WKK /lister chp

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: WKK /lister chp

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, zachte, absorberende materialen gebruiken die open zijn richting geluidbron en bevestigd zijn aan (verzwaard) plaatmateriaal. Pur of tempex isoleren thermisch goed, maar akoestisch matig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Geloof dat de topic verschuift, koelcel is strak en netjes en makkelijk te plaatsen. Je hebt een mooie toegangsdeur. En dit alles voor een prijs waar je niet voor kan timmeren (materialen kopen).
De motor is als een stoommachine, 600 toeren, alleen wat kleppen geruis en een dieselklop. Mocht het nodig zijn kan ik nog wat isolatie toevoegen. Met een beetje fantasie gaat dat wel lukken.

Het is wat minder als ik mis zit met de fundatie, zit ik met zware gewichten te klooien op een plaats waar dat niet zo makkelijk gaat.
Het zou fijn als ik daar gelijk de hoofdprijs scoor.

Afijn gaan gewoon lekker verder,

Groeten Bernhard
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Goedendag,

het is alweer even geleden en nu stook kosten en electriciteit prijzen dalen misschien ook niet meer actueel...Maar mijn WKK/BHKW/CHP werkt aardig. Ik heb inderdaad de koelcel gekocht en geïnstalleerd, heb nu de binnenkant beplakt met rockfon plafond platen (geweldig resultaat) en ook een "doolhof" uitlaat gemaakt met rockfon plaat aan de binnenkant. Resultaat is super, totaal geen uitlaat geluid, motor is ook superstil.
En het bonken van de motor heb ik opgelost met loodstrip plakken op de vliegwielen. Maw overbalanceren, was niet op te lossen met rubber, veel tijd in gaan zitten.
Het systeem werkt goed, ben alleen nog bezig met aanscherpen. ben redelijk ver met automatisering, alles met arduino. Het meeste werkt moet alleen nog alles samen voegen. ben nu ook aan het expirimenteren met gecombineerd gas/ frituurvet/diesel. Dit werkt ook boven verwachting.
Vanwege een overdaad aan hobby's stokt het project wel eens maar ondertussen draaien we gewoon stroom en meestal moet ik hem afzetten omdat mijn 800 liter boiler 70 graden plus is en alles toch wel "warm"wordt.
Ik moet nog zeggen dat ik veel warmte verlies heb uit mijn koelcel, blaas nu met een fan in en een fan naar de buitenlucht om de binnen temperatuur onder de 50 graden te houden, zonde van de warmte. En het ruikt niet fris genoeg om het in een verwarmde ruimte te blazen.
WTW units zijn groot en duur. Ga ik nog iets op verzinnen.

Gr bernhard
willem60
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 14:41
Locatie: balkbrug

Re: WKK /lister chp

Bericht door willem60 »

even op het onderwerp warmtewisselaar terug te komen
Er zijn genoeg warmtewisselaars voor weinig en bijna niks te koop
Ik ben nu zelf met een wkk aan het bouwen die op houtgas gaat draaien omdat ik een paar hectare mischanthus
verbouw gaan we dat erin vergassen en stroom en warmte van draaien
daarom heb ik bij de plaatselijke installateur een paar oude cv ketels gekocht en uit elkaar gesloopt
Daarbij haal ik de warmtewisselaars uit elkaar en maak ze met de hogedrukspuit schoon en dan zijn ze weer als nieuw
in deze ketels zitten dan vaak ook nog meer bruikbare onderdelen
Zoals driewegkranen plaatwisselaars bioler gasblok leidingen en koppelingen en dat voor €15.- per stuk

met dat gasblok heb ik trouwens nog een leuk project voltooid
Ik heb mijn stiga grasmaaier op lpg gebouwd
dus geen last meer van verstopte sproeiers of slecht starten
al staat hij 10 jaar in de schuur ; gaskraan open en hij start

maar op de warmtewisselaar terug te komen
Als je een wisselaar uit een normale cv ketel haalt is hij ongeveer tussen 18 en 25 kw
En dat is het thermisch vermogen dus daar heb je ruim genoeg aan voor een kleine wkk
als je een kleine motor hebt tot 20kw asvermogen zal hij thermisch aan uitlaatgasenergie ook ongeveer dat vermogen afgeven
dus dan kun je voor bijna niks een uitlaatgaskoeler monteren
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: WKK /lister chp

Bericht door benthuis »

Heb je misschien een kiekje hoe je dit aanpakt?
Hier staat ook nog een werkloze...
(en zoals velen, kom er niet aan toe)
Bedoeling is dat deze het accupakket gaat bijhouden bij lange periode zonder zon...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
willem60
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 14:41
Locatie: balkbrug

