Omvormer aansluiten.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Omvormer aansluiten.

Bericht door nck »

De vraag waar ik nog onvoldoende bevredigend antwoord op krijg, dan wel vind is de volgende.

Bezig met de definitieve keuze van mijn zonne-centrale heb ik de keuze laten vallen op een 10 Kwp omvormer.
3 fase. Deze bezit 3 aansluitpunten voor DC. Er zijn 2 MPP-trackers.
Opstart-spanning DC is 200 volt.

Hieraan komen 30 panelen van 280 Wp/stuk.

Nu kan ik 3 strings maken van 10 panelen, 2 strings van 15 stuk of 1 string van 30.
Resulteert in een voltage van 315, 472,5 en 945 volt.
De laatste optie vervalt vanwege de hoge spanning die tegen de max gaat lopen (1000 V)

Mijn boerenverstand zegt me dat ik 2 strings aan moet leggen, de 472.5 V ligt vrij goed in de buurt van de nominale invoerspanning van de omvormer.
Daarbij komt volgens mij ook dat de opstartspanning van 200 volt eerder gehaald wordt met 15 panelen in serie als met 10 panelen in serie.

Maar dan heb ik een aansluiting over op de omvormer. Kan dit zonder problemen? (scheef voeden van de omvormer)
De omvormer is trafoloos. Dus dit zou theoretisch kunnen. Maar niemand die definitief zijn licht hierop schijnt.

Of is het zo dat je de panelen altijd zo goed mogelijk verdeeld over het aantal DC-aansluitingen op de omvormer?


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door Tim »

Jan,

Wat ik destijds begrepen heb, is inderdaad dat je lekker boven je opstartspanning moet zitten. De regelaar drukt de spanning toch naar de optimale MPP spanning. Wat je open spanning is zegt alleen iets over wat er max in mag. Normaal onder belasting komt ie hier nooit.

Ik heb ook 2 aansluitingen en gebruik er 1. Er is maar 1 tracker, ook trafoloos (SB2000HF). Als ik dus wel beide aansluitingen had gebruikt had de slechtste string altijd het rendement omlaag getrokken.

De 3 aansluitingen op 2 trackers vind ik vreemd. Welke ingangen pakt ie dan per tracker?

Tim
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door nck »

Tim schreef:De 3 aansluitingen op 2 trackers vind ik vreemd. Welke ingangen pakt ie dan per tracker?
Dat is ook zo iets, dat kan ik ook niet plaatsen.
Vandaar ook nog een argument om met 2 strings te werken, waarbij ik er dan vanuit ga dat elke string zijn eigen tracker toegewezen krijgt.
Het betreft een Fronius symo 10.0-3-m
Hier de link naar de specs.
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID ... U_HTML.htm


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door Tim »

Hallo Herr Jann,

In die anhang steht ja das da 6 eingange sein, und zwei tracker.

Anschlusstechnologie DC 6x DC+ und 6x DC- Schraubklemmen 2,5 mm² - 16 mm²

DC+1 is tracker 1
DC+2 is tracker 2

DC+1.1 is ingang 1
DC+1.2 is ingang 2
DC+1.3 is ingang 3
DC+2.1 is ingang 4
DC+2.2 is ingang 5
DC+2.3 is ingang 6

De min lijkt gecombineerd. De vetgedrukte (of het voorbeeld uit de handleiding), past bij jou keuze voor 2 strings.

Groet,
Tim
Bijlagen
eingange.jpg
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door nck »

Danke viel mals! Da ist es mir völlig klar.

Het zijn dus gewoon 2 groepen met meerdere aansluitingen.

Kan het best nog wel zo zijn dat ik geen twee gelijke groepen maak maar op voorhand rekening houd met eventuele uitbreiding.
Qua voltage (specs) kan dat zonder problemen.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door Tim »

Nck,

Volgens mij moeten de strings onderling van gelijke grootte zijn (iets met interne doorkoppeling van de spanning oid...). Ik zou dan eerder de 2 strings zo leggen dat je er bv nog 2 panelen per string bij op kunt klikken.

De rails kun je zo verlengen en dan hoeft alleen de string onderbroken worden en deze ertussen te steken.

