BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door OBL-Rien »

Daar gaan we dan. De aftrap is gegeven. Je dacht toch niet echt dat je kon besparen met panelen hé? :evil:

http://www.powned.tv/nieuws/tech/2013/0 ... sting.html

Het Hof oordeelde vandaag dat particulieren die zonnestroom produceren in de meeste gevallen als btw-ondernemer moeten worden gezien, zo meldt het ANP.
...
Mocht er minder dan 1883 euro btw verschuldigd zijn, dan kan de persoon in aanmerking komen voor kleineondernemersregeling. Die kan ertoe leiden dat uiteindelijk helemaal geen btw hoeft te worden betaald.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

"Voor niets gaat de zon op"

Kunnen we ook al wegstrepen dus.

De EU haat U!!

Aanvulling: Hier wordt wat genuanceerder bericht. http://tweakers.net/nieuws/89791/hvj-bt ... in-eu.html ( linkje uit de reacties via de link van OBL )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door OBL-Rien »

In eerste instantie zal men wel niets hoeven betalen.
Maar naarmate de overheid grotere tekorten krijgt worden drempels verlaagd en tariefen verhoogd. Uiteindelijk zal er dan wel betaalt moeten gaan worden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door kockie »

Volgens mij moet het energiebedrijf btw aan de opwekker betalen en moet die het weer afdragen. Als ik een product koop van een fabriek moet ik als koper toch btw betalen, niet de verkoper..... Die draagt alleen af.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door migjes »

Pieke kom op, dit is wel erge stemmig makerij alla pownet. :twisted:

met een btw vrijstelling van 1883 euro. (de kor regeling)
en een prijs van 9ct per kWh. (we hebben het over teveel opgewekte stroom, niet salderings-stroom)
0.09 * 0.21 = 0,0189 btw per kWh.
1883/0,0189 = 99500 kWh voor dat je over de grens gaat van de kor regeling.
moet je dus 99500 kWh over productie hebben per jaar.
en daar mag je dan ook nog je eigen gebruik bij optellen (je betaalt ook geen btw over je eigen sla uit de tuin(salderen).)

99500 kWh in de zuidelijke appendix is ongeveer 110.000Wp voordat je over de grens gaat.
dat zijn aardig wat voetbalvelden vol voordat je als kleine ondernemer er over heen gaat.

van de andere kant, de aanschaf prijs van de panelen en de omvormer, daar krijg je nu de btw weer terug. (als het allemaal door gaat.)
dus dank zij de eu krijgen we nu in eens een subsidie van 21% in plaats van die vreemde regeling die we nu nog hebben (dat is maar een verlaging van 21% naar 6%, en dan nog met een plafon etc..)
en als sommige plannen door gaan word dat zelfs 23%.

het kan best een stuk zonniger uit pakken als je denk.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

migjes schreef:Pieke kom op, dit is wel erge stemmig makerij alla pownet. :twisted:
Dat ben ik met je eens.Daarom verwijs ik ook naar Tweakers.Waar minder op de EU gekotst wordt en inhoudelijker op de gevolgen wordt ingegaan.

Als ik het zo even snel analiseer dan heeft het voor iemand met een kleine installatie op het dak weinig gevolgen.Wellicht misschien een voordeeltje, daar je van de andere kant idd ook de BTW op aanschaf mag verrekenen.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door OBL-Rien »

migjes schreef:het kan best een stuk zonniger uit pakken als je denk.
Ik denk niet dat de overheid nog meer geld gaat uitdelen aan zonnepaneel bezitters :(
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
migjes
Berichten: 26
Lid geworden op: 12 dec 2012, 16:33

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door migjes »

Pieke schreef:
migjes schreef:Pieke kom op, dit is wel erge stemmig makerij alla pownet. :twisted:
Dat ben ik met je eens.Daarom verwijs ik ook naar Tweakers.Waar minder op de EU gekotst wordt en inhoudelijker op de gevolgen wordt ingegaan.

Als ik het zo even snel analiseer dan heeft het voor iemand met een kleine installatie op het dak weinig gevolgen.Wellicht misschien een voordeeltje, daar je van de andere kant idd ook de BTW op aanschaf mag verrekenen.
moet hem niet zo heet eten als ik hem opdien hoor. :D

voor de kleine particulier kan dit wel eens leuk gaan uitpakken.
zelfs voor kolenfooi kan het wel eens leuk worden om over productie te gaan doen.

(kleine particulier is dan wel 10.000 Wp, is toch 3x zoveel als ik heb.)
(en had hem ook op tweakers gelezen, alleen daar word er ook nog van alles door elkaar gegooid.
het is ook allemaal erg ingewikkeld en veel haken en ogen.)
OBL-Rien schreef:Ik denk niet dat de overheid nog meer geld gaat uitdelen aan zonnepaneel bezitters
het glas is half vol of half leeg.
maar het ziet er toch naar uit dat ze dit moeten gaan doen.
maar uit eindelijk zal de overheid links of rechts om hun geld wel ergens vandaan halen.
het is nu eenmaal zo in Nederland: "gij zult niet stellen, de belastingdienst duld geen concurrentie." :twisted:
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door fikkie stoken »

Heerlijk Den Haag,

We (ze) helpen weer een branche naar de kl@#%.

Eerst Btw heffing op chinese panelen en nu dit weer.

Ze willen niet, ze schreeuwen maar wat en iedereen houd de knip weer dicht.

Men snapt niet dat de markt op al die onnozele uitspraken reageert.

sorry werd ff nie goed :fff
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

Ik heb in dit sub-forum in het verleden ook 'ns een topic geopend over betalen voor het terugleveren van zonne energie. Links of rechtsom...... betálen zul je!!

Bij de overheid/belastingdienst klotst het geld tegen de plinten, maar ze laten wel de deur wagenwijd openstaan ( vrije interpretatie van het aloude spreekwoord "Dweilen met de kraan open"
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door fikkie stoken »

Dus!

eilandbedrijf of accu; geen controle meer op wat we gebruiken.

En wat nog belangrijker gaat worden: meer met contanten betalen :fff
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Dutch John »

Geloof me, van eilandbedrijf worden alleen accu- en omvormerleveranciers blij..... Tenzij je zelf met plezier 100 euro BTW uitspaart door 1.000 euro (plus 210 euro BTW!) aan genoemde bedrijven te spenderen. Er zal nooit een punt ontstaan dat eilandbedrijf goedkoper wordt dan netstroom. Wet van de opschuivende horizons.

Moet nog zien wat dat Pow-verhaal gaat worden. Vooralsnog betaalt onze leverancier energiebelasting en BTW over het teveel teruggeleverde aan ons als particulier. Ik ga er vanuit dat ze weten wat ze doen....

Groet,
DJ
die zijn Ferrarismeter nog maar eens gaat oppoetsen...
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

Ik moest ff op zoeken wat eilandbedrijf inhield.Maar zoals de situatie nu is, is het net je voordeligste accu. Hij kost je jaarlijks zo'n 250 Euro.Hij neemt haast geen plaats in, feitelijk alleen 2 dicht bij elkaar geplaatste gaatjes in een doosje aan de wand.Per saldo kost ie je eigelijk helemaal niets, want je krijgt, in Nederland althans, 380 Euro heffingskorting.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door OBL-Rien »

Pieke schreef:Per saldo kost ie je eigelijk helemaal niets, want je krijgt, in Nederland althans, 380 Euro heffingskorting.
Ja, maar hoe lang nog?
Ze "weten" nu al dat ze binnenkort 6 miljard tekort komen.
Wet van bartje: dat zal minstens 2x zo veel zijn tegen de tijd dat er maatregelen worden genomen, dan daarna hebben ze opnieuw tekort....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door pelletpower »

Hoorde vanmorgen iets op de radio over de btw op zon. Toch fantastisch: registreer je bij de belastingdienst als ondernemer voor de btw en niet voor de inkomstenbel. Btw komt gelijk terug bij aanschaf en de grens om boven de kleine ondernemersregeling uit te komen haal je nooit tenzij je een hectare aan panelen hebt.
Wilde aanvankelijk weer op die lamballen in den haag gaan pissen, maar dit is nu eindelijk eens een subsidieregeling die wat oplevert.(de vorige heeft volgens mij meer gekost aan vergaderen dan wat er ooit uitgekeerd gaat worden). Ik zeg dus doen!!!! voordat het teruggedraaid gaat worden.
Plaats reactie