Jacuzzi verwarmen met radiatoren

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mastertim
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:54

Jacuzzi verwarmen met radiatoren

Bericht door mastertim »

Ik ben nieuw hier op het forum, ik ben hier terecht gekomen toen ik een paar topics las over mensen die
met een spiraal (rvs/koper) een tub wilde verwarmen.


En ik ga binnenkort een tweedehands jacuzzi met kapotte verwarming kopen. Voor de rest in orde.
( 4-6 persoons en ~1200 liter denk ik)

Ik wilde in eerste instantie net als de Dutchtub (hier komt het hele idee vanaf omdat een kennis deze heeft) en aquatub een rvs spiraal gebruiken. (deze ook direct op de jacuzzi maken want dat ziet er wel bad-ass uit en gezellig)

Ik kon goedkoop 20 meter lange 1,5mm dikke en 22mm diameter rvs316L regelen.
Alleen omdat deze stukken waterdicht moesten worden verbonden & gebogen tot spiraal heb ik deze laten liggen.

Overal nagevraagd maar blijkbaar kon niemand in de buurt rvs spiralen buigen.


Nu zag ik op internet ook veel manieren met een koperen spiraal. Ik heb het al een keer geprobeerd met 12mtr 12mm
Maar natuurlijk was de capaciteit verre van bruikbaar, wat ik achteraf meteen had kunnen weten.

En koper in de bouwmarkt is onbetaalbaar!
Ik houd al een tijdje tweedehands sites in de gaten maar hier komt ook zo niets voorbij van >22mm en redelijke lengte.


Ik zag vandaag een paar projecten met radiatoren, natuurlijk is het verre van ideaal, maar wel 'gratis'.

Mijn idee was dan ook, een vierkant van oude radiatoren vastlassen, verbinden, poten en een netje onder maken.
En dan een paar jets hier op aansluiten, en het warme water via deze jets weer naar binnen laten gaan.


Ik heb eigenlijk alleen het idee, mijn vragen hierover zijn dan ook.
Is het rendement een beetje te doen? Ik bedoel dat ik van 20 naar 38 graden in <3 uur kan gaan ?
Alle troep kan ik eruit pompen en misschien weken met ?iets? maar blijft het daarna ook nog rommel geven?

Ben ik iets vergeten te vermelden?
Mijn budget zit al ongeveer in de jacuzzi, maar hebben thuis een bedrijf met veel spulletjes hier en daar.
Verder verwacht ik dat de radiatoren voor de ijzerprijs wel bij de sloop liggen, of een beetje mooiere tweedehands voor een prikkie.

Bedankt alvast, ik ben zelf erg geïntresseerd in natuurkunde enz.
Maar heb het niet gevolgd op school. Ik doe mijn best :)
aquaddict
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 nov 2011, 10:56
Locatie: Otegem

Re: Jacuzzi verwarmen met radiatoren

Bericht door aquaddict »

radiatoren roesten...

als je de tub wil ontsmetten met choor en dergelijke is dit een onmogelijke combinatie
ook een koper spiraal gaat niet samen met chloor...

als je radiatoren wil gebruiken moet je een gescheiden circuit maken met een circulatiepomp op de radiatoren in verbinding met de warmtewisselaar
hier wordt het dan ook gevaarlijk, dit is een gesloten circuit (druk)

op de andere kant van de warmtewisselaar dan je pomp van de tub
mastertim
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:54

Re: Jacuzzi verwarmen met radiatoren

Bericht door mastertim »

Beste Tom,


Ik ben niet van plan de tub te ontsmetten. Wanneer ik hem gebruik laat ik hem vollopen en gebruik ik het water max 2 dagen. Daarna is het gewoon nog goed water wat ik de planten kan geven.

Radiatoren roesten... Is dat ook van de binnenkant? Of alleen buitenkant?
Zodra ik de kachel flink stook zal buiten de lak wel eraf branden. Maar daar komt geen water bij.

Ik hoopte dat het binnen intact zou blijven als het water de temperatuur "in bedwang' houdt.
Hoe snel denk je dat ik die radiatoren moet vervangen?

En heb je misschien een ander alternatief plan?
Dit sprak me wel aan omdat scoutingclubs 10 m3 water tot wel 38 graden kregen.
En omdat het natuurlijk gratis is wat een hele grote meevaller zou zijn.
Ik zit namelijk allang over het budget :p

Tim
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Jacuzzi verwarmen met radiatoren

Bericht door Paul Joosten »

Bij scouting wordt zoiets wel vaker gedaan maar voor zover mijn eigen ervaring daarbij strekt alleen voor korte periodes, een weekend of hooguit het zomerkamp. Zo lang houden de radiatoren dergelijk ge(mis?)bruik wel uit. Wanneer dat voor jouw doel lang genoeg is werkt het prima. Wat het op wat langere tijd doet is mij onbekend.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
mastertim
Berichten: 26
Lid geworden op: 26 mar 2014, 19:54

Re: Jacuzzi verwarmen met radiatoren

Bericht door mastertim »

Paul Joosten schreef:Bij scouting wordt zoiets wel vaker gedaan maar voor zover mijn eigen ervaring daarbij strekt alleen voor korte periodes, een weekend of hooguit het zomerkamp. Zo lang houden de radiatoren dergelijk ge(mis?)bruik wel uit. Wanneer dat voor jouw doel lang genoeg is werkt het prima. Wat het op wat langere tijd doet is mij onbekend.

Ja dat is inderdaad waar. Aangezien ze die radiatoren niet aanpassen zullen ze wel gewoon iedere keer een nieuwe oude pakken.


Wat ik wil gaan bouwen moet het wel wat langer uit kunnen houden.. :/
Maar als het water de temperatuur van het binnenwerk 'in bedwang' houdt.
Dan hoop ik dat de schade beperkt is, kan ik daar alleen in de prpraktijk achterkomen? Buitenwerk mag roesten, als ik een beetje goeie radiator pak zal daar ook wel wat tijd overheen gaan voordat hij gaat lekken.
Zou zonde zijn als ik dagen sta te lassen en dan een wegwerp kachel heb gefabriceerd:)

@aquadict. Het is echt een low budget 'simpel' plan. Ik zal bijvoorbeeld ook geen gebruik maken van kostbare warmtewisselaars.

Ik probeer echt zo als de Dutchtub het simpel te houden alleen die thermosiphon werking zal ik niet krijgen dus daar moet ik de circulatiepomp voor gebruiken
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Jacuzzi verwarmen met radiatoren

Bericht door Paul Joosten »

Bij die scouting uitvoering staat het vuur doorgaans vlakbij de jacuzzi en is er geen pomp nodig.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie