autonoom systeem

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Joska
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2015, 20:37

autonoom systeem

Bericht door Joska »

Beste leden,

Ik (mijn gezin) gaan over drie jaar gaan emigreren.
daar hebben we een autonoom systeem nodig,
waar moet ik op letten als ik zonnepanelen aanschaf ik wil ze namelijk al hier beginnen te gebruiken om zo te zien of het systeem ons kan voorzien in de benodigde elektriciteit.
vraag 1 welke panelen zijn geschikt? omdat ik vaak hoor dat de panelen die men hier in NL verkoopt dus meestal op net aangesloten worden en dus niet geschikt voor een autonoom systeem.

later een volgende vraag!!!


Groetjes Joska
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: autonoom systeem

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Joska,

Je hebt panelen nodig die een belaste spanning leveren die een stukje hoger ligt dan de accuspanning. Voor een 12 volt systeem is dat 15-15,5 volt. Voor een 24 volt systeem het dubbele, enzovoort. Je hebt deze spanning nodig om de accu's helemaal vol te krijgen. Levert het paneel meer, dan zal de spanningsregelaar de stroom naar de accu's afkappen, zodat ze nooit overladen worden. Let op: we hebben het over de spanning onder belasting, niet de zogenaamde VOC (voltage open circuit).

Is het voltage veel hoger, dan kun je een dergelijk paneel evengoed gebruiken, alleen kan deze door de door de accu's en de regelaar verlaagde spanning nooit zijn eigenlijke vermogen halen. Dat is zonde, maar minder erg dan een te klein paneel. Die laatste kan de accu's nooit helemaal vol krijgen, waardoor deze snel zullen slijten.

Informeer ook bij leveranciers van jacht- en scheepstoebehoren. Zij verkopen alle delen voor een dergelijk systeem. In betere kwaliteit dan de dozenschuivers op het internet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: autonoom systeem

Bericht door TLS »

Dag Joska,

google eens naar 'hybrid charger/inverter', daar zit zowat alles in:

- charge controller voor de spanning van de panelen om te zetten. neem op basis van je toestel een parallel/serie combinatie van panelen zodat de open-kringspanning van de panelen zo'n 20% onder de maximale ingangsspanning zit van de CC.
- inverter: maakt opnieuw de uitgangsspanning: kies in functie van je installatie een enkelfasig of driefasige inverter
- ac charger: 'if all else fails' kan je nog met een klein stroomgroepje je installatie van spanning voorzien, deze zal de batterijen eveneens opladen, en ook toelaten een combinatie van hernieuwbare en fossiele energie te werken; met prioriteit hernieuwbaar.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: autonoom systeem

Bericht door Dutch John »

TLS,

Welke hernieuwbare bron?

Een klein aggregaat hoort er inderdaad ook bij. Ga weer voor kwaliteit, dus geen Chinese brol.

Voor alles (ook de accu's) geldt: Kies spul dat over de hele wereld bekendheid heeft.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: autonoom systeem

Bericht door TLS »

Dutch John schreef:TLS,

Welke hernieuwbare bron?

Een klein aggregaat hoort er inderdaad ook bij. Ga weer voor kwaliteit, dus geen Chinese brol.

Voor alles (ook de accu's) geldt: Kies spul dat over de hele wereld bekendheid heeft.

Groet,
DJ
Solar uiteraard, veronderstel je hebt een behoefte van 2kW terwijl de panelen slechts 1.5kW leveren en de batterij is reeds ontladen. Dan kan je de overige 500W uit je stroomgroep halen.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Plaats reactie