door paard aangedreven generatorsetje

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door pelletpower »

Klinkt inderdaad dat het richting de 10 pk gaat dat werkpaard van je. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Tim »

John,

Ik heb wel eens gemeten bij mijn auto ivm nagloei problemen. De dynamo was 70A. Zodra ik iets gas gaf had ik de volle 70 ampere als laadstroom richting accu. Dit was niet echt lineair met het toerental.

Dus ik vermoed dat de vraag (spanning) van de accu of andere verbruikers bepaald in hoeverre het vermogen geleverd wordt.

In dat geval zou je wel de dynamo willen afstellen op het paard.

Wie weet hoe dit precies werkt?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door kockie »

Bij een wisselstroomdynamo wordt het opgewekte vermogen toch geregeld door de veldstroom (en natuurlijk het toerental). Daar zou je misschien het een en ander mee kunnen spelen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Richard-III »

Even een ander idee in de ring gooien
Ooit iemand ontmoet die een waterrem aan zijn windmolen wou koppelen voor de productie van warm water.
Wat het geworden is weet ik niet,maar het is wel in mijn achterhoofd blijven hangen.
Een waterrem of vloeistofkoppeling word bv gebruikt in vermogen testbanken, ook bij auto's met automatische versnellingen,dan worden het koppelomvormers genoemd.
Als de uitgaande as van de vloeistofkoppeling geblokkeerd word en de ingaande as word aangedreven word het vermogen omgezet in warmte.
Misschien dus een idee de paarden een vloestofkoppeling laten aandrijven dat zich in een kuip met water bevind,je hebt dan wel warm water geproduceerd.
Het voordeel van een vloeistofkoppeling in deze opzet lijkt me,dat het zichzelf automatisch regelt van actie/tegenactie

groet
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door jwardenier »

Richard , op de plek waar ik de molen kan plaatsen heb ik niet veel aan warm water , het is op 30 m van het voorhuis .
24 v kan ik wel gebruiken .
Kokie , in het boek windbouw werk van F d Beer staat bij de dynamo de veld spanning vermeld , men laat hier een lampje branden tussen de accu en dynamo , het toerental 170 tandwiel versnelling 1;11 generator toerental 2000 omw p min .
Het toerental zal te realiseren zijn door v snaar van grote naar kleine poelie [rekenaar gevraagd] , ik heb een tandwiel kastje 1:10 uitgeprobeerd op een klein windmolentje , dit vraagt erg veel vermogen . ik had wieken pvc van 1 m gemaakt op as van een zaagmachine hieraan de versnelling en dan een dynamo . startmotor .
Heb dit maar even op de stelling gelegd .veel te veel te doen en ga nu project voor project afwerken ,dus nu eerst de stal met molen en hopelijk een stroomvoorziening op paardenkracht , eerst nog wat steentjes plakken en stukken , net nu geeft de cementmolen de geest ,tandwiel versleten . gr John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door kockie »

Ik denk dat ik het idee van het verstellen van de veldstroom ook uit dat boek heb.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door m.bouwer »

jwardenier,

Mooie gedachte om je paard ook in een rosmolen te laten lopen om het dier in conditie te houden.
En daarbij een accu te laden.
Wel een klus om het werkend te krijgen met niet al te veel verliezen in de aandrijving.
Heb je nu al een generator?

Groet Rinus
Bijlagen
rosmolen.png
rosmolen.png (99.08 KiB) 8658 keer bekeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door jwardenier »

