Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie


Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 22 Sep 2017, 21:48

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 16 Sep 2013, 12:56 
Offline
Site Admin
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 28 Jan 2006, 17:42
Berichten: 7415
Woonplaats: Zeddam
@Bernhard,

heb je nog contact met je netbeheerder gehad over de vereiste veiligheden. Voor de motor kan een zekering of motorbeveiligingsschakelaar wel voldoende zijn, maar wat vindt de netbeheerder daarvan?

_________________
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 16 Sep 2013, 14:20 
Offline

Geregistreerd: 13 Sep 2013, 00:30
Berichten: 19
Hallo Kockie,

Ik lever ook terug via zonnepanelen. Dus het terugleveren is al geregeld.
Goeie vraag ik heb ze niet gevraagd natuurlijk. Ik heb gewoon een standaard elektro motor aan het net hangen met de gebruikelijke veiligheden. Op het moment dat de netspanning wegvalt is mijn veld ook weg en levert hij niet meer terug. Veiliger kan bijna niet.
Ik zie eigenlijk niet in wat hun bezwaar zou kunnen zijn. Zou het er ook op kunnen gooien dat het de startmotor is van mijn pronkstuk en dat ik af en toe vergeet de startmotor uit te schakelen.

Ik heb nog een 2000kw ruimte om door te starten.

Gr Bernhard


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 16 Sep 2013, 19:20 
Offline

Geregistreerd: 12 Nov 2011, 13:21
Berichten: 1882
Mooi zo, bedankt voor de info. parrafine heb ik me afgelopen jaar ook in verdiept, het probleem is hier de warmteoverdracht. Als dit niet goed geregeld is heb je klonten en vloeistof op plekken die je niet wilt of ongelijk verdeelt. Wil je dat oplossen ben je weer een tijdje langer aan het knutselen. Heb het idee laten varen.
Succes, mooi project!


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 01 Okt 2013, 12:03 
Offline

Geregistreerd: 15 Sep 2013, 20:25
Berichten: 3
Hoi,

Daar waar ik het project wil laten draaien, heb ik driefasen. Komt namelijk in onze loods te staan waar nu geen verwarming is. Ik wou de lucht opgaan sluiten en in de luchtstroom een radiator van een auto plaatsen en deze als warmtewisselaar gebruiken.

Het water wat door de radiator gaat wordt verwarmd tot een x aantal graden. Dit water wil ik daarna door een uitlaatgassen koeler sturen, en dan door een radiator in de kleine werkplaats gaan pompen.

De rest warmte die in mijn geisoleerde kast hangt wil ik gewoon de ruimte in laten blazen. Dan word het daar ook langzamerhand wat warmer!

Buffervat wil ik misschien ook n de geisoleerde kast kwijt. Dit is en geisoleerd, en het bespaard ruimte!

Heb vandaag een dagje vrij, en gisteren een electromotor van de buurman gehad, alleen is deze maar 0,75kw denk ik, maar tot dat ik iets anders heb kunnen scoren, kan ik het zo wel mooi proberen! Electromotor draait mooi 1480 toeren, dus heb de oude naaf van de kapotte generator pas gemaakt op de 14mm as van de e motor middels een verloopbus die ik heb gedraaid.

Nu rest mij de volgende vraag, deze lichte electromotor kan de diesel nooit starten. Maar moet ik nu eerste de diesel starten en dan de stekker in het stopcontact steken. of stekker in het stopcontact en motor starten. Volgens mij is dat laatste geen optie!?


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 01 Okt 2013, 20:22 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2010, 15:11
Berichten: 2821
Woonplaats: Uruguay
Maikel,

De assen direct aan elkaar koppelen gaat fout. Er moet iets flexibel tussen, ander vliegen je e-motor lager of krukaslager er zeer snel uit.

Tim


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 02 Okt 2013, 06:07 
Offline

Geregistreerd: 02 Dec 2006, 12:23
Berichten: 4469
MaikelK schreef:
Nu rest mij de volgende vraag, deze lichte electromotor kan de diesel nooit starten. Maar moet ik nu eerste de diesel starten en dan de stekker in het stopcontact steken. of stekker in het stopcontact en motor starten. Volgens mij is dat laatste geen optie!?

