micro-wkk

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: micro-wkk

Bericht door Tim »

David86 schreef:Gpo is niet co2 neutraal.............Daarnaast is plantaardige olie hoofdreden nr 1 voor de verwoesting van ecosystemen overal op aarde.
Gniffel, David, wat zeg je nu?

Doe me dat van je fossiele alternatieve dan eens :mrgreen:

Timsalabim
Groene energie bestaat niet
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: micro-wkk

Bericht door Chicken Power »

:mrgreen:


Groet, Cp
Verwijderd.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: micro-wkk

Bericht door David86 »

Tim,

Daar gaat het niet om toch ?

Er word gesteld: gpo is co2 neutraal, ik stel van niet.

De productie van voornamelijk soya en palmolie maken de wereld kapot, misschien wel meer dan met het opboren van olie zelfs, het klinkt mooi, bio brandstof maar alle energie heeft zijn prijs en die van plantaardige olie is gigantisch... ik heb nagelaten te vermelden dat we regenwouden dus platbranden in een enorm tempo, over de gehele aardkloot om ruimte te maken voor soya en palm plantages.. met het vergassen van die eeuwenlang opgeslagen koolstof (die co2 word) is de co2 rekening veel groter dan men denkt. Dan heb ik nog niets gezegd over de onbevattelijk grote schade die we doen aan biodiversiteit, de bron van leven op aarde...

In dat geval zie ik meer in het verbranden van een bijproduct als lpg dat sowieso verbrand word. Zei het op de flare ver van je bed of in je eigen wkk, de uitstoot blijft gelijk en komt in dezelfde atmosfeer. Als die lpg afgefakkeld word en we stoken wkk's op "bio brandstof" naai je de wereld dubbel. Dubbel naaien vind ik in de meeste gevallen bijzonder prettig maar in dit geval is het doodzonde..

Het is belangrijk te beseffen dat ppo op verzoek word gefabriceerd (met enorme milieu kosten) en dat lpg een bijproduct is waar we sowieso van af moeten. Er is dus geen extra milieuschade voor het gebruik van lpg, dat in tegenstelling tot het gebruik van plantaardige olie..

Kiezend voor de minst kwaaie gebruik ik dus lpg.. liever nog dan aardgas, want dat word wel op verzoek opgeboort !

Cp: leuk dat je er weer bent, je onderschrift baart me zorgen, het latijnse deel in het specifiek ! Denk aan dat spreekwoord met die ezel en die steen!

Groeten,
..
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: micro-wkk

Bericht door Sandman79 »

On-topic: Mja, David, jij stelt dat je beter lpg (als bijproduct) kunt gebruiken dan GPO (gebruikte plantaardige olie)? Ik vind het net andersom, dat je afval nog kunt gebruien voor energie, beter dan dan daje een bijproduct gebruikt vor Energie.

Ik ben het wel eens met je dat je beter een bijproduct kan gebruiken dan ppo (pure plantaardige olie) .
En ik snap uberhaupt niet dat ze nog zoveel producten zomaar affakelen... maar dat is een andere discussie.

een wkk op gpo dat vindt ik wel een heel mooi ideetje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: micro-wkk

Bericht door Dutch John »

Ik vind dat je onderscheid moet maken tussen plantaardige olie die alleen geproduceerd wordt voor stook of aandrijving van verbrandingsmotoren en olie die eerst een voedseldoel dient en later verstookt wordt. Als je alleen in EROEI telt (dus geen voedselfunctie mee kunt nemen) dan is bio-olieproductie weinig zinvol en in sommige (arme) landen zelfs immoreel.

Iemand die een WKK bouwt op frietolie, dient zich te verzekeren van een langdurige oliebron. De terugverdientijd is lang. Als de lokale frietboer of andere leverancier plots geld gaat krijgen voor zijn afval, is het feest over tenzij je zelf ook bereid bent te knip te trekken. Hetzelfde geldt voor een iets toegankelijker bron: hout. Een WKK op houtgas draait er enorme hoeveelheden hout door, dat bovendien op een specifieke maat moet zijn. Het bouwen is daarom niet het kunstje. Brandstofcontinuïteit wel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: micro-wkk

Bericht door David86 »

Ik ben het met John eens.

De veronderstelling dat plantaardige olie als brandstof co2 neutraal of goed voor de wereld is vind ik fout. Daarom voelde ik me geroepen plantaardige olie als brandstof even goed oor het slijk te halen. Laat Gpo daar een uitzondering op zijn, ook al is het niet co2 neutraal en niet de schoonste brandstof.. je moet wat met dat afval.. Maximaal benutten is dan de enige respectabele manier van verwerking.

Ik had hier in mijn eerste post waarin ik plantaardige olie onder vuur nam ook al wat over geschreven :)

De problematiek met een constante en betaalbare brandstof toevoer zie ik ook, vandaar dat ik mijn (mini-micro) wkktje graag op een zo divers mogelijk brandstof aanbod wil kunnen laten lopen. Maarja, zo ver zijn we nog lang niet :)
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: micro-wkk

Bericht door Tim »

John,

De frietboer krijgt al jaren geld voor z'n "afval". 50ct is al geen uitzondering meer.

David: De wereld verwoestende plantaardige olie, dat is vooral degene die aan ons voedsel/vlees/consumptiegoed ten grondslag ligt. Bijvoorbeeld de glycerine in je shampoo is meestal verkregen uit plantaardige olieën. Je doucht dus ook met ro#ndup.

De problematiek is imo onze energiebehoefte, niet specifiek brandstof, die is alleen leuk in dit soort discussies.

Een wkk is daarom leuk als anarchistisch hobby projectje, waar je met je eigen "goedkope" energiebron de stroomboer wat kan pesten of als betere tijdsbesteding dan de voetbalkantine. Maar volstrekt zinloos mocht het ooit zover komen dat je er iets aan zou hebben.

Ik ga er gewoon vanuit dat ik dan zonder kan.

Tim
Die z'n wkk op GPO en gas gaat laten kopen en er ook weer bij kan na de opruimactie.
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: micro-wkk

Bericht door David86 »

Tim schreef:J
De problematiek is imo onze energiebehoefte, niet specifiek brandstof, die is alleen leuk in dit soort discussies.


Tim
Die z'n wkk op GPO en gas gaat laten kopen en er ook weer bij kan na de opruimactie.
Dat ben ik voor een groot deel wel met je eens. Er zijn (vind ik ) wel brandstoffen die de voorkeur zouden mogen genieten.

@sandman.

Een bijproduct is een voormalig afval product waar een bestemming voor is gevonden.. in die zin is gpo inmiddels een bijproduct van de voedselindustrie geworden. Wat dat betreft staan beide weer gelijk.

Op een bedrijf waar ik hiervoor werkte werd door een klant uit heel europa plantaardige en dierlijke vetten en olie verzameld om verwerkt te worden tot "bio brandstof". In een paar luttele jaren veranderde dierlijk vet en gebruikte plantaardige olie van een geldverslindende afvalstroom naar een leuke extra omzet.
..
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: micro-wkk

Bericht door Aart »

Over diesel versus ppo valt te discussiëren... Beide ruïneren de wereld...
Gpo is echter een afvalproduct wat ik lokaal kan verkrijgen, niet in grote hoeveelheden maar genoeg em er leuke dingen mee te doen. Als de boel eenmaal draait ga ik zeker experimenteren met het bijmengen van lpg.

Ondertussen zoek ik nog verder naar een geschikte motor.
Plaats reactie