Kockie , leuk boek , k ben er al eens mee aan het stoeien geweest,o a windsnelheidsmeter. M Bouwer , Mooi plaatje , is van een karnmolen , die heb ik naar een museum gedaan ,wel heb ik er een aandrijfas aan over gehouden .
Het zal een werk zijn om alles werkend te krijgen ,maar liever dit als doelloos rondjes in een bak .
Ik heb nog geen generator , vind dit het moeilijkste onderdeel .Overbrengingen via tandwielen of platte riem of een paard beleren is meer mijn ding ,elektronica ben ik gestopt bij buizen radio,s . Als jochie bouwde ik versterkers en zendapparatuur voor de middelgolf ,onderdelen van de vuilstort .Gr John
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Dutch John »

jwardenier schreef:door v snaar van grote naar kleine poelie [rekenaar gevraagd]
De toerentallen verhouden zich omgekeerd tot de diameters van de poelie's. Een vrachtwagendynamo zonder eigen regelaar, maar met een dumpregelaar van een windturbine lijkt me de eenvoudigste weg. Lastigste is het toerental uit te vinden waar paardvermogen en paardtoerental in balans zijn met dat van de dynamo. Is van te voren nauwelijks vast te stellen. Je zou de vermogenskromme van de dynamo moeten laten vaststellen. Kom je bij een dynamoreparateur terecht. Ook om de regelaar te overbruggen. Leg je plan eens aan de lokale dynamosmid voor en gooi je enthousiaste plannen in de strijd.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door JantjeV8 »

met een Variomatic (Daf 33) aandrijving kun je nog wat bijregelen.

Dergelijke aandrijving met centrifugaalwerkende verstelbare poulie zitten ook in de scootertjes van tegenwoordig. Misschien kun je daar iets mee.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb nog wel een kleine frequentie omvormer en 2,2kW motor liggen. Daar zou je een eenvoudig skidje van kunnen bouwen om te testen. Heb ook wel een ampère tang en scope.

Ik heb geen grote dynamo en ook geen dikke lege accu/dumpregelaar.

Ik voel een testdagje aankomen 8)

Tim
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door benthuis »

Heb hier nog een enorme dynamo staan.
Scheeps ding (specs weet ik niet, kan ik van het weekend nakijken)
Hoef er niet van af, maar ben wel in voor een dagje knooien!
Mag hij rustig een tijdje blijven logeren...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door benthuis »

JantjeV8 schreef:met een Variomatic (Daf 33) aandrijving kun je nog wat bijregelen.

Dergelijke aandrijving met centrifugaalwerkende verstelbare poulie zitten ook in de scootertjes van tegenwoordig. Misschien kun je daar iets mee.
Hier in de buurt staat een windmolen met variomaat er aan.
Werking was geloof ik niet helemaal top...
Ik zou persoonlijk wel krapte in de broek krijgen van zo'n gonzende Vario, zonder motor herrie!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door jwardenier »

Tim en Benthuis , bedankt voor jullie aanbod , ik zal zien dat ik de boel voor elkaar krijg .Vandaag stucen hopelijk blijft het daarna een paar dagen droog en kan de buitenmuur opgemetseld worden ,Dan moet het straatwerk nog op de schop om de molen te plaatsen en dan begint het ook leuk te worden .Een test dagje zie ik wel zitten , zal nog wel even duren gezien het werk wat nog gebeuren moet .
De andere werkzaamheden gaan ook gewoon door .
Jantje .Een variabel toerental lijkt mij ook niet nodig ,Het toerental zal redelijk constant zijn ,als het paard gaat sjokken wordt het tijd om te pauzeren
Varia in windmolen ,het is wel een idee, Mocht het toch nodig zijn ga ik bij een scootertje kijken.
Gr John
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Joepie »

De pk is toch wel de minst uniforme maat uit het metrisch stel....
Even googlen op 'hoeveel pk levert een paard' bracht mij bij de volgende proef, waaruit blijkt dan het paard in kwestie 4 pk levert. http://www.natuurkunde.nl/opdrachten/14 ... -een-paard

Er wordt gedacht aan een dynamo voor de stroomopbrengst, met daarbij allemaal hulpstukken en vertandingen. Zou een regeneratieve rem uit een gesloopte Prius/RAV4 hybrid dit niet gelijk geintegreerd hebben?

Edit. 1 paard is op normaalbelasting ongeveer gelijk aan 8 man. Op piekbelasting 12 man. 14 man is de max en dan gaat een paard chagrijnig kijken.
Bewijs? Zie dit grappige filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Cji8zWCNr4Q
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie