BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

Eigenlijk zou je het gifje de naam "verzegeling 2.0" moeten geven.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Marijn21
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2013, 08:43
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Marijn21 »

Als ik dit hele verhaal nou goed lees is dit alleen van toepassing op particulieren die meer opwekken dat dat men verbruikt? Dus als mijn paneeltjes 1700 wat gaan produceren en ik nog steeds 3000 wat gebruik moeten we geen btw gaan betalen?
Met vriendelijke groet,
Marijn
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door OBL-Rien »

Ik denk dat we voorlopig even de politiek moeten afwachten.

Maar als het mogelijk wordt om de BTW van de installatie terug te vorderen, dan ligt het ook voor de hand dat er BTW betaalt moet worden over het totale verbruik. Dus inclusief het zelf opgewekte vermogen.

Eventueel valt het zelf opgewekte vermogen echter onder marge regeling zodat deze BTW niet betaald hoeft te worden.

Zeker is dit alles nog niet.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Marijn21
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2013, 08:43
Locatie: Schouwen-Duiveland

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Marijn21 »

Dan komt gelijk de vraag, nu wel of niet kopen......... Als we op de politiek moeten wachten, daarentegen is er toch ook al een heffing op die binnenkort in gaat?
Met vriendelijke groet,
Marijn
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door OBL-Rien »

Bij alles wat ik doe, vraag ik me nooit af wat de overheid gaat doen. Belasting is nooit een onderdeel van mijn beslissingscriteria.
De reden is simpel: ik ben er van overtuigt dat wanneer je jezelf afhankelijkt maakt van een overheidsbesluit je altijd bedrogen uit zult komen.

Let wel: Als ik ergens subsidie voor kan krijgen zal ik dit zeker niet nalaten, maar mijn besluit wordt daardoor niet beinvloed.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Tim »

Marijn,

Als je het geld hebt liggen: Nu kopen. Ook zonder btw heb je meer rendement op je geld dan bij de bank.

Tim
roadmaster
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2013, 21:17

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door roadmaster »

Bijkomend voordeel is ook dat je van alle apparaten die stroom verbruiken de btw terug kunt vragen, dus koop een een nieuwe tv, wasmachine strijkijzer, scheerapparaat e.d. en je hebt weer een extraatje..met dank aan de regering.
maar niet verder vertellen he.. ;)
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Pieke »

Ik koop geen nieuwe TV.Dát is pas een voordeeltje. "En nee, mark,ik koop ook geen nieuwe auto......jij lamme zak hooi!!!!" Zow....dat is eruit
roadmaster schreef:Bijkomend voordeel is ook dat je van alle apparaten die stroom verbruiken de btw terug kunt vragen
Verklaar je nader RM, das nieuw voor mij.

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door markb »

Als de belastingdienst je als "ondernemer voor de BTW" aanmerkt dan is het zelfs mogelijk dat ze alle stroom die je terug levert aan het energiebedrijf ook als inkomsten gaan aanmerken. Hier zou je dan ook inkomstenbelasting over verschuldigd zijn!

Dit is de reden waarom ik mij niet als ondernemer voor de BTW heb aangemeld met mijn zonnepaneel-installatie.
We zullen moeten wachten op hoe de belastingdienst zich hierin gaat opstellen. Juridisch gezien is het redelijk ingewikkeld en de meningen onder juristen zijn verdeeld...
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door pelletpower »

Ondernemer voor de btw is niet hetzelfde als ondernemer voor ib. Eindelijk een goede regeling, nota bene uit Brussel, en je laat hem liggen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
markb
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 sep 2013, 09:53

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door markb »

Nee dat is waar, ondernemer voor de btw is iets anders dan ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Maar je denkt toch niet dat de Nederlandse belastingdienst het zomaar zal laten gebeuren dat iedere particuliere zonnepanelen-eigenaar geen BTW over zijn installatie hoeft te betalen. Om hoeveel geld gaat het hier dan wel niet wat de staat zou mislopen?

Bovendien gaat het hier niet om een Europese "regeling", maar over een rechtelijke uitspraak in een ander Europees land (Oostenrijk als ik het goed heb) waarbij de specifieke omstandigheden van dat geval van belang zijn:
- dat land heeft geen salderingsregeling
- het ging om een installatie die veel meer energie opwekt dan voor eigen gebruik
- de eiser heeft een contract met de afnemer van de energie omdat teruglevering in dat land niet vanzelfsprekend is zoals in Nederland
etc etc...

Het is dus nog maar zeer de vraag of deze uitspraak van de rechter ook zomaar op jou situatie van toepassing is.

Heb jij wel de BTW teruggevraagd, en zo ja hoe heeft de belastingdienst hier op gereageerd?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door pelletpower »

Zelf heb ik het zakelijk gekocht, dan krijg ik btw zowieso terug.
In het kader van gelijkheid binnen EU is het nog maar de vraag of de belastingdienst kan weigeren. Dat is nou een van die voordelen van 1 Europa.
Takkie
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jan 2014, 13:37

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door Takkie »

Middag allen,

Mag ik duiden op de website van Peter Segaar die de boel uiterst scherp in de gaten houdt? www.polderpv.nl of via twitter @Polder_PV.

Zelfs de Overheid haalt bij hem, uit armoede, de échte cijfers van zijn site en niet die haar ambtenaren ophoesten.

Gr Ton.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door dormos »

Ik vindt de sceptici hier erg vermakelijk. Allerlei aannames en weinig feiten.
Ik heb eerder dit jaar 3500Wp neergelegd, en bijna 650 Euro subsidie ontvangen. Daarna heb ik me aangemeld als ondernemer voor de BTW, en bijna 750 Euro BTW teruggevraagd. Ik heb inmiddels de bevestiging dat het geld binnen twee weken overgemaakt gaat worden. Daarna meteen ontheffing aangevraagd van BTW aangifte, omdat ik onder het grensbdrag BTW blijf in de jaren dat ik stroom "verkoop".
In Nederland geldt dat je tot 5000 kWh per jaar mag salderen, dat wil zeggen dat je minderof net zoveel teruglevert als je gebruikt.
Je mag wel meer terugleveren, maar daar krijg je dan maar zo'n 5.5 cent voor ipv 23/24 cent. In de jaren dat je saldeert of teruglevert, heb je niets met BTW meer te maken vanwege je ontheffing. alleen in het jaar dat je de installatie plaatst krijg je de BTW op aanschaf en installatie terug.
Het werkt dus gewoon. Heb je het geld niet nodig dan moet je het vooral niet doen en afwachten.
Voor alle anderen, zie dit heldere stappenplan: http://www.bespaarbazaar.nl/kenniscentr ... rugvragen/

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
k!ungel
Berichten: 21
Lid geworden op: 09 nov 2013, 14:29

Re: BTW betalen over opgewekte zonnestroom?

Bericht door k!ungel »

Spruitjes! Onze panelen hier zijn van maart vorig jaar, net te oud volgens het stappenplan. Had een leuk centje gescheeld.
als het rammelt, zit het nog vast
Plaats reactie