door paard aangedreven generatorsetje

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door jwardenier »

De bouw van een veranderd gedeelte van mijn schuur stal vordert gestaag , er komen een paar hokken in een graankast en een opstelling voor wat oude machientjes , o a dors kast ,stro hakselaar en graanmolen .
Deze worden aangedreven via een rosmolen ,zeg maar een grote tandwielkast met 2 armen waar 1 of 2 paarden in lopen .
via een as en poelie met platte riem worden deze machines in werking gezet .
Ik heb alles al afzonderlijk uitgeprobeerd en de werking was naar tevredenheid.
Zelfs een paar demonstraties op oogstdagen er mee gedaan .
Via een zware as,over gehouden bij verkoop van een karnmolen , die ik hopelijk aan de zolder kan hangen is het mogelijk om er een soort van fabrieks opstelling van te maken, ik hoop nog wat andere machientjes er bij te krijgen, o a mosterd molen of pletter .
Nu is het zo dat een paard in conditie moet blijven om b v te ploegen of maaien is een week paard snel uitgeput ,en zou het dier een paar keer per week wat moeten doen , daar er niet altijd veld werk is of meel te malen , ,zou hij in de molen kunnen lopen . Hierdoor is het idee ontstaan om een generator te koppelen.Dit zal op laag toerental[ 800 tot 1000 OM W PER MIN] moeten en niet al te zwaar moeten draaien , het liefst 24 volt gelijkspanning zodat we een paar accu,s kunnen laden. Ik heb al eens wat tekeningetjes bestudeerd ,maar mijn kennis en tekening kunnen lezen schieten te kort .Dynamo,s hebben een hoog toerental nodig .
Om 1000 omwentelingen te krijgen .Het paard loopt er 3 per min en dan geeft de rosmolen op de uitgaande as 81 om w per min via een poelie 100 naar een poelie 12 cm komt het in de buurt van de 800 tot 1000 om w per min .Ook een beetje afhankelijk hoe snel het paard loopt .
Wie heeft er een idee of liever nog een tekeningetje [dynamo] voor dummies .
gr John
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Sandman79 »

Kan je niet heel erg hard helpen, maar heb je dit al gezien:
http://www.treadmill-horsepower.com/

ontwikkeld door de amish.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Dutch John »

Langzaam draaiende generatoren zijn zelf te bouwen. Het zijn dezelfde als voor windturbines. Maar het vergt nogal wat bewerkingsmachines. Je zou eerst kunnen uitkijken bij een machinedump naar een 28 volt generator (ex leger?) met een voor het paard passend vermogen. Versnellingskast erbij.

Het paard kan zelf het vermogen bepalen als je er accu's mee laadt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door deleted »

Lijkt me een uitgelezen kans om samen te werken met de windmolenbouwers.
Die hebben hier nu al meermaals oproepen gedaan voor concrete projecten.
Best ook eens aan hun vragen in hun topic: http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2566

Het is dan geen wind-aandrijving, maar het principe is hetzelfde.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Tim »

Hey,

Ik zou het niet te moeilijk maken, doel is toch conditie paard?

Vrachtwagen dynamo op de as die binnen komt, met V-snaar juiste toerental, afstemmen op nominale snelheid paard.

Dan heb je alles ineen en geen regelaar oid nodig. Stel 200Amp dynamo*24Volt = 4800 watt = 6.5pk.

Met de verliezen onderweg misschien wel 10PK maximaal voor het paard.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door jwardenier »

Sandman , ik ken de tredmolens ,in de begintijd van de dors kast was er een hekel dorser met tredmolen , deze zijn voor zover ik weet verloren gegaan door de tijd . Collega's in D L hebben een tredmolen geïmporteerd en hebben er een zaag en kloof machine op in werking , ze hebben de molen behoorlijk moeten aanpassen .

D J ik had al een leger generator , 12 en 24 v . maar deze vroeg een dermate hoog toerental dat ik daar geen toekomst in zag .
Een liefhebber van legermateriaal kon ik daar heel gelukkig mee maken .
Ik dacht ook meer in de richting van zelfbouw , de generator uit de mini molen of iets soort gelijk.
maar misschien te moeilijk om zelf te maken .

Gandalf ik lees met belangstelling mee ,gezien de foto,s , wat hun bouwen is dit toch een niveautje te hoog voor mij .
Ik weet hoe een zelfbinder werkt een knoop apparaat krijg ik meestal ook aan de praat maar de moderne techniek gaat mij boven mijn pet

Tim , een vrachtwagen dynamo 24 v . Op de uitgaande as heb ik rond de 80 om w per min ,door met een poelie van 1 m doorsnee naar een van 12 cm te gaan komt het toerental rond de 800 tot 1000 om w [berekend zou dit 1200 om w per min moeten zijn ] .hiermee werkt de dors kast
graanmolen gebruik ik een kleiner poelie ,vraagt meer kracht maar minder snelheid
De 10 pk zal geen probleem geven , verliezen zijn er altijd ,de rosmolen is al een tandwiel versnellings kast ,rechte tanden dus grote verliezen en de lagers zijn ook niet echt modern , met 4800 wat zou ik erg blij zijn .een paard blijvend in conditie is het belangrijkst .
In moderne stalhouderijen drijft een elektra motor de stapmolen aan ,andersom moet mogelijk zijn
ik ga op zoek , gr John
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door swake »

Tim schreef:Met de verliezen onderweg misschien wel 10PK maximaal voor het paard
:lol: een paard +4000W laten geven. Een Trojaans paard met een traktor erin dan of wa? :lol:
Vanwaar denk je dat de term PK komt? Als je een trekpaard mooi gelijkmatig belast gedurende langere tijd kan je hopen dat er gemiddeld 1PK uit komt. Een 'gewoon' paard zal eerder richting 500W uitgaan. Piekbelasting is iets anders, maar dan spreek je over minuten of zelfs seconden en het paard is bekaf, daar heb je niet zoveel aan dan.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Tim »

Swake,

Ik kan het moeilijk inschatten, maar een goed werkpaard heeft flink meer dan 1pk.

