Energieverbruik drastisch verminderen

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Dutch John »

Zal vergunningstechnisch wel niet mogen, maar een hele hoge schoorsteen zorgt voor natuurlijke trek en kan ventilatoren vervangen. Misschien is de gemeente gevoelig voor de juiste argumentering? Kost minder energie en de geuroverlast vermindert.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door GTV6 »

Het ventilatiesysteem wat je hebt lijkt best een doordacht systeem, of het echt energetisch doordact is qua type ventilatoren etc kan ik er niet uithalen, de info op hun site is beperkt. Zo te lezen zit er besturingssysteempje aan waarin parameters kunnen worden ingesteld. Waarschijnlijk een maximale temperatuur, boven die temperatuur gaat de ventilatie naar maximaal.
Het effect is echter zeer gering, dit geeft nauwelijks een daling tijdens de dag. Deze temperatuurinstelling zou je hoger moeten zetten tijdens dagbedrijf.
Maar je hebt vloerverwarming en vast ook grondwater. Het stoken van vloerverwarming op 60C vind ik bijzonder, 45C is eigenlijk wel de max wil je geen problemen met scheuren krijgen. De hoge temperatuur doet vermoeden dat de slangen op grote afstand liggen anders zou 40C wel genoeg zijn.
Maar als je een change over systeem maakt kun je die vloerverwarming inzetten als vloerkoeling, vermits je grondwater hebt, dit is meestal 10C, zo kun je efficient koelen en kan de ventilatie naar minimaal.
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste GTV6,

De link die ik geplaatst had was slechts om een idee te hebben over de constructie, maar in feite staan er in die kokers meetwaaiers. Deze registreren hoeveel lucht er wordt afgezogen en kunnen geregeld worden met kleppen. De gegevens worden daarna verwerkt door een centrale computer: https://www.stienenbe.com/media/file/Pr ... %20PL1.pdf
Daarna stuurt de computer de ventilatoren aan. Deze computer houdt ook rekening met de buitentemperatuur en zal dus niet gaan ventileren om de stallen kouder te krijgen dan de buitentemperatuur.

Over de grondverwarming spreek je van een lagere temperatuur aan te nemen. Maar dit gaat helaas niet lukken. We hebben dit al geprobeerd, maar dan worden de vloeren nauwelijks warm. http://www.nooyen.com/producten/kraamho ... oor-biggen (wij hebben de "super coated dicht gedeelte").

Ook kunnen we de verwarming niet omdraaien in koeling, want zelfs als het 30°C wordt hebben de pasgeboren biggen nog steeds warmte nodig.

Maar in de oudere stallen zullen we eens kijken of we de maximale temperatuur wat kunnen aanpassen.

Met vriendelijke groeten
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste Dutch John,

Dat denk ik inderdaad ook niet. Want ik weet zeker dat we geen (kleine) windmolen mogen zetten omdat dit een te grote hoogte heeft volgens de vergunningen. Maar ik denk dat je dan ook problemen gaat hebben wanneer er bijna geen wind is (meestal over zomer). Dan hebben we veel ventilatie nodig, maar zouden we volgens dit systeem bijna geen hebben.

Maar misschien kan het de ventilatoren deels ontlasten, dit kan misschien een optie zijn.

Met vriendelijke groeten
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Dutch John »

Wind helpt wel, maar is niet per sé nodig. Windturbines zijn vergunningstechnisch lastig, omdat het dynamische dingen zijn. Ik zou het navragen, met de nodig argumentatie. Om zowel geur- als energiebeperking kan een gemeente niet heen als de prijs slechts een hoge pijp is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste Sandman79,

Ik zal zeker eens die canadese put verder onderzoeken. Het lijkt me alvast erg interessant.

Ook die warmeluchtcollectoren zijn interessant, maar ik denk dat dit een enorm paneel zal moeten zijn om het debiet van 60.000 m³/h lucht op te warmen in de winter.

Die evaporatieve koeler doet me herinneren aan het klassieke systeem van SKOV: https://www.skov.com/EN/Components/cool ... fault.aspx
Op zich lijkt het me niet slecht, maar er zijn er al velen van weggelopen.

En tenslotte die mest heb ik een heel jaar lang onderzocht voor mijn eindwerk en het lijkt mij een te dure investering voor wat het zal opbrengen.

Maar de canadese put zal nog verder onderzocht worden. :D

Met vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door midwoud1 »

Een 100 Kw windmolen plaatsen ,dat dekt het energie verbruik en je krijgt geld terug met terug lever- overschot. Bijv. een WES molen met subsidie.

http://www.windenergysolutions.nl/wes100
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Sandman79 »

ivm warmeluchtcollectoren:

Je kan sowieso met een warmtewisselaar werken als je de lucht moet verversen. dat scheelt je al heel wat energie natuurlijk, voor zover je dit nog niet zou doen.
Verder kan je tellen dat 1 vierkante meter luchtcollector een 600-650 watt warmte kan opleveren indien de zon erop schijnt.

Ik zie dat je voor de verwarming nu 2 ketels van 30 kw gebruikt.
Even heel dom omrekenen geeft dan dat je een 100 vierkante meter collector zou moeten plaatsen. Lijkt me bij een stal wel haalbaar qua oppervlakte.

Als je het zelf maakt is het duurste plexiglas. 3 mm dik heb je voor 18 euro per vierkante meter, dus ik denk wel dat de collector van een 100 vierkante meter voor een 3000 euro haalbaar is. Sturing moet ook niet veel kosten...

Als de collectoren slechts 10% zouden dekken van de warmtevraag, is het al op minder dan 2 jaar terugverdient. anderen hebben echter een grotere dekkingsgraad gehaald in de praktijk.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door GTV6 »

Helaas weet ik niks over de voorwaarden die gewenst zijn voor de zeugen en biggen, dus moeilijk iets te zeggen over ventilatiehoeveelheden en benodigde verwarming. Het toepassen van warmteterugwinning zou veel besparen qua warmteopwekking. Bij 60.000M3/h heb je twee batterijen nodig van elk 3m2 ongeveer. Voor elke batterij een filter anders zitten ze zo dicht. Echter de batterij en het filter veroorzaken een drukverlies van circa 200 Pa minimaal, dit zal het debiet van de buisventilatoren sterk reduceren. Ook zal het elektraverbruik toenemen ten gunste van het warmteverbruik. Zonder alles te vervangen zal het vermoedelijk niet lukken een wtw toe te passen, buisventilatoren zijn niet ontworpen voor grote weerstand, maar voor groot volume.
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste Kockie,

haha, met 20 jaar heb je inderdaad ervaring genoeg :D

Maar nog even terugkomen op je vragen. We hebben inderdaad frisse neuzen in onze kraamhokken. Heel goed voor de zeugen, enkel wat warm voor ons :) De guste en dragende zeugen hebben inderdaad geen verwarming. En het afdakje zal ik zeker nog verder onderzoeken.

Er is ook een maximuminstelling in de oude stallen voor de ventilatie (natuurlijk op 100%), maar in de nieuwe stallen is dit niet nodig omdat het met het stienen systeem werkt. Dit heb ik al eens uitgelegd in een eerder bericht. En als het mogelijk zou zijn kun je dan die formule nog eens opzoeken?

En het ventilatiesysteem in de nieuwe stal is met centrale luchtafzuiging en servogestuurde kleppen. De oudere stallen zijn met één of meerdere ventilatoren en werkt enkel en alleen met de staltemperatuur en niet met de buitentemperatuur.

En tenslotte het energieverbruik verder onderzoeken zou interessant zijn. En zal ik dus zeker eens bekijken.

Met vriendelijke groeten
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste Pieke,

Dank je voor je duidelijke antwoord over koeling, maar dat kan ik best geloven.

En over de pv-panelen heb ik nog één vraag. Je spreekt hier van het enkel stroom tarief. Ik heb gehoord dat de teller dan gesplitst wordt in een teller voor elektriciteit die je uit het net haalt en een teller voor wat je in het net terug stopt. Worden deze waarden dan van elkaar afgetrokken op het einde van de maand of betaal je voor je aangekochte elektriciteit en krijg je een (laag) tarief terug voor wat je geproduceerd hebt?

En over dat pasgeboren biggetje, normaalgezien krijgen onze biggetjes geen naam. Maar ik denk dat we hier wel een uitzondering zullen maken :D

Met vriendelijke groeten
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste Sandman79,

Het lijkt me inderdaad al heel interessant. Ik heb alleen nog maar 1 opmerking: Is het mogelijk om hiermee een debiet van 60.000 m³/h te halen?

Maar ik ben alvast heel enthousiast over dit idee, zeker omdat het een kleine investering is in vergelijking met de meeste technologieën in de landbouw.

Met vriendelijke groeten
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste GTV6,

Over welke batterijen heb je het precies?

En je praat hier over de vervanging van de buisventilatoren. We doen dit natuurlijk met pijn in het hart omdat ze nog maar nieuw zijn. Maar als het rendabel is zijn we wel bereid om hier enkele veranderingen te doen.

Met vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Pieke »

pigpower schreef:Beste Pieke,

Dank je voor je duidelijke antwoord over koeling, maar dat kan ik best geloven.

En over de pv-panelen heb ik nog één vraag. Je spreekt hier van het enkel stroom tarief. Ik heb gehoord dat de teller dan gesplitst wordt in een teller voor elektriciteit die je uit het net haalt en een teller voor wat je in het net terug stopt. Worden deze waarden dan van elkaar afgetrokken op het einde van de maand of betaal je voor je aangekochte elektriciteit en krijg je een (laag) tarief terug voor wat je geproduceerd hebt?

En over dat pasgeboren biggetje, normaalgezien krijgen onze biggetjes geen naam. Maar ik denk dat we hier wel een uitzondering zullen maken :D

Met vriendelijke groeten
PP, dat m.b.t. koeling, dat was Sandman. Ten aanzien van PV>>> Ik heb het gespiegeld aan mijn eigen situatie, als kleine particulier.Ik weet niet hoe het salderen in België is geregeld.Maar hier in Nederland zie je al bijna door de bomen het bos niet meer en wat de toekomst gaat brengen is al helemaal onduidelijk.Ik moet bekennen dat ik het wat te simplistisch heb voorgesteld. Het meest ideale zou zijn: Je verbruik afdekken met pv, een Ferraris-meter met één tel-werk. Overdag loopt je dat ene telwerk terug ( met zon ) en 's nachts gewoon vooruit.In theorie zou je dan per saldo op 0 verbruik uitkomen.Maar dit lijkt mij een utopie, bij die nieuwe hippe meters heb je een apart telwerk voor teruglevering en daarbij krijg je nooit zoveel terug dan dat je er voor betaald.

Deze kwam ik ook nog tegen viewtopic.php?f=23&t=2891 Ik weet niet wat hier de stand van zaken is.

Die uitzondering die je wilt maken, die stemt mij wel vrolijk.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door GTV6 »

http://www.inno-plus.nl/nl/producten/va ... rugwinning

Hier kun je zien wat er mogelijk is.
Plaats reactie