Re: WKK /lister chp

Bericht door willem60 »

ik heb de ene warmtewisselaar al verlast voor mijn wolsely stationairmotor op lpg gas
die zou gebruikt worden voor een genset gekoppeld aan het net
Om uiteindelijk voor warmte te zorgen voor de douche en daarmee gelijk de stroommeter terug te draaien
dit is voor een vakantiewoning van ons in duitsland waar we dus nog een ouderwetse meter hebben
de rekensom is als volgt
motor is 1.5 pk =1.1kw=25% van het totale vermogen
thermisch geeft hij dus nog 3.3kw af
dus als ik hem een boiler van 80ltr laat opwarmen duurt dat
80x70=5600kcal
3.3x860=2838Kcal
5600/2838=1.97 uur
maar ondertussen geeft hij ook nog eens bijna 2kwu stroom
en die brengen mij €0.60 op
daarbij gebruikt hij 1.06 ltr. lpg die op dit moment €0.57 kost in duitsland
dus welberekend hou ik 3 cent over en ik heb de warmte voor niks
wij betalen daar voor de stroom €0.30
en lpg kan ik opslaan in 80 liter tanks (van die grote grijze gasflessen )
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: WKK /lister chp

Bericht door Dutch John »

Ben benieuwd wat voor type gasgenerator je voor ogen hebt om olifantengras te vergassen. Is niet het makkelijkste spul.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: WKK /lister chp

Bericht door benthuis »

Klinkt goed. Mijn luchtkasteel staat ook in Dld. Moet op langere termijn mn woonplek worden. Hoeft niet perse net onafhankelijk. Maar zeer laag verbruik maakt dit wel mogelijk...

Ben benieuwd wat je aan de warmte wisselaar doet!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
willem60
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 14:41
Locatie: balkbrug

Re: WKK /lister chp

Bericht door willem60 »

Wat ik met die warmtewisselaar gedaan heb is hem uit elkaar gehaald en de brander die er in zit
afgelast aan de binnenkant en er een buis aan gelast om zodoende de aansluiting met de motor tot stand te kunnen brengen
De wisselaar in dit geval is er een uit een vaillant vhr 18-22 en is van rvs
het geheel word als een tegenstroom systeem geinstalleerd
Dus de uitlaatgaswisselaar krijgt het koudste water want daar zitten de meeste verliezen
verder worden de pomp en de platenwisselaar ook gebruikt
ik zal kijken of ik hier wat foto's kan plaatsen
willem60
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 14:41
Locatie: balkbrug

Re: WKK /lister chp

Bericht door willem60 »

uitlaatgaswisselaar
uitlaatgaswisselaar
willem60
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 jan 2016, 14:41
Locatie: balkbrug

Re: WKK /lister chp

Bericht door willem60 »

het voordeel van dit soort warmtewisselaars is dat ze al ingesteld zijn op het afvoeren van condenswater
want als je de temperaturen zover terug brengt dan heb je te doen met condensaat
en dat krijg je in een normale wisselaar bijna niet geregeld
en op de afvoer past dus gewoon weer normaal verkrijgbaar afvoerkanaal materiaal
Bij een proef die ik gedaan heb kwam er een beetje lauw warme lucht uit de uitlaat
Terwijl je aan de andere kant wel een sigaret aan de buis kon aansteken
Al met al
Het kost weinig en werkt prima
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Zo ik zie net dat ik een heeeeele lange tijd afwezig ben geweest. Hallo willem ik zag dat je een idee had om een warmte wisselaar van een cv ketel te gebruiken. Zeer toevallig ben ik net met de mijne bezig. Ik heb een pijpkoeler van van pak m beet 90 lang 15 cm diameter. Oude olie koeler. Enigste is hij loopt steeds vol met roet. Elke ....200 ? uur moet ik hem vegen. Laatste keer vegen is hij koelwater gaan lekken en heb hem nu op de werkbank liggen en probeer iets slims te vinden. Even google en ik kom hier terecht...

Ik heb er ook over nagedacht een ouwe cv ketel maar ik denk dat het aluminium is en hoe maak je zoiets schoon. Diesel/gasolie zit zwavel in dus aluminium is zo weg. Als het stainless is zal ik het zeker gaan proberen.

Het stookseizoen begint weer dus ik zal hem deze week weer opstarten. Maar ik moet nog wel iets beter verzinnen voor mijn complete uitlaat traject het werkt perfect allemaal maar het moet eigenlijk onderhouds vrij. Zijn nu niet de fijnste klusjes.


Groeten Bernhard
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Hallo Willem ik lees net dat je zegt dat ze van RVS zijn. Dank voor de tip ik zal me er eens in verdiepen. Ben wel bang dat ze ook snel dichtslippen, misschien kan ik dat ondervangen met een water was systeem. Elke keer na gebruik opvullen met water en zo laten weken.

Afijn dank voor de tip.

Gr Bernhard
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Kleine update,

Wegens plaatsen nieuwe cv ketel en het verwijderen/ vernieuwen alle aangehangen leidingen staat onze wkk dit stookseizoen stil.
De oude warmtewisselaar uit de cv ketel gaat worden gebruikt als nieuwe uitlaatgassen warmte wisselaar. De pijpenkoeler slipte steeds dicht met roet geen vrolijk klusje elke twee weken +/-.
Ga deze zomer alles weer netjes aansluiten. Met meerdere lage temperatuur verdelers duurt het waarschijnlijk nu te lang alles netjes aan te sluiten zonder te kou kleumen.

Gr Bernhard
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK /lister chp

Bericht door pelletpower »

FOTO!
Plaats reactie