Ni-Fe accu's

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Ni-Fe accu's

Bericht door OBL-Rien » 26 mei 2014, 20:43

Dit onderwerp is in andere draadjes wel eens aan de orde geweest, maar er is voor zover ik kon zien geen eigen draadje over. Bij deze dus.

Op Permies zijn er een draadjes met wat info over NiFe accu's:

http://www.permies.com/t/9727/energy/Ed ... ll-battery

http://www.permies.com/t/36069/labs/Nic ... -Batteries

Hier een podcast over deze accu:

http://www.permaculturevoices.com/perma ... n-stay-on/

Hier een doe het zelver:

http://www.noonco.com/edison/improvements.htm

Er zijn ook een paar youtubes over:

http://www.youtube.com/channel/UCGte_DW ... Jhw/videos

http://www.youtube.com/results?search_q ... on+battery
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7486
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door kockie » 26 mei 2014, 20:47

Ha, die was er al wel, maar dan op z'n Hollands, of moet ik zeggen Limburgs :mrgreen: :mrgreen: : viewtopic.php?f=13&t=1221&hilit=nikkel+ijzer

Ok, het is een "te koop gevraagd" draadje, maar toch.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door OBL-Rien » 27 mei 2014, 06:55

Ha! ik zie dat ik zelf ook al eens gereageerd had in dat draadje :roll:

Anyway, er staat een heel nuttige link daar naar de chinese fabrikant (de enige ter wereld?):
De link werkt niet meer, maar even proberen via de main site (http://www.changhongbattery.com) levert deze link op:

http://www.changhongbattery.com/Nickel-lron(Ni-Fe)_c13_m2.2.1.html

Ik heb helaas op dit moment het geld er niet voor, maar in principe zou ik wel eens een aantal van die dingen willen bestellen. Ik denk dat het overschot van een bestelling via ebay zo weg is.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

Dutch John
Berichten: 4482
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door Dutch John » 27 mei 2014, 07:30

Als ik de verhalen moet geloven, dan is de kwaliteit van die Chinese accu's niet best, zo'n 20% valt voortijdig uit. Bestel er dus een paar extra, duur was het toch al.... En ivm met garantie het best in de USA bestellen, daar zit een importeur die ze onder eigen naam verkoopt. Je hebt ook spanningsregelaars nodig die buiten de normale laadspanningen te programmeren zijn. Die spanningen moeten ook binnen het bereik van de omvormer vallen.

Ik ben tegenwoordig blij met gebruikte, maar gratis vrachtwagenaccu's. Capaciteit en daarmee het rendement zullen wat minder zijn dan van nieuwe tractieaccu's, maar niet slechter dan NiFE accu's, die bekend staan om hun lage rendement.

Verder is de levensduur van accu's een economisch verhaal. Ik vermoed dat een lood-zuur accu per levensjaar niet duurder is dan een nikkel-ijzer accu. Dat nikkel-ijzer accu's lang meegaan is natuurlijk fantastisch, maar als de rest (opwekker, regelapparatuur, omvormer, verbruikers) maar amper de levensduur van een lood-zuur accu's haalt, dan schiet je met die dure accu's niet veel op, zeker niet als ze de hele levensduur een matig rendement vertonen.

Zoals iemand op het fieldlinesforum stelde: je moet ze voor schrootwaarde kunnen krijgen, anders loont het niet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door OBL-Rien » 27 mei 2014, 08:07

Ik ben op de een of andere manier wel gefascineerd van de Ni-Fe accu's en zou er graag wat mee experimenteren om te zien of de verhalen kloppen. Bijvoorbeeld die verhalen van vroegtijdig uitvallen. Wat bedoeld men daar nu mee? Gaan ze lek of ontstaat er kortsluiting? wat gebeurt er? Op zich is de constructie van zo'n accu niet zo moeilijk dus wat gaat er kapot, en is het te repareren? Wat gebeurt er als ze verouderen, wat wordt er oud? is dit omkeerbaar/repareerbaar?

Van de loodaccu is duidelijk dat ze chemisch op een gegeven moment af zijn. Maar de NiFe accu's hebben zo'n lang leven en zijn blijkbaar zo goed bestand tegen overladen en diepontlading dat ik me afvraag of ze chemisch ueberhaupt verouderen. Wellicht is er hier een ander mechanisme verantwoordelijk?

Vragen vragen vragen... en er is zo weinig over bekend (of tegenstrijdig) dat ik vermoed dat alleen eigen experimenten uitsluitsel kunnen geven.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

pelletpower
Berichten: 1918
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door pelletpower » 27 mei 2014, 08:29

Wat ik gisteren tegenkwam op je linkjes is wat dj ook beschrijft, rendement net zo hoog als gebruikte loodzuuraccu maar levensduur nagenoeg onbeperkt en hufterproof. Ironside heeft ook een vestiging in dtsland , of was het ironedison? Een pakket van 28 kWh kost 1600 euro/ dollar.

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7486
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door kockie » 27 mei 2014, 09:14

Ik was gisteren op youtube aan het kijken naar NI-FE batterijen en kwam dit filmpje tegen:
Er is ook een deel 2 van.

Hoe ongezond zou dit zijn??


Zou natuurlijk ook toegepast kunnen worden op kapotte NIFE batterijen. Tim, heb jij de jouwe al aan de praat?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2824
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door Tim » 27 mei 2014, 21:42

Niet ongezond, dodelijk.....

kockie schreef:Tim, heb jij de jouwe al aan de praat?


DGM
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2014, 14:41

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door DGM » 04 jul 2014, 15:57

Dutch John schreef:Als ik de verhalen moet geloven, dan is de kwaliteit van die Chinese accu's niet best, zo'n 20% valt voortijdig uit. Bestel er dus een paar extra, duur was het toch al.... En ivm met garantie het best in de USA bestellen, daar zit een importeur die ze onder eigen naam verkoopt. Je hebt ook spanningsregelaars nodig die buiten de normale laadspanningen te programmeren zijn. Die spanningen moeten ook binnen het bereik van de omvormer vallen.

Ik ben tegenwoordig blij met gebruikte, maar gratis vrachtwagenaccu's. Capaciteit en daarmee het rendement zullen wat minder zijn dan van nieuwe tractieaccu's, maar niet slechter dan NiFE accu's, die bekend staan om hun lage rendement.

Verder is de levensduur van accu's een economisch verhaal. Ik vermoed dat een lood-zuur accu per levensjaar niet duurder is dan een nikkel-ijzer accu. Dat nikkel-ijzer accu's lang meegaan is natuurlijk fantastisch, maar als de rest (opwekker, regelapparatuur, omvormer, verbruikers) maar amper de levensduur van een lood-zuur accu's haalt, dan schiet je met die dure accu's niet veel op, zeker niet als ze de hele levensduur een matig rendement vertonen.

Zoals iemand op het fieldlinesforum stelde: je moet ze voor schrootwaarde kunnen krijgen, anders loont het niet.

Groet,
DJ


De batterijen van de Chinese producent Changhong worden in Europa ingevoerd door de firma Grosol GmbH via hun vestiging in Shanghai. Voor het technische aspect werkt deze firma zeer nauw samen met de firma STAFCO BVBA in Dendermonde. De onderzoeken en testen worden ook sedert twee jaar door deze firma gedaan en sinds enkele maanden loopt een onderzoeksproject in de labs van de RUG. De laadcurve is geoptimaliseerd waarbij het gassen tot een minimum wordt beperkt en de capaciteit van de batterij gerealiseerd kan worden. Verlichting en elektrische apparatuur in de winkel en burelen van de Stafco vestiging werken sedert vier maanden volledig autonoom op een 1000 Wp solar generator. Het systeem kan ook netgekoppeld werken om bij onvoldoende zonnestroom de lading te verzekeren en de apparatuur van stroom te voorzien. Omschakelen tussen de stroombronnen gebeurt zonder onderbreking van de aangesloten apparatuur.
Het klopt dat deze batterijen duur zijn bij de aankoop maar per geleverde ampère zijn ze de goedkoopste die er bestaan. Dit is een batterij die je maar één keer hoeft te kopen. Daarom dat Exide het patent die ze van Edison hadden gekocht na een productie van twee jaar in de lade hebben gestopt en deze op slot gedaan. Deze batterij was economisch niet interessant wegens te lange levensduur. Bovendien zijn dit de minst milieu belastende batterijen en je kan ze gerust groen noemen. Ze bevatten geen zware metalen en geen zuur. De negatieve pers die vooral uit de US komt heeft te maken met onkundig gebruik. Bijvoorbeeld wordt een installatie met 9 in de plaats van 10 cellen samengebouwd om de spanning te reduceren tot wat de bestaande laders en omvormers aan kunnen. De resultaten zijn op die manier teleurstellend.
Stafco is een Qualified Service partner van het Zwitserse Studer -innotec en gebruikt deze apparatuur met een programmering die uitstekende resultaten heeft voor nikkel ijzer. De opslag en UPS systemen met nikkel ijzer die verkocht worden zijn altijd met deze electronica.
De machines om de platen van deze batterij te produceren zijn duur. De productiestraat is dezelfde als deze voor nikkel cadmium,die in Europa enkel voor noodinstallaties mag verkocht worden wegens de hoge milieubelasting van cadmium maar die in de rest van de wereld nog vrolijk mee het milieu om zeep helpen.

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door OBL-Rien » 04 jul 2014, 20:59

Dank DGM, die site bevat behoorlijk veel informatie over de Ni-Fe accu's.
Dit is zeker iets waar ik mee wil experimenteren. Heb jij er al ervaring mee?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door OBL-Rien » 09 jul 2014, 18:07

Nog twee (3) links:

Algemene info plus meer links (ook shops): http://www.nickel-iron-battery.com

En: http://ironedison.com met vooral veel info op: http://ironedison.com/technical-info
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door OBL-Rien » 25 aug 2014, 15:37

Ik heb een beetje onderzoek gedaan naar de NiFe, en dit zijn mijn voorlopige resultaten:

  • Onbelaste spanning 1,4V, zakkend tot 1,2V onder belasting (a)
  • Houdt niet van hoge (laad en ontlaad) stromen (a)
  • Ontladen het best met C/20 maar C/10 is ook wel ok, maximaal C/5 (a)
  • Overladen is niet mogelijk want de extra energie wordt omgezet in knalgas (a)
  • Indien met een constante spanning wordt geladen is een thermische run-away mogelijk: als de accu warm wordt, neemt de weerstand af, de stroom toe, en de accu wordt nog warmer etc (a)
  • De accu moet regelmatig met water bijgevuld worden (a)
  • Float voltage is 1,45V per cell (a)
  • Equalization voltage is tussen de 1,6 en 1,7V per cell, vaak wordt 1,65V gebruikt (a)
  • Volgens (b) moet met een stroomsterkte van C/5 geladen worden tot het voltage 30 minuten lang onveranderd is gebleven, mits de 46 graden Celsius niet overschreden wordt. Het eindvoltage zou tussen de 1,80 en 1,90V per cell zijn afhankelijk van temperatuur en elektrolyt conditie.
  • Het elektrolyt zou elke 5-10 jaar vervangen moeten worden (a)
  • Als electrolyt wordt Kaliumhydroxide gebruikt (E525), mogelijk met een beetje Lithium hydroxide (a)
  • De accu is ongevoelig voor bevriezen, i.e. na ontdooien werkt hij weer voor 100% (a)
  • De accu is ongevoelig voor diepontladen, i.e. behoud zijn eigenschappen ook na een diepontlading (a)
  • De accu kan tot ca 15% overladen worden, i.e. tot boven zijn nominale capaciteit gebruikt worden (a)
  • Het soortelijk gewicht van het elektrolyt is niet afhankelijk van de (ont)laad-toestand van de accu. (b)
  • Snelladen is mogelijk, maar de accu mag niet warmer worden dan 46C (b)
  • Een nieuwe accu moet de eerste twee maanden elke twee weken overladen worden, dan nog 1 keer per 2 maanden gedurende 6 maanden (b)
  • Wanneer een accu bijna nooit volledig ontladen wordt is het raadzaam om af en toe een overlading te doen (b)
  • Indien een overlading niet tot een betere accu leidt, dan moet het elektrolyt vervangen worden. (b)
  • De cell mag niet leeg worden bewaard in afwachting van een nieuwe vulling (b)
  • Maximale ontlading 95% (c)
  • Ongebruikt bewaren van de accu is mogelijk in elke laadtoestand, na het opnieuw in gebruik nemen eerst een keer overladen (b)

