BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

migjes schreef:
met een btw vrijstelling van 1883 euro. (de kor regeling)
Dit is idd de drempel, blijf je onder de 1345 Euro, dan hoef je al helemaal geen aangifte meer te doen.
Pieke schreef: Als ik het zo even snel analiseer.......
Inmiddels iets beter in verdiept en je berekening van vanmorgen beter bekeken,Migjes. Je raakt de spijker op de kop.Maar ze zullen voor deze 100.000 nieuwe ondernemers wel een passende uitzondering verzinnen.Want ze gaan het natuurlijk niet leuker maken, alleen makkelijker........

Wel leuk dat er op deze manier 100.000 directeuren bijkomen van een energiecentrale.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Tim »

Nou,

Is het niet zo dat je in eerste instantie kan salderen. De meeste huizenbezitters hebben niet of nauwelijks meer PV geïnstalleerd dan hun verbruik. Vervolgens moet je het dan ook nog een (ver)koop overeenkomst hebben, want facturen sturen zonder overeenkomst is volgens mij niet juist. Als de leverancier ongevraagd geld op mijn rekening stort, zie ik dat als liefdevolle gift of onkostenvergoeding voor het hebben van mij als klant. Of ik stort het terug.

Als ik 4kW extra het net in pomp, hoef ik daar niets voor. Dat is net als het ouderwetse tankstation, waar ze nog even de bandenspanning checken van het dafje van de bejaarde op de hoek. Service.

En dan nog heb je er niets aan. Een ondernemer verdient niets aan btw, hij moet het in rekening brengen en elk kwartaal netjes afdragen. Dus als het al zo zou zijn, dan stuur je een factuur aan de energieleverancier, incl btw. Normaal gesproken moet je dit einde kwartaal afdragen. MAAARRR, Val jij dan inderdaad onder de drempel, dan mag je dit houden!!!! Jammer dat je aan de kleine zakelijke boekhouder al minimaal €500 kwijt bent per jaar.

Dat houdt dan natuurlijk nooit stand.

Daar komt bij, als men dit accepteert, dan is het wachten op de eerste netbeheerder die je een factuur gaat sturen voor het terugleveren over hun net.

End of story.

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

Tim schreef: Als ik 4kW extra het net in pomp, hoef ik daar niets voor.
Tim,jij bent veels te goed voor deze wereld.

Is het niet zo dat als je als directeur van je éénmans-energieboer-bedrijf juist niet verplicht bent om een boekhouder in de arm te nemen?( Ik heb geen ondernemerskennis,maar dit vond ik op google)
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door pelletpower »

Tim, je hebt geen accountant nodig voor de btw aangifte, dat is voor de inkomstenbel. Als je onder die grens van 1300? blijft hoef je schijnbaar niets in te vullen. De btw van 21% heb je dan al terug. 1 keer aangifte doen dus. Blijft hetzelfde werk als die armzalige 600 euro, maar nu krijg je keihard 21% terug zonder bovengrens. Het mooie is, dit kan de belastingdienst niet weigeren vanwege het europ. hof.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Tim »

Pellet,

Niet opgeven mag niet. Je moet het wel invullen, zij bepalen dan wel of het terecht is. Als zelfstandige heb je er dus geen (*& aan, want je zit al flink in de doorsluispraktijken van de roverheid.

Pieke: Nee, zoals pp schrijft is het handig voor de inkomsten belasting. Teveel ontvangen Btw kun je domweg bijhouden, optellen en elke 3mnd afdragen en je lijstje heel lang bewaren omdat je misschien een crimineel bent.

Anderszijds moet je dan natuurlijk wel directeur willen worden om aan dit spel mee te moeten doen. Als ik als partikulier/pv-ondernemer geen factuur stuur, kan ik ook geen btw ontvangen.

FTS

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

pelletpower schreef:Als je onder die grens van 1300? blijft hoef je schijnbaar niets in te vullen. De btw van 21% heb je dan al terug. 1 keer aangifte doen dus.
Eerste jaar gewoon verplicht aangifte doen, 4e kwartaal incasseren Vervolgens bij minder dan 1345 Euro btw-afdracht geen aangifte meer doen ( bij wet geregeld )
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
12much
Berichten: 580
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door 12much »

Groet, DJ
die zijn Ferrarismeter nog maar eens gaat oppoetsen...
En net zoals dat altijd gaat, lees ik weer:

" die zijn Ferraris meteen nog maar eens gaat oppoetsen..." zie ik zo'n brandweerrood ding in Haps staan met een RVS houtgasinstallatie :lol: :lol: :lol:
Never burn faster than your Wocket.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Tim »

Trouwens,

Ik lever helemaal niets terug, volgens mijn meter :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Dutch John »

Tim,

Als je een digitale of zelfs slimme meter hebt, dan moet één van de telfuncties geactiveerd worden voor teruglevering. Dus: netwerkbeheerder contacteren. Anders wordt het wel een heel nobele actie.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Tim »

John,

Ik weet niet wat ik heb, de meterkast is ingegoten in beton, op de display van de betreffende meter na.

Tim :mrgreen:
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Aart »

Tim schreef:John,

Ik weet niet wat ik heb, de meterkast is ingegoten in beton, op de display van de betreffende meter na.

Tim :mrgreen:
Dat willen we zien! :D :D :D
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Tim »

Alstu,

Ik had alleen ook wapening over de meter moeten doen, hij begint te scheuren.
Timsplace2.gif
Timsplace2.gif (149.67 KiB) 4220 keer bekeken
Tim :mrgreen:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door kockie »

Hoeveel zwarte streepjes heb je eigenlijk op de schijf van je meter staan? :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

Of een r/kWh van 3600 en is de miss Tim net broodjes aan het afbakken.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door kockie »

Dan is het duidelijk; de WKK is klaar!! Meter draait achteruit!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie