Het is eigenlijk al bijna een middenslagrad… zoals de TS aan geeft..
Bovendien onderzijde is veel ruimte dus verlies.
MAAR je zie water er over heen slaan in de eertse video ..vandaar dat ik ook al een backplate tekende.. . dus verloren energie ..
Eigenlijk lijkt het er op dat alleen de snelheid van het water word gebruikt om de energie op te wekken.
Dus gaan we het makkelijker maken …
Ooit op de kermis geweest… die grote draai plateaus ..
Nu maak een groot draai plateau ..ietsje schuin liggend ..allemaal. vakjes
Dan kan je als je een zijkant weg haalt van de berg ….wel een rad met een diameter van 2 meter NEER leggen
Zo schuin de helling op en af .. dus valt nauwelijks op
Dan kan je veel meer gebruik maken van het gewicht van het water En de snelheid waar mee het water aan komt.
(waarschijnlijk kan je dan wel van 50cm verval gebruik maken (van het gewicht van het water).
(en bovendien geen last of verlies van takjes stenen blaadjes..etc)
Nu hoe je de vakjes leeg laat lopen ….moet je (jullie)….eff over na denken ..ik denk dat ik wel een methode weet….
Maar andere gedachtes is altijd leuk.
En eigenlijk als je het water rad 1 meter verder zet kan je rustig een” boven rad” monteren.
Wat ik zoek is iets dat zowel bij het aangegeven toerental als wel bij de 50 liter per minute stroom genereerd en wat kan draaien zonder te veel weerstand zodat hij goed in zijn toeren blijft
Meestal is het zo dat als het bladen van het rad op 50% van de snelheid van het water zit..zit je op het hoogste rendement van het beschikbare vermogen omzeten naar mech as vermogen zit .
Nu zal je "toeren" dus varieren met de hoevelheid water.... dus zal je mischien 2 standen in het systeem moeten maken.
En als je de generator niet aansluit zal je rad rond de 75 a 85 % van de maximale snelheid draaien..reken terug naar 50% .. en ontwerp daar de rest mee

( langzaam stromend water onderin remt hem af).
En je zegt .. “de generator geeft zo veel weerstand “ dat het rad het niet aan kan.
Maar het is omgedraaid .. je rad levert niet voldoende energie.
Als je het rad zou willen behouden…zoals hij nu is .
Dan moet je wel de schotjes ..de kleine en de grote aan brengen om een beetje rendement er uit te halen.
En meer bladen plaatsen..kracht van het water neemt af als de afstand groter word....tussen uitgang buis en blad .
ik denk dat dit het meeste effciente is ..meer bladen plaatsen( verdubbelen).
Ding is aan alle kanten lek (sorry)..dit moet wel ivm takken stenen ..etc.
Links en recht van het rad zie je gewoon het water er uit stromen zonder energie af te geven aan het rad.
Als een blad van het rad het water vrij geeft.. zie je een klein verhogingkje…in het uitgaande water pfff....
Als het blad de sleuf dicht houd… dan zie je dat er nog water uit stroomt zonder energie af te geven ai ai ai....
Ik weet het moet ivm stenen takjes..etc …maar kost je wel rendement .
Dus filter .. je hebt toch wel 2 meter lengte in de tunnel om een met een fijn gaas (20cm breed 2meter lang) een mooi werkbaar filter te maken (goed 1x per maand schoon vegen).