De KSA motor zal beneden de 1.500 toeren als motor werken en erboven als generator. Het is daarmee duidelijk bij welk toerental je contact kunt maken zonder dat er iets afbrandt of anderszins stuk gaat. Zet er om te beginnen wel een thermische beveiliging tussen.

Je warmtewisseling van lucht naar water naar lucht zal niet goed gaan werken. Bovendien vrij omslachtig. Kan je niet beter een paar oordoppen indoen?

Groet,
DJ

_________________
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 03 Okt 2013, 01:11 
Offline

Geregistreerd: 13 Sep 2013, 00:30
Berichten: 19
Hallo Maikel,

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook niet helemaal succes in de lucht zie hangen, als probeersel zal het wel lukken maar...

je kan een geluidsdempende kast maken met een paar labyrinten zodat de warmte eruit kan en het geluid akseptabel blijft, die snellopende listers kunnen wel herrie maken.

Als je er echt iets mee wil zou ik een ander type motor zoeken, er zijn ook wel mensen die wat experimenteren met chineese dieseltjes met waterkoeling ze zijn niet duur en doen het wel aardig (changfa diesel?) onder bhkw op youtube staat ook wel iets van een duitser die er een mooie set van heeft gemaakt. Ebay.de zoeken onder "bhkw"staan ook wel zulke moters te koop.

Als je toch iets met de lister wil zou ik of poulies zoeken en met een Vsnaar werken of bij direct drive wel een fatsoenlijke koppeling ertussen doen, ik weet trouwens niet de toerental van je lister je moet namelijk boven de 1500 uitkomen natuurlijk.

In iedergeval succes met je project.

Gr Bernhard


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 17 Okt 2013, 20:09 
Offline

Geregistreerd: 13 Sep 2013, 00:30
Berichten: 19
@maikelk,

Ik kwam toevallig vandaag op een zeer bekende internet markt een zo te zien watergekoelde lister tegen. Twee cilinder wel een snel loper maar ja.
In katwijk en niet te duur zo te zien.

gr Bernhard


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 23 Okt 2013, 02:19 
Offline

Geregistreerd: 13 Sep 2013, 00:30
Berichten: 19
http://www.architectura.be/nieuwsdetail ... ekst=2979&

Nogmaals warmte opslaan in paraffine, kwam het toevallig weer tegen nu met betere uitleg.

Ik begrijp het probleem met klonten ed maar je ziet hier dat ze heel smalle cilinders hebben gebruikt. Ben er zelf nog lang niet aan toe maar vind het wel interessante materie.

Gr Bernhard


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2014, 00:51 
Offline

Geregistreerd: 13 Sep 2013, 00:30
Berichten: 19
Een tijdje uit beeld geweest maar ik heb niet stil gezeten, druk bezig geweest met arduino om alles te monitoren nieuwe demper op de kop getikt. En een paar 100KW terug geleverd zelfs een paar dagen mijn huis verwarmd. Nog steeds test fase.

Ik heb eigenlijk een vraag voor de slimme jongens hier.

De motor met fundatie en "generator"weegt een kleine 500kg, zonder goede demping stampen de voegen uit de muur en de kopjes uit de kast. Nu in de test fase staat hij lekker te dansen op meerdere lagen rubberen tegels (drie traps sandwich). Maar hij is nu geheel losgekoppeld van de omgeving.Maar alles is nog weinig professioneel wil nu eigenlijk een vaste setup maken.

Mijn idee is nu om een flinke massa beton zeg 1000kg op rubberen speeltuintegels daar boven op zware trillingsdempers/enginemounts en daar het frame van motor/generator op.
Motor is +/- 1500cc inhoud en je hebt gewoon een moment om de lengte as elke keer als hij een klap geeft, hij is redelijk gebalanceerd omdat ik hem tot bijna kruissnelheid kan doorstarten zonder veel beweging.

Is het misschien beter om meer massa op de trillingsdempers te brengen ipv eronder, of eventueel een mix van veel gewicht zowel onder als boven. Of een mix van verschillende trillingsdempers met verschillende shores.
Als iemand hier een frisse kijk op heeft hoor ik het graag.

Als alles volledig functioneel is ga ik wel een filmpje maken.

Groeten Sababennie


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2014, 06:13 
Offline

Geregistreerd: 12 Nov 2011, 13:21
Berichten: 1882
Google maar eens op massaveersysteem. Zware fundatie doe je goed. Trillingsdempers moeten de juiste flexibiliteit hebben om juist te dempen bij het juiste toerental. En zeker niet te sterk.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2014, 14:56 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 25 Feb 2010, 15:11
Berichten: 2821
Woonplaats: Uruguay
Bennie,

Grote WKK's (zeg 1 MW), liggen op 50mm rubber stroken. Ze maken een frame waar de carterpan tussenpast, maar het onderblok niet. De motor ligt als het ware op de flens van de carterpan. Tijdens transport zit ie vast, de rest van z'n leven gewoon los op de rubbers.

Maar dan het je het wel over 25ton.

Citaat:
Mijn idee is nu om een flinke massa beton zeg 1000kg op rubberen speeltuintegels daar boven op zware trillingsdempers/enginemounts en daar het frame van motor/generator op.
Ik denk dat je hiermee wel uit de voeten kan.

Tim


Bijlagen:
Jenbacher.jpg
Jenbacher.jpg [ 102.91 KiB | 1742 keer bekeken ]
Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 16 Mei 2014, 17:15 
Offline

Geregistreerd: 11 Aug 2012, 16:50
Berichten: 105
Citaat:
Het is alleen met een luchtgekoelde motor wat moeilijker om het efficiënt te doen

zo denk ik er ook over, ruwweg levert een motor 33% beweging, 33% warm blok, 33% uitlaat warmte.
voordat je 'de beweging' in je accu hebt zitten verlies je van die 1/3 ongeveer 30% in de V-snaar,
kabels en accu laad verliezen. Met koelwater gebruiken om je buffer te verwarmen los je veel op,
de motor is koeler (dan luchtgekoeld) kan daardoor makkelijker geluids-geïsoleerd worden,
Scheelt hout slepen, wat het motortje verwarmt hoeft de kachel niet te doen ;)
Zelfs heb ik een kleine Janmar ES-50 en verbaas me over de hoeveelheid warmte
die je daarmee elke keer weer de buffer in werkt. Een warmtewisselaar voor de uitlaatgassen
wil ik ooit nog eens plaatsen.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2014, 01:34 
Offline

Geregistreerd: 13 Sep 2013, 00:30
Berichten: 19
Dank voor de reacties, ik heb een kleine (tweede hands natuurlijk) koelcel gekocht waar ik alles in ga plaatsen. Lijkt me de perfecte soundproof box, maar dan is het experimenteren afgelopen.
Het moet nu in een keer goed of ik moet alles weer afbreken om aanpassingen te doen.
Het zijn ook flinke gewichten waarmee je loopt te zeulen, je hebt niet in een half uurtje een nieuwe opstelling.

Sta nog steeds open voor suggesties,

Ik houd jullie op de hoogte,

Groeten Bernhard


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: WKK /lister chp
BerichtGeplaatst: 17 Mei 2014, 08:41 
Offline

Geregistreerd: 12 Nov 2011, 13:21
Berichten: 1882
Voor geluisisolatie heb je massa nodig (zie massaveersysteem). Koelcel is waarschijnlijk gemaakt van pursandwich. Hier kan geluid niet in hooguit de platen laten trillen. Het beste/makkelijkste zijn zware! Steenwolplaten waar het geluid in kan. Door de massa van de plaat komt het er niet meer uit. Aan de buitenkant waterdicht afwerken en let op kieren waar geluid doorheen kan. Zware dikke foam (afkeur van matrassenfabriek) kan ook en jeukt niet.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.