    Technische gegevens:
  • Energie per kg: 30-50Wh (a)
  • Energie per liter: 30Wh (a)
  • Laad/ontlaad efficiëntie: 65-85% (a)
  • Energie per dollar: 1,5-6,6Wh (a)
  • Zelfontlading per maand: 10-15% (a)
  • Temperatuur bereik: -40C .. +46C (a)

Informatiebronnen:
(a) http://www.nickel-iron-battery.com
(b) Edison General Information and Instructions for the Edison Alkaline Storage Battery
(c) http://ironedison.com
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2824
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door Tim » 25 aug 2014, 20:54

Rien,

Het je ook de concentratie van het KOH elektrolyt kunnen vinden?

Tim

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door OBL-Rien » 26 aug 2014, 07:37

Nog niet, maar ik heb m'n research moeten onderbreken. Ik hoop dit nummer nog ergens te ontdekken. En ook hoeveel Lithium hydroxide nodig is (dit laatste verhoogd de werking, maar men kan ook zonder)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King

DGM
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2014, 14:41

Re: Ni-Fe accu's

Bericht door DGM » 13 okt 2014, 16:46

OBL-Rien schreef:Ik ben op de een of andere manier wel gefascineerd van de Ni-Fe accu's en zou er graag wat mee experimenteren om te zien of de verhalen kloppen. Bijvoorbeeld die verhalen van vroegtijdig uitvallen. Wat bedoeld men daar nu mee? Gaan ze lek of ontstaat er kortsluiting? wat gebeurt er? Op zich is de constructie van zo'n accu niet zo moeilijk dus wat gaat er kapot, en is het te repareren? Wat gebeurt er als ze verouderen, wat wordt er oud? is dit omkeerbaar/repareerbaar?

Van de loodaccu is duidelijk dat ze chemisch op een gegeven moment af zijn. Maar de NiFe accu's hebben zo'n lang leven en zijn blijkbaar zo goed bestand tegen overladen en diepontlading dat ik me afvraag of ze chemisch ueberhaupt verouderen. Wellicht is er hier een ander mechanisme verantwoordelijk?

Vragen vragen vragen... en er is zo weinig over bekend (of tegenstrijdig) dat ik vermoed dat alleen eigen experimenten uitsluitsel kunnen geven.



Hier kan je er al heel wat over aan de weet komen http://www.stafco.be.
Sam De Prins is een van de weinigen die voldoende kennis en ervaring heeft opgebouwd met deze batterijen. Je kan er een testinstallatie bekijken en in werking zien.
Je krijgt hier geen goedkope verkoopspraatjes maar onderbouwde informatie gestoeld op testen in dit bedrijf uitgevoerd.
Stafco bvba in Dendermonde is samen met Grosol GmbH Sylt (D)/Shanghai de exclusief verdeler voor Europa.

Hier misschien even nalezen : http://www.engineeringnet.be/belgie/detail_belgie.asp?Id=12964&category=control_art&titel=Is%20de%20%E2%80%98groene%20batterij%E2%80%99%20terug%20van%20weggeweest?%20-%20artikel

Plaats reactie