Ik ben Edwin en ben 48 jaar (2013).
Heb vroeger in de electronica gewerkt maar werk al 18 jaar als programmeur dus ik loop op electronica gebied niet meer echt in de pas

Ik zit al een paar dagen op verschillende fora te zoeken naar wat oplossingen mbt geld besparen op energieverbruik.
Heb dan sinds enkele maanden een (normale) houtkachel en met groot plezier in gebruik.
Heb op dit moment veel oud hout en haal ook gratis pallets bij bedrijven weg.
Ik had me ook wat zitten verdiepen in zonneenergie maar dat is veel te duur, tvt duurt me veel te lang + ik kan ze niet eens kwijt.
Ik maar daarbij ook dat veel oplossingen op dit forum en ook wel andere 'all the way' gaan.
Bijvoorbeeld als je zonnepanelen neemt moet het een volledige oplossing bieden, men wil de gehele huishouding en eventueel nog terugleveren ook.
Persoonlijk denk ik dat dat wel eens een slechte optie kan zijn in de toekomst, men is hier in bijzondere mate afhankelijk van de nederlandse staat.
Men kan zo extra belasting op allerlei aspecten verzinnen, zeker wanneer de crisis nog erger wordt en men het helemaal niet meer weet hoe het geld bij elkaar te 'jatten'.
Denk aan terugdraaien van bpm of wegenbelasting, zelfde scenario..
Ik denk dan ook aan een meer hobby oplossing, ik zag hier wel iets van terug (Q7) op dit en andere fora maar het lijkt dat dit niet langer actief is.
Ik zou zelf wel een paneel willen kopen en ipv een 220v output genereren gewoon 12 volt accu's opladen.
Dan zou ik ook maar een beperkte set apparatuur van 12volt kunnen voorzien maar dit zou wellicht wel meteen de belangrijkste groep kunnen zijn.
Denk aan licht en tv e.d.
Dit zou ik graag hier willen voorleggen.
Is het redelijkerwijs (en betaalbaar) mogelijk om gewoon een auto accu's oid te gebruiken en eventueel gelijktijdig afname te hebben.
ik zag een mooi paneel: "ZN-Shine zonnepaneel 300 Watt piek"
Met zoiets zou ik wellicht fatsoenlijk wat accu's kunnen opladen en een aantal apparaten op 12volt laten werken.
Ik kan altijd nog de 12volt weer gebruiken via een omvormer voor bijvoorbeeld een pc bijvoorbeeld die niet gemakkelijk op 12volt wil werken etc.
Edwin,