Paardenstal voorzien van koud en warm water

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Paardenstal voorzien van koud en warm water

Bericht door tobsie »

Ik ben een oude schuur aan het ombouwen tbv een paardenstal. In deze schuur is geen water aanwezig (wel elektriciteit). We hebben wel water nodig voor de twee paarden. Reden 1 is drinkwater en reden 2 handwarm water om de paarden te wassen.
Aangezien een leiding trekken nogal ingerijpend is (ongeveer 100 meter leiding) heb ik het volgende idee. Op 10 meter van de schuur staat een bentheimer put met daarin grondwater. Dit water wil ik graag gaan gebruiken, dus een pomp op deze put aansluiten. Daarnaast wil ik een zonneboiler gaan plaatsen om het water te verwarmen. Ik heb hierover de volgende vragen:
1. iemand ervaring met water uit zo'n put pompen. Hoe kun je dit het beste doen, ook zodat het water niet bevriest.
2. iemand ervaring met zo'n zonneboiler. Werkt dit ook in de winter, want ik zag een boiler die in de winter met een thermostaat bijverwarmt.

En uiteraard voor en nadelen van deze oplossing en wellicht alternatieven.

ps. ik begrijp dat ik het grondwater in de put eerst moet testen. Deze put schijnt hier al heel lang te staan, dus ik denk dat deze vroeger werd gebruikt voor drinkwater.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Paardenstal voorzien van koud en warm water

Bericht door benthuis »

Kijk eens in het draadje van Nck: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=3622

Als de mestvaalt in de buurt ligt is voorverwarmen met een lange thyleenslang onder de mest misschien een idee?
Aanverwant verhaal in Biomeiler: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=4218

Een zonnecollector levert in de winter ook warm water, maar soms minder...
Belangrijk denk ik om te bepalen hoeveel warm water je nodig hebt per dag/aantal dagen.
Met een redelijk formaat buffer en goede isolatie kan je een minder zonnige periode overbruggen.
Afhankelijk van de oriëntatie (plat dak, schuin dak, etc) van de collector, misschien beter vacuumbuizen?
Een 2dehands systeem is ook goed verkrijgbaar en voldoet misschien prima.

Naverwarmen zou met een doorloop verhitter kunnen. Hiervoor is wel veel stroom en eventueel krachtstroom nodig.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Paardenstal voorzien van koud en warm water

Bericht door deleted »

Paarden worden hier quasi nooit gewassen. Staan in een uitloopstal en houden zichzelf aardig schoon. (borstelen en de natuurlijke afweer van het paardehaar)

Ooit bij warm weer krijgen ze wel eens een douche, gewoon met de tuinslang.
Gewoon een zwengelpomp in de bestaande waterput lijkt me meer dan voldoende.

G
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Paardenstal voorzien van koud en warm water

Bericht door sathopper »

Gandalf schreef:Paarden worden hier quasi nooit gewassen. Staan in een uitloopstal en houden zichzelf aardig schoon. (borstelen en de natuurlijke afweer van het paardehaar)

Ooit bij warm weer krijgen ze wel eens een douche, gewoon met de tuinslang.

G
G Bij ons idem.

Ik zou het oplossen met een hydrofoorpomp voor het grondwater en een 10liter close in boilerertje.
Evt. De water leidingingen elektrisch verwarmen voor de winter. Alles redelijk betaalbaar 2de hands te vinden.

Electriciteit makkelijk te compenseren met zonnepanelen.
Zonneboiler trekt het in de winter niet. Soms warmt mijn zonneboiler in de winter wel goed op maar koelt weer te snel af door de kou waar hij in staat.

Gr,
SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Paardenstal voorzien van koud en warm water

Bericht door jwardenier »

Mijn paard werkt , en als hij b v na het ploegen drijfnat van het zweet is zet ik hem op stal om op te drogen , in de zomer loopt hij ook voor de zelfbinder en grasmaaien en schudden , dan kan hij ook behoorlijk zweten en het loopt hem dan ook wel eens in straaltjes van de buik af , dan spoel ik hem wel eens af ,zweet kan erg gaan irriteren en als een paard met een schofthoogte van Ong 180 hoog bij een gewicht van meer dan een ton gaat schuren dan gebeurt er wel wat . Dus dit probeer ik dan te voorkomen om hem eens lekker af te spoelen , maar niet met koud water want dit zou een verkramping in de spieren kunnen geven .het water betrek ik uit een regenton die door de zon lekker opgewarmd is . Je zou het kunnen vergelijken met dat je zelf na hard te hebben gelopen ineens onder de koude straal staat , het koelt wel lekker af maar je hapt naar luchten vaak krijg je kramp in je kuiten .Een oplossing met kolektor en b v handpomp en wateropslag op zolder lijkt mij in deze een goede oplossing ,Regenwater via wip opslaan en bij gebrek water oppompen . Om het paard te spoelen en of te wassen water nooit warmer dan louw en met een gieter gaat dit erg goed . Natuurlijk kun je met pompen en paneeltjes gaan werken , maar water loopt via opslag vat ook wel zo in drinkbak , voor verlichting zou dit dan wel weer gebruikt kunnen worden .
gr J W
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Re: Paardenstal voorzien van koud en warm water

Bericht door tobsie »

Ik heb nooit een antwoord gegeven hoe ik het heb opgelost.
Ik heb een zwart ibc vat gekocht op internet en deze op de dakgoot aangesloten. Vervolgens op het ibc vat een hydrofoorpomp aangesloten.
Daarop de waterleiding tyleenslang gemaakt:
-1 thermostaatkraan, waarop ook een 15 liter boiler is aangesloten
-in beide stallen een drinkbak op waterdruk.

Werkt nu al 2 jaar perfect. Als het echt hard vriest haal ik het water uit voorzorg er af.
Plaats reactie