String 1
+ [] [] [] [] [] [] [] [] x
- [] [] [] [] [] [] [] x

String 2
+ [] [] [] [] [] [] [] [] x
- [] [] [] [] [] [] [] x

Bij de x kun je de string zo onderbreken en uitbreiden. Als ik dit zo zie, en je dak herinnerd, is het dan niet mooier direct 32 panelen te doen :oops:, mooi 4x8 onder elkaar.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door kockie »

8,4 kW... Ik dacht dat Wietkamp verleden tijd was :)

[disclaimer] Dit was het geval voordat NCK de boerderij aankocht [/disclaimer]
Laatst gewijzigd door kockie op 07 jan 2015, 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: disclaimer toegevoegd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door nck »

kockie schreef: 8,4 kW... Ik dacht dat Wietkamp verleden tijd was
Grrrrrmbblll!! :fff


Na een aantal maanden monitoren met 12 tussenmeters, blijf ik toch op een redelijk hoog elektraverbruik hangen.
Ik heb nu eenmaal een aantal grootverbruikers die de komende jaren nog wel aanwezig zullen blijven.
(1 keer een heftruck laden is een dikke 20 Kwh en mijn andere grotere machines zijn ook goed gezond)
Wat mij wel opvalt is dat mijn houtketel en bijbehorende installatie een grootverbruiker is.
Hier is nog veel te winnen. maar aan de andere kant komt er straks een inductie-kookplaat bij waar nu nog gas wordt gebruikt.

Maar ik wil met name in de zomer mijn overschot gebruiken voor de verwarming van sww.
Nu is er bij mij de redelijk bizarre situatie dat ik in hartje zomer mijn ketel sta te stoken voor warm sww-water.
Ik heb dan de keuze uit een zonne-collector -boiler of in de zomer een overschot aan elektra gebruiken hiervoor.
Dan is mijn keuze om bij 1 systeem te blijven en een elektriek verwarmingselement in de boiler te plaatsen.

Tevens hoef ik dan mijn nieuwe dak niet te ontsieren met een stel vacuum-buizen.
De PV-panelen gaan op de werktuigberging die ik hiervoor geschikt maak. Ongeveer 80 M2.




Tim schreef:Volgens mij moeten de strings onderling van gelijke grootte zijn (iets met interne doorkoppeling van de spanning oid...). Ik zou dan eerder de 2 strings zo leggen dat je er bv nog 2 panelen per string bij op kunt klikken.
Dat staat niet in de beschrijving in de door jou geposte afbeelding. Maar het is wel logisch wat je zegt.
Ik denk dat ik ook start met 2 x 15 panelen. in 2 gelijke strings.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door jobplas »

Puur uit intresse, waarom heb je gekozen voor een 3 fasen omvormer? Ik heb hier zelf ook aan zitten te rekenen, maar voor mij was het fors goedkoper om 2 kleintjes te nemen ipv 1 grote. Daarnaast is het risicospreiding, de kans dat er 1 kapot gaat is er, maar 2 tegelijk is de kans alweer een stuk kleiner.
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door nck »

jobplas schreef:Puur uit intresse, waarom heb je gekozen voor een 3 fasen omvormer?
Omdat ik met 8400 Wp dan op globaal op 18 Ampere max. per fase uitkom en 1 helemaal niets.
Ik heb dit ook bekeken en met een drie fase omvormer kom ik gelijk verdeeld uit rond de 12 A max.

Bij een dergelijke hoge stroom is de terugleverspanning ook navenant hoger, wat ik juist voorkomen wil.
Ik heb nu nog een spanning in mijn net van rond de 225 volt, en heb er weinig trek in dat twee fases richting 240 gaan en er één op 225 blijft hangen.

Daarom een driefase omvormer.

Overigens staat de fronius als zeer degelijk bekend, ondanks dat je hem in Nederland amper ziet.

Jan.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Omvormer aansluiten.

Bericht door nck »

kockie schreef:[disclaimer] Dit was het geval voordat NCK de boerderij aankocht [/disclaimer]
Ik heb er helemaal geen moeite mee dat men mij hiermee de draak steekt.
Integendeel, anders had ik onze stek niet zo genoemd.
Het heeft wel wat, en ik heb er een behoorlijke hoeveelheid bevloeiingsmateriaal aan over gehouden.
Druppelaars, slangen, Hennie is er content mee in de groente tuin.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie