabel, als je iets morst bvb kan je dat direct afwrijven.

Zuinige oven? Die bestaan niet... Isoleer je bestaande oven met superwool om de warmte er in te houden wanneer je kookt. Is echter niet zo'n eenvoudige klus.

Keuken boiler: weg daarmee. Als het echt niet kan, zet er dan een timer op zodat hij enkel aan gaat wanneer je het warme water echt nodig hebt (ik herinner me echt niet dat ik al ooit warm water in de keuken gebruikte...). En isoleer het ding met 10cm extra PUR.

LED of Spaarlampen bestaan in dimbare exemplaren.

WW op douche afvoer is goede zet. Commercieel exemplaar is wel nog relatief duur. Maak het ding zelf voor de helft van de prijs.

Timer op de pomp vloerverwarming: Moet wel in het geheel van het verwarmingssysteem passen. Misschien is het beter om moderne modulerende pomp te plaatsen. Die exemplaren verbruiken echt veel minder dan wat vroeger gemaakt werd.

Wat is PVT?
Christian
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 okt 2015, 12:01

Re: Zelfstandig worden

Bericht door Christian »

PVT panelen zijn zogenaamde combi panelen die zowel pv als warmte collector zijn. Dus beide functies in 1 paneel.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zelfstandig worden

Bericht door Pietje »

Dat klopt, maar er zijn twee nadelen aan combi panelen:
1. het rendement van beide kanten is lager dat van losse PV en losse collector
2. De verhouding van opbrengst (dus wanneer levert het paneel hoeveel) sluit meestal helemaal niet aan op je energiebehoefte. Met salderen kan je een gedeelte nog (financieel) oplossen, al gaat die regeling zeker ongustig veranderen.

Een warmtepomp heeft energetisch een leuk rendement, maar je bent wel heel afhankelijk geworden van een groot stuk techniek waarvan je een gedeelte (de pomp zelf) niet in eigen beheer kan managen. Je afhankelijkheid is verschoven van de energieleverancier naar de WP-leverancier.

Dat maakt het alweer interessanter! :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Zelfstandig worden

Bericht door mro »

Mijn inzichten door het lezen van dit forum:

- Er komen pas pv-panelen wanneer dit financieel, technisch en ecologisch interessant is. Daarmee bedoel ik vooral: geen koppeling aan het net. Dus (waarschijnlijk) met batterijen, mogelijk tweedehands panelen, en dit in combinatie met een laag verbruik: <1000kWh/jaar met drie personen.
Zal dus waarschijnlijk niet voor de eerste 5 jaar zijn.

- Nu hebben we een gasketel van 17kWh icm vloerverwarming en verbruiken we een 700m³/jaar. Eens de ketel versleten wil ik een massakachel overwegen voor verwarming. Warm water door een kleine eenvoudige zonneboiler. Idem met de koelkast, eens die versleten of defect wil ik eerst proberen zonder ofwel met een hele kleine.

- Wat betreft de auto: wij wonen in de stad, nu hebben we nog een kleine benzine auto die minder dan 10000/jaar doet. Eens die kapot of versleten gaan we ook voor zonder. Dat wordt dan fiets/autodelen/openbaar vervoer.

- Wat betreft voeding: zoveel mogelijk bio én lokaal maar hier hebben we nog veel werk. Vooral de hoeveelheid verpakkingen moeten nog sterk naar beneden.

Zoals Benthuis zegt: doel is om zo zelfstandig mogelijk te worden zodanig dat je er niet meer voor hoeft te werken. Nog een lange weg te gaan maar beetje per beetje lukt het wel.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zelfstandig worden

Bericht door Ingir »

Om zelfstandig te worden zul je eerst je energieverbruik drastisch moeten verlagen, door de woning goed te isoleren, door het warmwaterverbruik te beperken en door onnodige stroomverbruikers de deur uit te doen en de meest noodzakelijke elektrische apparaten zo zuinig mogelijk te kiezen. Dus geen wasdroger met warmtepomp maar de was drogen aan de lijn/rekje. En geen Quooker maar een kleine thermoskan-waterkoker. Inductiekoken is al redelijk zuinig maar kan beter gecombineerd worden met een hooikist (zelf maken). In de winter kan de koelkast uitgeschakeld worden door gebruik te maken van kelder of vliegenkast (zelf maken). Zonneboilers zijn zwaar onrendabel maar als je een beetje handig bent valt die ook zelf te maken met tweedehands spullen voor een paar honderd euro.

Zo zie je dat zelfstandigheid niet alleen onafhankelijkheid is van een energieleverancier maar vooral de wil om zaken zelf op te lossen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie