Energieverbruik drastisch verminderen

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Hallo,

Wij zijn een Belgisch varkensbedrijf en we hebben een veel te hoge energiefactuur. Op één jaar tijd verbruiken we 140.000 kWh elektriciteit en 30.000 liter stookolie. :(

De elektriciteit wordt opgeslorpt door de vele ventilatoren die constant op een nominaal toerental draaien. Eens het echt zomer wordt (boven de 25 °C) gaan deze ventilatoren in overdrive en slorpen ze enorm veel energie. Samen met de vele andere toestellen zorgt dit er zelfs voor dat de zekering van 72 ampère soms afslaat. We overwegen nu momenteel om zonnepanelen te plaatsen, omdat deze juist elektriciteit produceren wanneer we het nodig hebben. Als er andere mogelijkheden zijn zou ik ze graag horen.

De stookolie wordt verbruikt door de 2 mazoutketels van 30 kW (totaal vermogen van 60 kW). Hier zouden we ook graag wat anders mee doen. We overwegen momenteel om een pelletketel te plaatsen. Daarnaast hebben we nog 9 hectare grasland en 11 hectare mais. We hebben ergens gelezen dat je van gras pellets zou kunnen maken, dus dan is dit misschien nog geen slecht idee.

Graag zou ik jullie mening hierover horen en andere mogelijke ideeën.

Met vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Pieke »

Beste Pigpower,

Ik neem aan dat je een grote schuur met dito dak tot je beschikking hebt.Deze vol leggen met pv is al een goed begin.Al die ventilatoren, zijn die wissel of gelijkspanning.Gelijkspanning in ventilatoren is aanzienelijk zuiniger.Daar zou een boel te winnen zijn.Verder loopt er ergens een topic over stoken op mest.Lijkt me dat je daar voldoende over beschikt.

Die 30000 liter stookolie, is dat voor verwarming van de stallen? Heb je een WTW overwogen?Je verwarmt dan de verse buitenlucht op met de lucht die je afzuigt.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door jwardenier »

Varkens naar buiten , bomen op het land ?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Pieke »

De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste Pieke,

Al onze ventilatoren werken op enkelfasige of op 3 fasige wisselspanning. Dit gaan veranderen lijkt mij nogal een groot werk. Maar hoort hier dan ook geen grote transfo bij? Dit zal denk ik de kosten hoog doen oplopen en dus niet meer rendabel zijn. Maar ik breek het idee zeker en vast niet af, ik zal het nog eens verder onderzoeken.

Maar je andere idee (biogas) daarentegen, is niet rendabel. Ik heb mijn eindwerk gemaakt over biogas in de varkenssector en dan specifiek met een zeugenbedrijf ipv een mestvarkensbedrijf. Na een heel jaar onderzoek en vele proeven blijkt dit toch niet haalbaar. De mest die in onze mestkelder zit is vrij dun. Met andere woorden er zit dus weinig koolstof (C) in. Als we biogas bekijken gaat het hem vooral over methaan (CH4). Daar zie je dat je veel koolstof nodig hebt om veel methaan te kunnen maken. Wat dus jammergenoeg te weinig aanwezig is in onze mest.

En wat de warmte betreft is dit inderdaad om onze stallen te verwarmen. Een warmtewisselaar hebben we inderdaad al eens bekeken, maar daar blijkt dat je veel elektriciteit nodig hebt om het water in die leiding steeds te gaan rondpompen.

Met vriendelijke groet
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste jwardenier,

Ik hou van het idee, maar dit is nagenoeg onmogelijk. We hebben onlangs nog een nieuwe stal gezet en daar is dus niks op voorzien om de dieren naar buiten te laten gaan. En bomen zijn ook niet echt ideaal, want wanneer we in onze weiden willen maaien of in dit geval onderhoud zouden willen doen, moet je constant opletten dat je de spiegels van de tractor niet afrijdt. Aan de andere kant hebben we onze grond ook broodnodig om de mest over te verspreiden. We zitten nu al met een mestoverschot en moeten dus betalen om dit kwijt te raken.

Mocht jij of iemand anders nog een idee hebben hoe we deze mest "relatief" simpel kunnen verwerken, dan mag je het ook altijd laten weten.

Met vriendelijke groet
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door kockie »

Over het ecologische aspect van varkens (in grote stallen) houden, kunnen we tal van discussies wijden.... Dat laten we dan maar even voor wat het is in deze topic. Feit is dat er veel te winnen valt in het energieverbruik. Zonnepanelen verplaatsen grotendeels alleen het energieverbruik van straks naar nu (produceren, vervoeren en installeren).

Wil je eerst eens vertellen wat voor een varkensbedrijf je hebt? Fok/vermeerdering/vleesvarkens/iets anders/combi

Leuk zou zijn om te weten wat de aantallen zijn, hoeveel en wat voor een schuren je hebt en wat de verschillende warmtebehoeften zijn. Pas dan is een zinnig antwoord te geven op je vragen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Pieke »

pigpower schreef: Een warmtewisselaar hebben we inderdaad al eens bekeken, maar daar blijkt dat je veel elektriciteit nodig hebt om het water in die leiding steeds te gaan rondpompen.
Ik doelde eigelijk op een "Warmte TerugWin ventilatie" ( ff Google er overheen gooien ), komt geen pomp/water aan te pas. Het toepassen van ac\dc motoren in ventilatie heb ik hier http://www.ventilatieland.nl/itho-cve-e ... escription opgedaan. Natuurlijk begrijp ik dat jouw ventilatoren een andere afmeting hebben, maar het gaat om het idee.Als je je kosten/verbruik wilt reduceren zul je moeten investeren en moeten kijken naar besparingen en terugverdientijd.Het eenvoudigste is natuurlijk de thermostaat lager zetten en de vents een standje lager, maar dat zal het welzijn van je vee niet ten goede komen.

Jammer dat je niets met methaan kan doen. Kijk hier 'ns viewtopic.php?f=3&t=3594 Het gaat nog niet helemaal perfect, maar er wordt wel geëxperimenteerd.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Tim »

Hallo,

Een wtw klinkt leuk, maar met stof en ammoniak gedoemd te mislukken. Ik zie wel wat in een luchtwasser, waarna de het luchtwasser water van warmte onttrekt mbtt een warmtepomp.

Ism me pv moe je dan een heel eind komen.

Tim
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste Kockie,

Ons bedrijf is een zeugenbedrijf. Dit houdt in dat we moederdieren hebben die biggen werpen. En na hun geboorte blijven de biggen nog 3 weken bij de moeder. Daarna kweken we ze nog 4 tot 6 weken tot ze 20 kilo wegen. Om even duidelijker te zijn, bestaat het bedrijf dus uit 600 zeugen en 2500 biggen. Er zijn dus geen mestvarkens aanwezig. Misschien nog even vermelden (in het geval van zonnepanelen) dat we een dak van 3500 m² hebben. Waarvan er 1300 m² naar het zuiden gericht is.

Op het gebied van warmtebehoefte, hebben we warmte nodig om de hokken van de biggen op gemiddeld 25°C te houden. En is ook vloerverwarming (60°C) in de kraamhokken, waar de zeugen dus samen met de biggen zitten.

Voor het elektrisch gedeelte hebben we zoals eerder vermeld een verbruik van 140.000 kWh op één jaar tijd. Waarvan geschat er 80.000 kWh dagverbruik is en 60.000 kWh nachtverbruik. De maximale stroom die we uit het net kunnen halen is 72 ampère. Dit kan nog verhoogt worden, maar dan moet er een andere kabel gelegd worden of een elektriciteitscabine geplaatst worden.

Mocht er iemand zijn die meer informatie nodig heeft, mag je het altijd vragen.

Met vriendelijke groeten
pigpower
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 aug 2014, 09:13

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door pigpower »

Beste Pieke,

Sorry voor het misverstand :oops: , ik heb dus je raad opgevolgd en heb google even geraadpleegd. Maar daar ga je dus de warmte uit je uitgaande lucht in je nieuwe inkomende lucht gaan stoppen. Dat is inderdaad een mooi principe, maar enkel en alleen in de winter. Want in de zomer gaan de ventilatoren juist sneller draaien om de stallen te gaan afkoelen en niet zozeer om de lucht te verversen. Dus hier krijg je dan een averechts effect.

Maar door je idee krijg ik zelf ook wel een idee. :idea: Misschien kunnen we in de zomer een soort koeling gaan plaatsen in de luchtinlaten. Zo zouden de ventilatoren toch trager moeten draaien en dus minder energie verbruiken. Of gebruikt een koeling veel energie?

Om nog terug te komen op de luchtinlaat, dit is een foto van hoe de ventilatie in elkaar zit: http://www.ugaatbouwen.com/nl/news/283

Met vriendelijke groeten
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Sandman79 »

@ pigpower: de grond heeft op een bepaalde diepte een bepaalde constante temperatuur, bij een systeem D- ventilatie kan dat gebruikt worden om de binnenkomende lucht in de zomer wat te verkoelen en in de winter wat te verwarmen. Googled maar eens op canadese/scandinavische put. Maar ik vrees dat er eea in de grond gegraven zal moeten worden. Weet niet of dat mogelijk is op jullie bedrijf, en wat het precieze effect is.

