Zekering berekenen

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Zekering berekenen

Bericht door Dutch John »

Ik moet nodig m'n batterijenpakket afzekeren. Niet zozeer tussen afname en pakket, daar is in voorzien, maar wel onderling. Het bestaat uit 6 parallel staande accusets. Mocht er één kortsluiten, dan ontladen de andere 5 via die ene. Geeft ongewenst vuurwerk. Eén zo'n set bestaat uit 2 accu's in serie. Ik denk de brugverbinding tussen de 2 accu's te vervangen door een aluminium strip of een dunne koperdraad, die kan doorsmelten bij, pak 'm beet, 50 ampere.

Wie kent een formule om de doorsnede te berekenen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Zekering berekenen

Bericht door OBL-Rien »

Een zekering van 50A is een zekering van 50A ongeacht de spanning. Je kunt dus ook een gewone zekering nemen die voor 230V is gemaakt. Wellicht is er ergens een te vinden?

Heb je al aan diodes gedacht?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zekering berekenen

Bericht door MatthiasD »

Of mega steekzekeringen, gebruiken wij op het werk bij het afzekeren van voedingen voor omvormers, magnetrons etc (24V, vrachtwagen).
https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... zekeringen

En voor die prijzen kun je niet zelf aan het knoeien gaan met stukjes blik :mrgreen:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zekering berekenen

Bericht door Dutch John »

Tsja, ik wilde eigenlijk weer een leermomentje inbouwen. Sturen jullie me meteen naar leveranciers.... Een kant en klare zekering kost niks, 6 zekeringhouders maken het toch weer duur. En niks zo makkelijk als de huidige dikke kabelbrug te vervangen door een dun exemplaar op maat. En of ie bij 50 of bij 100 ampère doorbrandt, dat maakt niet zoveel uit. Bij een kortsluiting loopt hett meteen in de honderden ampères.

Rien, leg eens uit hoe dat met een diode kan werken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Zekering berekenen

Bericht door Lieve »

wet van Ohm http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm

over die diode toestand word nog even gediscussieerd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zekering berekenen

Bericht door Dutch John »

Lieve,

De wet van Ohm ken ik al even. Die vertelt me echter niet wanneer een bepaald materiaal van een bepaalde doorsnede bij een bepaalde stroom zal gaan smelten. Er lijkt me een traject te liggen tussen gewoon warm worden en doorsmelten. De vraag is welke factor tussen warm worden en smelten ligt. 1,5? 2? 5? 10?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Zekering berekenen

Bericht door GTV6 »

Als je dat echt wil berekenen wordt dat behoorlijk lastig.
Stel je neemt een draad als beveiliging, dan begint het met de soortelijke weerstand, deze is weer afhankelijk van de temperatuur, beste is dan constantaan deze is het minst temperatuurafhankelijk, scheelt wat rekenwerk.
Deze draad goed thermisch isoleren.
Dan bepaal je de stroomsterkte waarbij het draadje moet smelten, neem een lengte van bijvoorbeeld een meter rekent makkelijker. De stroomsterkte en de soortelijke weerstand en de lengte geven een spanningsval.
De spanningsval en de stroomsterkte geven het vermogen. Het vermogen wordt omgezet in warmte, afhankelijk van de warmtetransmissie loopt de temperatuur van de draad op tot het smeltpunt.
De soortelijke warmte en de totale massa bepalen het benodigde vermogen om tot het smeltpunt te komen.
Er bestaan makkelijkere vragen :D
Maar je kunt ook kijken in tabellen maximale stroom per kabeldoorsnede en daar flink onder gaan zitten.
Bij die 50 A zal een draadje 1mm2 heel blijven en zeker smelten bij sluiting.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zekering berekenen

Bericht door Tim »

Idd,

Het is ook makkelijk te testen, ampere tang, dikke accu en wat koperdraad. Beginnen bij 0,75qmm. Je kan dan zelfs de tijd van de "zekering" toetsen.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zekering berekenen

Bericht door Dutch John »

GTV6,

Dat is mijn lot: ik heb vaak moeilijke vragen. Drijft winkeliers soms tot wanhoop, zo van: "Daar heb je hem weer, wil ie weer iets dat we niet hebben". En dan moet Djonny zelf weer aan het knutselen.....

Tim,

Het zal inderdaad wel op trial and error uitkomen. In eerste instantie wilde ik dat niet, omdat een experiment in het verleden grandioos uit de hand liep. Je weet wel, knalgas, vonkje, heel veel bijtend zuur.....

Dat laatste overdenkend: smeltdraad inkapselen is wel zo wijs. En zachtjes aan komt de te kopen optie toch in beeld.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zekering berekenen

Bericht door Tim »

John,

Je kan toch ook op afstand doen, dikke kabel van de accu, 10mtr over op een stukje dun.

Het leven moet wel spannend blijven.... :mrgreen:

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zekering berekenen

Bericht door Dutch John »

Ja,ja, klinkt makkelijk, maar zelfs ik heb niet zomaar 20 meter accukabel liggen.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Zekering berekenen

Bericht door omweg »

@DJ:
Onder welke omstandigheden sluiten groepen van cellen zo snel kort zodat er gevaar kan ontstaan. Mijn ervaring met lood-zuur accu's is dat dit altijd geleidelijk gaat zodat alle cellen langzaam leeg getrokken worden door de kortsluitende cel en er daardoor ook geen vuurwerk ontstaat.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zekering berekenen

Bericht door Dutch John »

Omweg,

Inderdaad, die kans is klein. Net als tegenwoordig de kans op een afgebrand huis. Toch verzekert iedereen zijn huis tegen brand. Better safe than sorry. Daarom een paar eenmalige (ver-)zekeringen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Zekering berekenen

Bericht door omweg »

Mee eens als het binnen de grenzen te zekeren is is het de moeite waard. Zou het dan een mogelijkheid zijn om een constructie met blokzekeringen te maken. Als voorbeeld een chic product:
http://www.projecta.com.au/Products/Bat ... inals.aspx
Zoiets zou je ook zelf kunnen bouwen op basis van de standaard accu klem en de zekering zit in een behuizing zodat de vonk ook binnen blijft.
The planet of my dreams is bulging at his seems
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Zekering berekenen

Bericht door Tim »

John,

Je hebt toch wel een setje startkabels? De buurman ook, dan ben je er al.

Tim
Plaats reactie