WKK /lister chp

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Goedendag,

Al een paar jaar kom ik regelmatig via Google hier terecht.

Ik moet me toch maar eens aanmelden. Ik ben sinds een klein jaar met een WKK bezig gebaseerd op een Lister CS, heb het een beetje afgekeken van Ken Boak zijn youtube filmpje.(hij heeft hem nu draaien met houtvergasser)
Naar engeland geweest om een Ebay start O matic lister op te halen.
Het project vordert gestaag en ben nu zover dat ik hem gekoppeld heb aan een dahlander Asynchroon motor en tijdens testruns netjes terug lever aan het net.Kan de motor nu ook electrisch starten via ster driehoek op laag toeren. Wil gecombineerd aardgas/frituurvet draaien en dat werkt perfect zover ik heb getest.
Heb een flinke oversized pijpenkoeler omgebouwd voor de uitlaat gassen te koelen, en condenseren(weinig zwavel en de koeler is brons).
Door een mazzeltje op marktplaats heb ik een 800 liter boiler staan met warmte wisselaar. Heb nu alleen proefgedraaid op een 80 liter zonneboiler maar wegens te kleine diameters leiding steeds te vroeg moeten stoppen.
Ik begrijp dat ik de investering er waarschijnlijk nooit uit zal halen maar ja kijk eens op youtube op lister cs, als je een smoes kunt verzinnen om zoiets te hebben draaien thuis...
De motor zelf maakt net zoveel lawaai als een stoommachine, 600 toeren en wat kleppen geruis, heb nu met behulp van zelfgemaakte dempers en een grote expansie kamer het uitlaat geluid tot nagenoeg nul weten te krijgen. Heb de motor op een zware kar met daarop speeltuin tegels, de kar staat op een plaat met daaronder nog een keer speeltuintegels. Er vallen geen schilderijen van de muur...niet meer tenminste.
Ik zal binnenkort even wat foto's plaatsen en misschien wat advies vragen...Het is steeds twee stappen vooruit en een weer terug soms is een beetje backup wel prettig.
Om een idee te geven,

http://www.youtube.com/watch?v=kxI5_EKizUs

Googelen op lister chp geeft ook wel wat indrukken.

Bedankt voor de aandacht.

Vr Gr Bernhard
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: WKK /lister chp

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Bernhard,

Het realisme, dat je de investering nooit gaat terugverdienen, siert je. Welke veiligheden tussen net en generator heb je ingebouwd?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Goedendag,

Ik heb er nu even een foto bijgedaan voor de duidelijkheid.

Zoals op de foto te zien heb ik drie mooie tankjes gevonden, eentje koelwater een diesel en een voor alles wat wil branden. Ik heb de uitlaatgassen koeler aan huis constructie vast gemaakt maar hij geeft toch een beetje geluid door, Ga hem nu met een stuk profiel aan de kar vastmaken. Zoals ik zei een stap vooruit...
Wat DJ vroeg over afzekeren, in de meterkast heb ik gewoon mijn driefasen 16amp en in de schakelkast heb ik de twee toerentallen elk apart gezekerd op 4 en 6 amp geloof ik (instelbaar).
Het is een dahlander asynchroon motor, hij loopt of 750 of 1500 toeren. 750 toeren heb ik ster driehoek geschakeld kan nu dus de diesel starten met de electro motor en als alles loopt schakel ik ster ster op hoog toeren. Hij staat nu zo afgesteld dat hij rustig lopend 3,6 amp terug levert met cos phi van 0,8/0,9? moet dat een 2 KW zijn. Hij neemt dan zo een liter per uur. Krijg dus 42 cent per uur voor de terug geleverde stroom. Moet er nog zo'n 6 kw aan warmte uitkomen. Aardgas is geloof ik 65 ct/M3 even los van vastrecht e.d., een M3 gas doet ongeveer evenveel energie als een liter diesel. Betaal ik dus 23 cent voor 6 KW warmte. Alles wat ik aan gratis en goedkoop frituurvet en diesel erbij stook is natuurlijk kosten drukkend. Zijn ook genoeg mensen met zo'n setje die afgewerkte motor olie erin gooien en met zeer goedkope onderdelen uit india is dat zeker lucratief maar dat ben ik niet van plan.
Afijn dat WKK werkt is volgens mij onomstreden, kijk maar bij de oosterburen blockheizkraftwerk of engeland combined heat and power, Bij de belgen is het ook redelijk ingeburgerd. Alleen in nederland zie ik alleen heel soms een CV ketel met sterling motor.


Groeten Bernhard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: WKK /lister chp

Bericht door kockie »

euhhhh, foto?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Lister wkk

Bericht door sababennie »

Goedendag nogmaals dit maal met foto's,

Had een beetje ruzie met het formaat van de foto's zijn nu weer heel klein geworden.

Gr Bernhard
Bijlagen
DSC03621.JPG
DSC03620.JPG
DSC03617.JPG
DSC03616.JPG
Laatst gewijzigd door kockie op 14 sep 2013, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: bericht samengevoegd met oorspronkelijke onderwerp
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: WKK /lister chp

Bericht door kockie »

De maximale grootte van een afbeelding is 1024*1024 of 1 MiB (wat erg groot is).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: WKK /lister chp

Bericht door benthuis »

Filmpie? Niks fijner dan het geluid van de lopende motor... (grijg je zo'n vette grijns van: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... vsf0UzkEnw)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Tja dat gedoe met foto's was mijn schuld zo'n camera die staat afgesteld op 4MB foto's en nu dus te klein, gaat nog wel eens lukken.
Wat betreft youtube ik wil hem eerst verder afwerken dat het allemaal ook echt 12 uur kan draaien. Maar er gaat een filmpje komen in de toekomst.

Ik houd de vorderingen wel even bij.

Gr Bernhard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: WKK /lister chp

Bericht door kockie »

Er zijn verschillende manieren om een afbeelding te verkleinen.

Je kunt een fotobewerkingspakket gebruiken (GIMP, gratis te downloaden op http://www.gimp.org/)
Windows paint kan het en ook andere besturingssystemen zullen een vergelijkbaar pakket hebben om foto's (rudimentair) te bewerken.
Hier eentje die het online kan; fotobewerker: http://www.picresize.com/
Hier zijn nog een 2-tal pakketjes te vinden die het kunnen: http://nl.softonic.com/s/resize-foto (geen ervaring mee)

Het fototoestel op "klein" zetten vind ik eerlijk gezegd het slechtste alternatief.

Ik zal dit ook even posten in "forum mededelingen"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK /lister chp

Bericht door pelletpower »

Versturen als e-mail. Programma vraagt dan automatisch verkleinen? Opslaan en foto is verkleind, werkt voor mij het snelste.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: WKK /lister chp

Bericht door pelletpower »

Sababennie, krijf je de lister vanop afstand gestart met de e-motor of moet je erbij zijn om kleppen te lichten?
MaikelK
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 sep 2013, 21:25

Re: WKK /lister chp

Bericht door MaikelK »

Ha, ook iemand die een Lister wil gebruiken om een WKK te maken.

Ik heb een luchtgekoelde 1 cilinder ST1 staan. Ook deze wil ik aan het net gaan schakelen.

Moet er nog iets speciaals met de electromotor doen om deze als generator gaan te gebruiken?

En waar moet ik op letten bij het zoeken naar een electromotor?
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Hallo pelletpower,

Deze lister was origineel een generatorset, "start o matic", heel mooi als iemand in huis een schakelaar of een belasting aansloot starte hij automatisch.
Er zit een 24V gelijkstroom sollenoid die de kleplichter bedient en de brandstof pomp dicht/opengooit en er zit een switch op die ziet dat hij toerenmaakt en dan een extra weerstand voor de sollenoid zet om een beetje stroom te sparen.
Dit was er al begin jaren 50 echt mooi gemaakt, heb alles compleet alleen van alle kabels die je aanraakt breekt de isolatie. Generator heb ik ook helemaal schoon gemaakt zit ook een vliegwiel op van een kilo of 40. Ik vertrouw het niet om het zo weer in elkaar te zetten. Zit een startmotor/dynamo ingebouwd in de generator. Ga ik later nog wel eens mee bezig...
Bedoeling van al die zware vliegwielen als iemand een dikke belasting in schakelt houdt de massa de hertzen een beetje constant.


Ik heb de sollenoid nog niet aangesloten, moet nog even twee kleine accu's scoren of een gelijkrichter maken/versieren. Ik heb mijn schakelkast in de buurt staan dus ik doe nu met de hand de kleplichter/ brandstof pomp en de andere de schakelaars.

Het plan is om alles straks met een arduino aan te sturen, ben al wat aan het oefenen geweest. Punt voor punt lukt aardig maar om alles in een (1)sketch te krijgen....
Mooie is van de sollenoid als hij spanningsvrij is gooit hij de motor uit, gelijk een noodstop.
Afijn eerst alles bomproef maken en later alles opleuken.
Vanavond heb ik een paar uur staan te klooien met een flexibele uitlaatslang, op maat geflexed bleek dat de afgezaagde kant was uit gerold en een diameter had gekregen van 67mm en de kant die ik moest gebruiken was ingerold naar 57 en de pijp waar hij op moest was 60. Als ik het weer eens moet doen sla ik wel een center in de slang.Maar hij zit er op en de avond is weer om.

Groeten Bernhard
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Voor een ieder op dit forum in een youtube filmpje over wkk wordt een voor mij nieuw concept uitgelegd warmte opslaan in parafine. Parafine stolt en smelt rond de 80 graden en kun je dus perfect gigantisch veel energie bufferen op de temperatuur die je nodig hebt. Aggregatie toestanden heet dat geloof ik bij natuurkunde.
http://www.youtube.com/watch?v=Ek4QToAkALg

Voor mensen niet geintereseerd in wkk starten bij 4 minuut 30+/-.

Vond het wel een meer dan slim idee..

Gr Bernhard
sababennie
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2013, 01:30

Re: WKK /lister chp

Bericht door sababennie »

Hallo Maikel,

Het is wel handig als je thuis driefasen hebt /laat aanleggen. De kosten van de aansluiting blijven hetzelfde het koste alleen een bedrag voor het omzetten.
Ga je gewoon een asynchrone motor over de kop draaien.
Normaal heeft een motor bv 1450 toeren op het plaatje staan, heb je 50 toeren slip. Als je hem nu bv 1530 laat draaien MBH van je diesel levert hij netjes terug.

Het is alleen met een luchtgekoelde motor wat moeilijker om het efficiënt te doen, of je moet zeer goedkope (gratis) brandstof hebben. Als je de warmte uit je uitlaatgassen en koelwater haalt wordt het echt interessant.

Succes.

Groeten Bernhard
Plaats reactie