Dynamo's zijn er bij bosjes, dus er is vast wel 1 die past.

Tim
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door dormos »

Wikipedia:
Metrische horsepower

Rond de eeuwwisseling van de 19e en de 20e eeuw werd in advertenties de cilinderinhoud van voertuigen niet vermeld, alleen het motorvermogen was belangrijk
De Schotse uitvinder James Watt definieerde de paardenkracht rond 1770 als 33 000 foot-pounds per minute. Dit is het vermogen van een trekpaard om 150 kilogram in een minuut 30 meter op te hijsen. Dus

1 pk = \frac{mgh}{t} = \frac{150 * 9,81 * 30}{60} = 736 \! watt
De paardenkracht werd ook gedefinieerd als het vermogen dat nodig is om een last van 75 kilogram stapvoets te hijsen (dat wil zeggen met een snelheid van 1 meter per seconde, oftewel 3,6 kilometer per uur). Bij een valversnelling van 9,81 m/s² geldt dus het volgende:

1 pk = 75 kg * 1 \frac{m}{s} * 9,81 \frac{m}{s^2} = 736 \! watt
Een paard heeft levert dus maar 736 Watt. Een paard kan wel heel hard trekken, maar dat is Koppel (Nm) en geen Vermogen (Pk of kWh).

Groet,

Hans
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door Dutch John »

Ik vermoed dat een beetje trekpaard meer dan 1 pk levert. Buiten dat, als je accu's laadt, regelt het zichzelf: meer snelheid of omwentelingen betekent een hogere spanning en daarmee meer vermogen. Dus je kunt beter beter dynamovermogen over hebben, dan tekort.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door kockie »

Ik heb vroeger geleerd dat de pk slaat op de paardjes/pony's die in de mijnen liepen. Niet te vergelijken met het paard van John. Dat is een kolossaal ding!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door jwardenier »

Hans , dit is de berekening van wat 1 pk is ,toch
om 75 kg omhoog te trekken is een bepaalde kracht ,wattage nodig .
Ik meen eens gelezen te hebben dat voor een groot trekpaard 15 pk gerekend kan worden .
Bij het wattage wat jij noemt overbelast ik mijn pony nogal .
gr John https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 2044,d.bGQ

Ik zie dat deze niet werkt ,maar hier gaat het over een volwassen paard 15 pk
Wel grappige filmpjes ,vrachtwagen die losgetrokken wordt door trekpaarden
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door dormos »

Ook op wikipedia:
De paardenkracht (Nederlands symbool pk en vaak zo uitgesproken) is een oude eenheid van arbeidsvermogen, waarvan het gebruik sinds 1978 – bij de invoering van het SI-stelsel – wettelijk niet meer is toegestaan. Het was het arbeidsvermogen dat een gemiddeld paard langdurig kon leveren, bijvoorbeeld voor het aandrijven van een rosmolen. De naam paardenkracht is verwarrend, want het is niet een eenheid van kracht maar van vermogen. De Engelse naam horsepower (symbool HP) heeft die verwarring niet.
Slaat volgens mij toch echt op de hoeveelheid vermogen die een gemiddeld paard LANGDURIG kan leveren. Misschien dat een grote belgische knol of een Shire op het dubbele kan zitten, maar veel meer zal het toch niet zijn?

Als ik wat google lijkt het er op dat zelfs een mens kortstondig veel meer dan 1pk kan leveren. In jouw toepassing lijkt me van belang hoeveel vermogen er LANGDURIG geleverd kan worden, en zal het in de orde grootte van 750 to 1000 Watt liggen.

Groet,

Hans
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door pelletpower »

Tijd voor proef op de som lijkt. Zeker interessant wat de uitkomst ook gaat zijn. Zonodig is een kleinere generator of minder accus (ivm tijsduur piek) zo geregeld. Doeeeen
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: door paard aangedreven generatorsetje

Bericht door jwardenier »

Pellet , de proef wordt t z t zeker gedaan , mijn paard heeft soms niets te doen en kan dan knap sacherijnig worden .
Hans , als de max 1000 wat is wat een paard kan leveren dan zal de opstelling wat kleiner moeten .
Maakt ook niet zo veel uit al was het wel mooi geweest om in een paar uur de accu's vol te draaien ,We hebben geen gas en ik verlang naar de dag dat de bijl door de kabel kan .
Tim En D J , Nu ben ik eigenlijk weer terug bij af of kan de vrachtwagen dynamo ook bij minder vermogen .
De werk snelheid van het paard blijft gelijk ,als hij het niet meer kan doen gaat er of wat kapot of hij stopt er mee .
Meestal is het eerste het geval ,Wanneer hij in het tuig gaat hangen om b v een vracht te verzetten Gaat het mee of knapt er een las of een touw .
We hebben ook al eens 2 trekpaarden in de molen gehad om een middel grote dors kast met bossen pers te laten werken ,Toen knapten de tanden in de rosmolen over elkaar heen , en brak er een boom .Vooral bij het opstarten vroeg het extra vermogen.
Normaal stond er een trekker voor , 15 pk smoorde dan ook en moest er in vol vermogen voor .
gr John
Plaats reactie