Droogkast

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Frankieboy
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 aug 2014, 08:58

Re: Droogkast

Bericht door Frankieboy »

In de baltische landen is zijn deze kasten normaal om werkleding te drogen , wel elektrisch uiteraard .
Maar de vorm en opbouw kan je wel eens verder helpen . :fff
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Droogkast

Bericht door deleted »

Ik ken de elektrische droogkasten uiteraard wel. Die bestaan hier ook. Maar is er iets speciaals met die uit de Baltische landen ?

G
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Droogkast

Bericht door Sandman79 »

Hi Gandalf,

Ik ben niet helemaal zeker dat ik het werkingsprincipe van je droogkast doorheb, heb ik het goed als je in een afgesloten ruimte zorgt voor warmteproductie met de ongeïsoleerde rookafvoer, die warmte bouwt zich op in je kast zoals in een bell, en kan ook alleen maar langs onder (met vochtige lucht) ontsnappen langs de afvoer. omdat warme lucht wilt stijgen moet je wel de kast erg goed luchtdicht maken omdat de vochtige lucht anders niet naar buiten wordt afgevoerd?

Zou het niet beter werken als je (indien mogelijk) de afvoerlucht ook met een schouw laat afvoeren die zelf voor trek zorgt?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Droogkast

Bericht door deleted »

Sandman,

Je beschrijft het goed. De aangevoerde lucht wordt voorverwarmd met de afgevoerde lucht en in het laatste stukje ook nog met kachelpijp. De aangevoerde lucht zou zo ook een lage RV moeten hebben.

Omdat ik de warmte van het fornuis gebruik dat er naast staat komt de aangevoerde lucht bovenin de kast binnen.

Voor de doorstroming zou het inderdaad beter zijn om de afvoerlucht ook bovenin te laten vertrekken en naar boven af te voeren (ipv naar beneden).
Vochtige lucht is immers lichter dan droge lucht en warme lucht is lichter dan koudere lucht.
Dus het kan inderdaad zijn dat dit de bottleneck wordt ...

Waarom het dan toch zo proberen ? Omdat als ik aanvoer en afvoer bovenin maak de lucht grotendeels direct naar buiten gaat zonder de kast op te warmen. Ik hoop op een beetje menging, het is niet erg dat de warmste, vochtigste lucht wat langer in de kast blijft, zolang de afgevoerde lucht vochtiger is dan de ingebrachte lucht droogt het toch wel.
Maar of het (goed) gaat werken betwijfel ik ook nog op dit moment. Misschien gaat er toch nog een ventilator op de uitgang komen, of komt iemand met een beter idee ?
Ik hoop dus dat de twee natuurlijke 'motoren' zijnde de opwarming van de aanvoerlucht(1) en de afkoeling van de afgevoerde lucht(2) meer flow(drive) en turbulentie (menging) creëren dan de weerstand van de kast (waar de warme vochtige lucht niet graag wil dalen) ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Droogkast

Bericht door Dutch John »

Nog een optie zou kunnen zijn: de af te voeren lucht te gebruiken als verbrandingslucht voor het fornuis. De aanvoerlucht is gewoon lucht uit de ruimte. Het kachelrendement zal iets dalen, maar de complexiteit van aan- en afvoerbuizen vereenvoudigt drastisch.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Droogkast

Bericht door deleted »

Dj,

Hou ik in gedachte als het niet werkt..
De rubbouw van de kast is nu al af en de aan en afvoerpijpen liggen er al.

Maar de brandkamer van het fornuis is ook op vloerhoogte en dan zou de warme vochtige lucht dus ook naar beneden afgevoerd moeten worden ... ?


G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Droogkast

Bericht door Dutch John »

Ik neem aan dat de schoorsteentrek dat wel zal winnen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Droogkast

Bericht door deleted »

:| Ook waar.
Het goede nieuws is dus dat ik nu een B-plan heb dat beter is dan het A-plan in uitvoering ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Droogkast

Bericht door Dutch John »

Sorry. Het idee viel me niet eerder in...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie