Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door TLS »

tja, kernenergie er is wat van te zeggen....

Wat ik wel opmerk is dat ongevallen met kerncentrales zo'n beetje het vliegtuigcrash-effect hebben; als er af en toe een vliegtuig neerstort en er sterven een 200 man, dan slaat de angst toe voor vliegen terwijl het autorijden een véél hoger risico inhoudt.

Wat de effecten van global warming door fossiele brandstoffen uiteindelijk zullen zijn, en hoeveel mensen hierdoor worden getroffen is niet meteen in te schatten, maar ik vermoed dat het er meer zullen zijn dan de slachtoffers van kern-energie.

Niet dat ik een voorstander ben van kern-energie, maar een onmiddellijke uitstap lijkt me nog niet haalbaar. Technologisch misschien haalbaar, maar de slome maatschappij kan deze verandering en de implicaties ervan nog niet aan.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door Dutch John »

Bekijk eens de documentaire "Into Eternity" over het Onkalo-project in Finland. Dan wordt je duidelijk dat kernenergie niet het juiste pad is. En waarschijnlijk niet eens economisch interessant, als elk land z'n eigen Onkalo zou bouwen. De Finnen doen het in die zin netjes: zij nemen nu de verantwoordelijkheid met bijbehorende kosten op zich, om zo hun nageslacht te ontlasten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door pelletpower »

Nou, kernenergie zal er wel komen. Zo naief ben ik ook niet. Ter vergelijking met een autocrash, na de klap is het wonden likken en al of niet verder. Die klap duurt bij kernenergie nog generaties voort. An sich een mooie vorm van energieopwekking. Ik heb stage gelopen in Dodewaard toen de centrale nog open was. Toen ik er klaar was, wilde ik er niets meer mee te maken hebben. Mensen verkloten het keer op keer. Aangezien onze honger naar energie niet te stillen is, gaat het er ongetwijfeld van komen. Maar het mag allemaal wel wat minder. Misschien dat het dan wat langer uit te stellen is.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door Pieke »

Ik ben er zelf als eerste debet aan, maar het topic gaat volledig off-topic. De huidige discussie verdient best een eigen draadje.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door kockie »

Vanaf waar zal ik splitsen? Vanaf TLS Geplaatst: Ma 9 Feb 2015 11:25:30?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door Tim »

TLS schreef:tja, kernenergie er is wat van te zeggen.... .
Wat bij Covra ligt, blijft daar met de huidige kennis nog 240.000 jaar. Stel de verlichting/bewaking van het terrein kost 1kW continu. 1*8760*240.000=2.102.400.000kWh ofwel 2.102.400 MWh.

En dan de kosten van het herpakken elke 1000 jaar nog uitgesloten. 240*niet nader gegeven, maar hoog bedrag = niet rendabel.

Nee pap, niet echt een goed idee......

Tim
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door MaartenB »

Als we dan toch off topic gaan, het idee van kernenergie (splitsing of fusie) vind ik een geweldig idee (de zon doet het er ook goed op), alleen zijn de huidige implementaties niet zo geweldig... maar bijv een http://nl.wikipedia.org/wiki/Thoriumreactor is al een stuk beter. Volgens mij is ook een van de problemen dat er gigantische investeringen nodig zijn in reactoren, die pas na 20+ jaar beginnen te renderen. Dan loop je het risico dat je tussentijds ingehaald wordt door nieuwe ontwikkelingen (kernfusie, ITER?), dus ik denk dat er weinig bedrijven dat aandurven. Dan zou een overheid het risico moeten nemen, en daar is geen steun voor.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door Dutch John »

Stel eens dat we de ultieme bron van elektriciteitsopwekking vinden. Wat dan? Energie heeft ons gebracht waar we nu staan: teveel mensen op een eindige planeet; we zitten al in overshoot. Energie is maar één facet waar een tekort in komt. Naar mijn idee is de wereld beter af met een streven naar minder consumptie, als we een gelijksoortige filtering zoals bij lemmingen willen voorkomen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door mro »

In plaats van te focussen op (zelf) energie opwekken (of omvormen om het beter uit te drukken) zou het niet beter zijn om eerst de vraag te stellen hoe je plezant kan leven met zo weinig mogelijk energie?

Ik ben van mening dat materiaalgebruik de grootste energie input nodig heeft(van ontwerp/productie tot recyclage/verwerking). Dus alles wat je NIET nodig hebt van buis, kabel, paneel, sturing, opslagvat,... is volgens mij een heel grote energiebesparing.

Je kan daar heel ver in gaan (zonder daarvoor jezelf of je naasten tekort te doen). Wie zegt dat je de verplichting hebt om gans je leven in een huis te wonen? Je kan evengoed een aantal jaren in europa te voet rondreizen en een beetje werken waar er werk is voor je eten en slaapplaats.

Gewoon eens mijn gedachten op een regenachtige dinsdagmorgen neerschrijven op werelds grootste energieverbruiker :)
Gebruikersavatar
TLS
Berichten: 450
Lid geworden op: 08 okt 2014, 11:26
Locatie: East-Flanders

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door TLS »

Tim schreef:
TLS schreef:tja, kernenergie er is wat van te zeggen.... .
Wat bij Covra ligt, blijft daar met de huidige kennis nog 240.000 jaar. Stel de verlichting/bewaking van het terrein kost 1kWh continu. 1*8760*240.000=2.102.400.000kWh ofwel 2.102.400 MW.

En dan de kosten van het herpakken elke 1000 jaar nog uitgesloten. 240*niet nader gegeven, maar hoog bedrag = niet rendabel.

Nee pap, niet echt een goed idee......

Tim
Ik zeg niet dat het een goed idee is, maar ik stel ook vast dat we met het huidige milieu-verklxxtingstempo na slechts 200 jaar industriële revolutie nooit ofte nimmer het nog 240000 jaar zullen uitzingen, alleen al door de CO2 uitstoot.
8kWp, 27kWh lifePO4 batt.,3F 10kW hybride inverter, Duco balansvent., Lucht-water WP 8kWth, 1500l buffer, putboring, bad/douche op regen/putwater, CV-houtkachel, µ-WKK 10kWel(under development), Nissan Leaf 40kWh, el. offgrid(under development).
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door Tim »

Hihi,

Inderdaad, maar laten we dat gewoon geloven.....anders kunnen we ook wel ophouden discussiëren :mrgreen:.

Tim
Ingfrey
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2016, 18:24

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door Ingfrey »

een installatie die bij overschot aan stroom water naar een hoog niveau oppompt en het door een schroef aangesloten op een dynamo naar beneden laat vallen bij te weinig stroom?
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door Pieke »

De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Chevman
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 jun 2014, 16:52
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door Chevman »

14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Vormen van zelfopwek hier verzamelen?

Bericht door mro »

Iedere vorm van energieopwek (omzetting eigenlijk) heeft zijn voor- en nadelen.

Ik heb er ook al veel over gelezen en nagedacht. Het enige wat voor mij overeind blijft is: minderen. Dat lijkt mij nog steeds de meest efficiënte weg.

Dat heeft dan wel gevolgen: als de energiebehoefte van een maatschappij daalt dan lijkt mij de kans klein dat er nog zal geïnvesteerd worden in kerncentrales en dergelijke. Want die hebben een zeker 'volume' nodig aan energie dat kan verkocht worden om rendabel te zijn. Als dat volume niet groot genoeg is dan zullen fabrikanten/investeerders er niet aan beginnen.
Plaats reactie