Droogkast

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Droogkast

Bericht door deleted »

Niets is efficiënter dan een simpele waslijn om de was te drogen.

Echter hebben wij in het voor- en najaar heel veel natte en mistige dagen waar wij wonen.
Het is in deze periode bijzonder moeilijk om de was droog te krijgen zonder elektrische droogkast.
Droogkasten verbruiken echter veel energie.

Pieke heeft op z'n houtkachel een aardige warme luchtblazer gefabriceerd.
Met zo'n hete-lucht-bell zou je ook een "geïsoleerde kast" van warmte kunnen voorzien. Een houtgestookte droog-kast.
Zoiets:
droogkast.jpg
Nu zit ik me af te vragen hoe de flow in die kast geoptimaliseerd kan worden.
Gegeven:
-1-Warme lucht is lichter dan koude lucht.
-2-Vochtige lucht is lichter dan droge lucht.

Dat zou betekenen dat de inlaat met droge hete lucht onderaan in de kast is en de afvoer met warme vochtige lucht bovenaan.
Maar dan is de verblijfstijd in de kast van de lucht bijzonder kort en voer ik veel warmte af.


Iemand ideeën om de flow te optimaliseren ?
Het vocht moet zo snel mogelijk afgevoerd worden.

G
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Droogkast

Bericht door pelletpower »

Niet zo druk over maken G. Zo is het al optimaal, de meest droge en warme lucht komt onder binnen waar het vocht in de kleding ook naartoe zakt. Gelijk klaar met optimalisatie dus. De rest is geneuzel achter de komma.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Droogkast

Bericht door Tim »

Gandalf,

Zou het niet slim zijn je warme vochtige lucht terug uit te wisselen tegen de op te warmen lucht?

Dan kun je uit de voeten met een standaard wtw unit. Je extra warmte voeg je hierna toen, bv buis om je schoorsteen.

Nadeel is dat je dan niet ontkomt aan een ventilator. Die zou ik overiges altijd in de uitgang zetten, dan blijft het geheel op lichte onderdruk.

Tim
Bijlagen
Droogkast.jpg
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Droogkast

Bericht door Pieke »

Ik heb me er nooit verder in verdiept om de was te drogen met hout-verwarmde-lucht.( Ik heb een vrouwtje voor de was...... Mama <3 ) Primair dien je je af te vragen of zo'n opstelling wel rendeert bij een gezin.( Enkele wasjes per week ). Ik heb veel plezier én besparing gehad van mijn hete lucht verwarming.Als ik al een wasdroger ( droogkast voor onze belgische kijkers )had gehad, dan had ik een handbediende 3 wegklep ingebouwd om de wasdroger te voorzien van hete lucht.Een bestaande wasdroger en het verwarmingselement vervangen door de hete lucht uitgang.

Ik heb met mijn hete lucht houtsnippers gedroogd.Dat ging goed, dus het zal voor de was niet anders zijn.Maar hete lucht met de temperatuur van een verfafbrander uit een pijpje van 22 mm is niet wenselijk,dus ik moest het wel regelmatig door elkaar husselen.Een draaiende droogtrommel zou dit mooi kunnen overnemen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Droogkast

Bericht door Sandman79 »

awel, ik vind de droogkast van gandalf best wel een tof idee.

Hier wordt in naseizoen en winter plus voorseizoen ook best veel de droogkast gebruikt. Buiten drogen of op de waslijn is dan bijna niet haalbaar. En ik heb nu een gezinnetje van 4, en dat geeft toch een wasmachine of 5-7 per week. en in de winter dus ook bijna hetzelfde aantal ladingen dat in de droogkast verdwijnt.

Het stroomverbruik hiervan is aanzienlijk (zeker aangezien ik nog een oude droogkast met energieefficiëntie D heb).
Nu ben ik met mijn zonnepanelen qua stroom toch al zelfdekkend op dit moment, maar dat houdt niet in dat ik mijn stroomverbruik nog verder wil beperken, zodat er ook weer wat ruimte is voor wat extra verbruik voor de kinderen later, of voor wat electrisch vervoer of dergelijke.

Daarbij is er ook nog een kostenelement, op hout stoken of voor warme lucht zorgen kost me geen centen, wel moeite. zo een kast maken lijkt me wel degelijk goedkoper te kunnen dan een nieuwe A+++++++++ droogkast aan te kopen. :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Droogkast

Bericht door Dutch John »

Zoiets gebruiken wij al jaren naar tevredenheid:
Afbeelding
Houtstokers hebben vaak last van een te lage luchtvochtigheid in huis, dus waarom niet binnen drogen? Bij ons hangt ie voor het fornuis. Hangt niet in de weg. Doet het altijd. Kost geen stroom. En gaat lang mee.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Droogkast

Bericht door Ingir »

Bij ons gaat de was alle seizoenen aan de waslijn, als het regent kunnen we uitwijken naar de carport. De was moet dan iets langer hangen om te drogen maar het droogt wel. Soms is de was niet kastdroog bij het afhalen, dan leggen we de was nog een uurtje op de vloerverwarming... ook erg prettig om de RV op peil te houden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Droogkast

Bericht door David86 »

Skip alles en gebruik alleen de ventilator uit Tim zijn voorbeeld... lucht aan kamer temperatuur langs en tussen je kleren door jagen/ trekken moet in aardig tempo je kleding drogen.. het verbruik van een dergelijke kast zou een fractie van dat van een conventionele wasdroger zijn.

Een kledingkast en badkamer ventilator zouden volstaan.. opgeruimd, eenvoudig, goedkoop en energie besparend.