Wat ik wel eens zou bekijken, zijn warmeluchtcollectoren, die de stallen helpen verwarmen met warme lucht in de winter, als er zon is. Is ook relatief makkelijk zelf te bouwen, en kost zeker geen fortuinen, en je hebt mogelijk tussen de 15 en 30% mindering op je verwarmingskosten.

http://www.builditsolar.com/Projects/Sp ... #ActiveAir


Qua koeling is misschien een Evaporatieve koeler een oplossing om de stallen goedkoper op temperatuur te houden in de zomer. Is de voorloper van aiconditioning... http://en.wikipedia.org/wiki/Evaporative_cooler
http://www.ebay.de/itm/Kuhlturm-ca-300- ... 56676e6d18

Geen ervaring of verder informatie voor hoor, gewoon een extra piste die misschien interessant kan zijn...


BTW, heb je ook al gekeken of er geen zuinigere ventilatoren op de markt zijn?
Je zegt ook dat je mest te weinig gas oplevert om daarop te kunnen overschakelen, heb je ook al eens contact gehad bvb met de boer langs park molenheide in Limburg? Die verwerkt heel wat mest, ook van andere boeren in de streek, en heeft zoveel energie over dat ie ook het vakantiepark van groene stroom kan voorzien... Misschien moet je kijken naar een aantal deeloplossingen ipv 1 oplossing voor alles, en kan je eigen mest zelf echt wel voor een deetlje je probleem oplossen. Misschien ook niet. IIg eenb linkje naar wat meer info over de installatie van Boer Piet Lavrijsen. Hij heeft blijkbaar wel wat issues de laatste maanden...

http://toerisme.houthalen-helchteren.be/content/882
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-hout ... -a1938391/
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door kockie »

Ik weet zelf wel aardig hoe een vermeerderingsbedrijf er uit ziet.... Heb er een paar (20) jaar opgroeiend rondgelopen en daarna nog een jaar of 7 als dierendokter in gewerkt.

Grondbuisventilatie zoals Sandman aangeeft is al vaker toegepast, maar om een of andere reden toch weer verlaten.

Het koelen dmv vernevelen van water geeft al snel een te hoge RV in de stal; iets waarbij varkens zich niet heel lekker voelen. Heb je al een frisse neuzen systeem in de kraamstal? Geeft veel verlichting aan de zeugen die daar eigenlijk veel te warm liggen. Wat is de temperatuur van je vloerverwarming. Daar kun je best met lagere temperaturen toe; temperaturen die gehaald kunnen worden met een grote zonneboiler! Het verdelen van de hokken in zones (al dan niet met een "afdakje" voor de biggen) zorgt voor een microklimaat met hogere temperaturen voor de biggen en lagere voor de zeugen. De guste en dragende zeugen hebben bij een goed geïsoleerde stal geen warmte nodig; die maken ze zelf wel.

Dan nog een vraag over de instelling van je ventilatie: heb je een maximum ventilatie ingesteld? Veel ventilatoren hebben een veel te groot debiet voor een stal. Door de hoge zomertemperaturen gaan ze op maximum stand staan draaien, terwijl de temperatuur in de stal daardoor niet daalt. Door een maximum % ventilatie in te stellen op de regelaar (is te berekenen, maar ik weet niet meer hoe; stond in een mooi boekje dat nog in een doos in de voormalige varkensschuur ligt) kun je dus veel stroom besparen.

Heb je een centraal ventilatiesysteem met (servogestuurde)kleppen, of iedere afdeling een of meer eigen ventilatoren?

Het zou wel eens mooi zijn om uit te zoeken waar je stroomverbruik vandaan komt. Verlichting/ventilatie/(mest)pompen/ warmtelampen/radio :geek: Heb je al eens een aantal dagen bv per uur bijgehouden hoeveel stroom er verbruikt wordt? Als je een kWh meter met S0 uitgang hebt is dat betrekkelijk gemakkelijk te automatiseren....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Pieke »

Koelen vreet nóg meer energie.

Hierbij stokt mijn beperkte kennis om je te adviseren eigenlijk wel enigszins.Het mooiste is natuurlijk ( vrij naar Dutch John ) 'Wat je niet verbruikt, hoef je niet op te wekken.' Wil en kan je een kleine 2 ton investeren?Dan leg je zuid dak vol met pv, in combinatie met een enkel stroom tarief ( geen dag/nacht )Dan is je electra verbruik afgedekt en na een jaar of 4/5 'gratis'

P.s. Is het mogelijk om een pasgeboren biggetje naar mij te vernoemen?Lijkt me erg cute.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Energieverbruik drastisch verminderen

Bericht door Sandman79 »

Plaats reactie