Langdurige stroomuitval

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Langdurige stroomuitval

Bericht door Dutch John »

In Nederland doet men opmerkingen over mogelijke stroomuitval meestal een beetje lacherig af. Zo niet bij de Germanen. Zij schreven zelfs een uitgebreide studie: http://www.itas.kit.edu/pub/v/2011/peua11a.pdf
Altijd gedacht dat drinkwater blijft stromen mbv noodstroomvoorzieningen. Niet dus. Luchthavens (wie wil dan nog vliegen?) hebben het weer een stuk beter voor elkaar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Luchthavens (wie wil dan nog vliegen?) hebben het weer een stuk beter voor elkaar.

De ratten verlaten altijd als eerste het zinkend schip ?
Een beproefd management-concept.
G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door kockie »

Pleit je hiermee voor een aggregaat en een eigen hydrofoor, of voor een simpele handpomp? Ik weet het antwoord denk ik al.

Eens kijken of ik een handpomp kan integreren in onze keuken (met WAF)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door Dutch John »

Kockie,

De studie geeft aan dat de waarschijnlijkheid op een langdurige storing steeds groter is in de toekomst. Een aggregaat is aardig, maar wil je niet, kun je niet weken aaneen laten draaien. Een accusysteempje is al beter, maar erg kostbaar en heeft ook af en toe voeding nodig. De combinatie aggregaat/accusysteem is zuiniger in het gebruik, maar nog duurder in aanschaf. Bovendien begint de huiselijke situatie dan erg te lijken op medicijnen voor de bijwerkingen van de medicijnen...

Beter is daarom niet ziek te worden en jezelf onafhankelijker maken van elektriciteit. Is bovendien ecologisch.

Ik weet het: heb het hele bovenstaande traject van noodstroom doorlopen. Best even kicken, maar uiteindelijk was de realistische conclusie: "Waar ben ik in vredesnaam mee bezig?" Je kunt weliswaar de lampen laten branden, maar de drinkwatervoorziening en het riool houd je er niet mee aan de gang. Geen stroom strekt zich toch iets verder uit dan huiselijke problemen. De hele infrastructuur ligt lam.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door deleted »

kockie schreef:een eigen hydrofoor, of voor een simpele handpomp?
Ehum, komt bij langdurige stroomuitval het water ook niet vanzelf omhoog in het grootste deel van Nederland ?
:fff
G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door kockie »

Excuseer me voor het feit dat ik alleen voor mezelf sprak. Ik woon op ca 15M boven NAP. Ik heb wel verhalen gehoord van mijn oudoom dat bij overstromingen van de Rijn het water tot ca 150 meter van huis kwam (daar wordt het ineens een stuk lager). Daarvoor hoef ik dus nog niet te pompen... Ook ik heb onderdelen staan om mogelijk ooit een generator te bouwen, maar het zou zo maar eens kunnen dat dat er nooit van gaat komen. Ik zou dan mijn afhankelijkheid verleggen naar iets anders: olie.... Over de infrastructuur: dat was me wel duidelijk.

Ik ga maar eens verder met het ontwikkelen van mijn tuintje en (fruit)boomgaard.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door Tim »

Hey,

Dan moet ik jullie allemaal missen......daar gaat het al mis :lol:

Qua water is ee handpomp prima. Ik zou hem wel minimaal in het 1e watervoerende pakket leggen, freatisch grondwater ligt dicht bij de vervuiling. Ik zit +11, pfieuuwww.

Hoe het met de poep komt weet ik niet. Ik heb een kleine aggregaat, maar heb bij nader inzien ook geen idee wat ik er mee moet. Accu's laden zou kunnen, maar ik heb geen accu's.

Wat veel werk wordt is wassen en dagvers eten. Wij zijn niet onafhankelijk van de buurtsuper, welke voor minimaal 80% ook weer afhankelijk is van stroom, en dan heb ik het niet over chips.

De grap is dat je veel dingen niet eens nodig hebt. Wij hebben (omdat ik te lui ben in de kast te kruipen voor een wcd) al maanden geen warm water meer in de keuken. Ik hoor niemand klagen.

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door David86 »

Drinkwater zal het probleem niet zijn, met een ketel, een kampvuur en wat oppervlakte water zing je het een hele poos uit. Lege supermarkten, niet functionerende stoplichten en buren die niet weten hoe je menselijk afval dient te verwerken zullen meer problemen geven.

Overleven zit niet in materiaal, het zit in kennis en kunde. Kijk maar naar die apenlanden, die lui bezitten niets en leven nog steeds.. ze kunnen dan meestal niet lezen schrijven of tellen maar weten beter hoe je leeft met niets dan wij met gemiddeld 20 jaar scholing..

een goed begrip van hoe de eenvoudige natuur werkt brengt je dan denk ik verder dan de beste uitrusting die een man kan betalen.
..
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door xychix »

Er is een heel aardig geschreven boek: "Black Out" wat dit scenario beschrijft, of de schrijver het juist heeft is de vraag maar het zeker interessant leesvoer voor op een druilerige voorjaarsdag.

http://www.bol.com/nl/p/black-out/9200000005540235/
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Langdurige stroomuitval

Bericht door Lieve »

De Engelstalige versie http://www.itas.kit.edu/pub/v/2011/peua11b.pdf

Deze tekst dateert uit 2011.
Plaats reactie