De knaken die je zo bespaard kun je investeren in een droogzwierder, die doet het meeste werk voor de laagste prijs, de droogkast moet dan alleen het allerlaatste restje water er uit verdampen
..
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Droogkast

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb een droognis gemaakt in de waskamer. In de zomer is het de doorgang naar buiten (om de was buiten te hangen). In de winter komt er een wasrek te staan. De lucht uit het huis wordt langs het wasrek geblazen en gaat dan langs een wisselaar naar buiten. Zie ook viewtopic.php?f=3&t=3499.

Belangrijker nog vind ik een slim georganiseerd wastraject;

de was gaat in de badkamer in de 4 wasbakken (selectie bij de bron)
een paar stappen verder staat de wasmachine
een paar stappen verder en je kan het in de droognis ophangen (winter)
of buiten direct
dan weer een paar stappen naar binnen
royale plank voor vouwen en ordenen
daar ook zonodig strijken
en de was gaat gelijk de kasten in (zelfde ruimte)

Mijn moeder deed dit ook maar dan telkens van zolder naar schuur! Mijn vorige huis heb ik heel makkelijk kunnen verkopen en ik denk nog steeds door deze oplossing.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Droogkast

Bericht door deleted »

Dank allen voor de reacties.

De -eventuele- droogkast komt in de -toekomstige- werk/was/bak-ruimte. Dat is buiten het geïsoleerde compartiment en zal dus niet permanent verwarmd zijn. Zal op de dagen dat er droogvermogen opgewekt moet worden ook niet zo dicht tegen een comforttemperatuur zitten en nog belangrijker: zal op die dagen ook geen lage RV in de ruimte hebben, zeker niet aan het oppervlak van de massieve muren. Vandaar liever de warmte geconcentreerd in een kleine gesloten ruimte waar het vocht direct naar buiten wordt afgevoerd.

Een carport heb ik niet en ik denk dat het ook niet zou werken hier. We hebben hier gemiddeld 170 dagen mist. Mist houd je niet tegen met een carport. Dat zijn 4 keer meer mistdagen dan de rest van België, bovendien zijn die dagen mist in BelgiË meestal maar enkele uurtjes in de ochtend, hier is het vaak de hele dag ...

Een wisselaar op de afvoerende lucht is een goed idee.
Voorlopig denk ik te werken zonder elektra, dus geen ventilator. Al is een ventilator ook snel geplaatst mocht het nodig zijn.

Gas-stokend Nederland is vast bekend met de CLV-buissystemen. Ik denk eraan om zo'n buis als warmtewisselaar te gebruiken voor de lucht aan- en afvoer van de kast. Dus niet de rook.
Welke buis moet ik dan hebben ? En waar vind ik die betaalbaar ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Droogkast

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Dat systeem ziet er chique uit.
Ik heb gekozen voor goedkope en dunne spirobuis in een kast. Door de spirobuis gaat de koude lucht en door het omhulsel gaat in tegenstroom de warme lucht. En wel met een energiezuinige ventilator. Ik zal mijn meetgegevens eens opzoeken.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Droogkast

Bericht door deleted »

Rits,

Bestaat dat ook dubbelwandige spirobuis ?
Misschien beter gewoon een spirobuis in een pvc buis trekken.
Afvoer zou ik wel in de metalen binnenbuis voeren, want dat geeft een betere warmte-overdracht.

De droogkastwarmtewisselaar wil ik uitvoeren zoals de buisventilatie van DTA:

http://www.de12ambachten.nl/beter1x/bet ... ilatie.php

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Droogkast

Bericht door ritsaert snijder »

G,
nee dat zou je zelf moeten maken net als de kleine Aarde.

Dat ding zou toch moeten werken op het drukverschil op de gevels? En hoe werkt hij dan voor je droognis? De warme afvallucht gaat eerst door de droognis?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Droogkast

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef: En hoe werkt hij dan voor je droognis? De warme afvallucht gaat eerst door de droognis?
De eerste proefopstelling wordt dit:
droogkast1.jpg

Dus links het fornuis. Rechts de droogkast. De enkelwandige rookgasafvoer loopt door de kast. (wordt nog afgeschermd)
Linksonder -het cirkeltje- is de afvoer.

Onder de vloer(kelder) loopt de afvoer naar buiten. Alzo:
droogkast10.jpg
Heel lichtjes afhellend voor eventueel condens, maar zo goed als horizontaal. Lengte 4 meter.

Over deze afvoer een tweede buis met iets dikkere diameter voor de aanvoer-lucht.
Koude buitenlucht wordt op die manier voorverwarmd met de uitgaande lucht. Uitgaande lucht wordt afgekoeld wat het traject naar buiten ook een steuntje zou moeten geven.
droogkast6.jpg
Deze buis met de aanvoerende lucht (blauw) laat via een t-stuk de afvoer door, maar schiet zelf nog een beetje door om in het verticale deel ook over de rookgasafvoer hetzelde warmtewisselaar-kunstje nog eens te doen. Alleen hier is de temperatuur veel hoger en wordt de aangevoerde buitenlucht verwarmd en kurkdroog de droogkast ingezwierd via de opening bovenaan.
droogkast7.jpg

Die uitgang bovenaan zou ik trouwens van afsluitbare kraan willen voorzien. Net als de afvoer beneden van een rubberen stop.
droogkast8.jpg
Doorsnede van de bovenste turboboost-DTA -buisventilatie:
droogkast9.jpg
Hopelijk gaat de uitvoering even vlot als het tekenen ...
al is het wel de eenvoudigste uitvoering die ik kon bedenken...

Gaat alleen werken als ik alles potdicht kan afwerken. Vooral een luchtdichte deur gaat cruciaal zijn.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Droogkast

Bericht door ritsaert snijder »

indrukwekkend, een put Canadienne, met een rookgasafvoer verwarmde uitgaande lucht om de was mee te drogen. Ik moet er nog even over nadenken!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie