Hint m.b.t. geheel appartementblok van Z.E. voorzien?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Hint m.b.t. geheel appartementblok van Z.E. voorzien?

Bericht door ebkef »

Heeft iemand een hint waar te kijken naar een systeem wat een geheel appartementblok ipv 1 appartement kan voorzien van stroom.

We hebben 8 appartementen, 4 kleinere woningen onder, grotere met zolder boven.
Het dak is 80% groot (taps) en heeft wel zo'n 5 x 15 meter aan plat dak.
Om een enkel huishouden te voorzien lijkt mij nutteloos maar een systeem wat de stroom regelt voor alle appartementen in 1 keer zou wellicht een uitkomst zijn.
Dan zouden we wellicht op 1 enkel punt de stroom kunnen terugleveren (ik weet de reden niet meer maar zag daar van de week voordeel in, vergeten..).

Appartmenten hebben een vve verplichting en hebben een kvk inschrijving, wellicht had het daarmee te maken.

Iemand ook nog tips of dit iets is e.d.?
Ik wil een berekening maken en ik begrijp dat er over niet al te lange tijd nog veel betere panelen komen.
Dan kan ik eenvoudiger de berekening herzien.
Weten we nu iig waar we aan toe zijn.
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Hint m.b.t. geheel appartementblok van Z.E. voorzien?

Bericht door xychix »

Er zijn een aantal VvE's in het noorden van het land die dit hebben geprobeerd.
Het probleem is echter dat deze dan als energieleverancier wordt gezien en aan allerlei (protectionistische ??) regels moet voldoen die op zo'n kleine schaal niet uit kunnen.

Er is de laatste jaren zoveel gebeurt op dit vlak dat ik de linkjes niet terug kan vinden.
Mogelijk zijn regels aangepast en versoepeld.

Wel kun je zonneenergie gebruiken om de gemeenschappelijke voorzieningen (hal, lift etc) voorzien van energie uit de zonnepanelen van de VvE
Plaats reactie