Waterrad

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Even wat vragen beantwoorden gesteld door x21r

Ik begin langzaam overtuigt te raken.

Heel het rad is gemaakt van betonplex 18 mm.
De schoepen had ik in eerste instantie gemaakt van 12 mm maar velen zijn tijdens de winter en het vele water bezweken.
Het achterwandje zou ik eventueel van 12 mm kunnen maken of misschien beter heel de binnenkant dichtmaken omdat met een extra achterschot er bijna geen opening meer overblijft ?

Ik heb tussen de schoepen of bladen zoals jij ze noemt zit 475 mm een extra blad komt dus op de helft is 237,5 hart blad.
237,5 - 9 mm wanddikte nieuw blad - opstaande schot aan de voorkant van het rad nu 45 mm blijft er over een ruimte over van 183 mm mits jij het eens bent over die 45 mm.

Denk je dat bij veel water en een hoog toerental deze afstand voldoende is om het bakje optimaal met water en kracht te vullen ?

We zijn het samen eens om de onderstroom te verwijderen dus heel de bak te laten vervallen ?

De generator is te zwaar dat is bekend en moet vervangen worden, die 1800 wat daar kan ik alleen maar van dromen, ik hoop wel nog advies te krijgen wat in plaats van deze aan te schaffen.

De afstand van het einde van het rad tot het water van de Ablève nu bedraagt nu 10 meter, ik heb meegemaakt dat het bij hoogwater maar een kleine twee meter tot de rivier was.

De toeren van het rad kan wel omhoog als een andere generator minder of geen neutrale weerstand geeft denk ik en hoop ik.
.
DSCI0182.JPG
Mooie foto M.bouwer van het begin van een turbine maar ik ga het tegen al de wetten in toch proberen met mijn rad van avontuur.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Waterrad

Bericht door x21r »

Laat generator maar even staan .. je weet wat je nu heb ..

Om de 27 cm een schoep .. erg veel ruimte …doe de 13 cm dan maar.
Maak even snel .met eenvoudige middelen van een plaatje metaal, voorkant 1Cm hoog achterkant 6 Cm.
water rad 2.png
Dit alles om eens ” snel “ te testen ..pak blik of aluminium ..of goedkoop staal ( 1mm dik is even zat )
4 gaatjes boren…V knipper …rand omzetten in bank schroef…lange rand kan ook wel in de bankschroef.
Nog wat montage gaten.

Er zitten aan beide zijde een hoek met opstaande rand ..geeft wat meer stevigheid.
Het is nu om te testen !!

Onderstroom bak weg ja .

En laat het laatste stukje in de pijp ,het water ietsje omhoog drukken..net als een korte schans.
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Dit laat wel een paar weken op zich wachten,ik krijgt het druk met de voorbereidingen naar het seizoen toe voor mijn B&B Porte de la Lienne.
Als het zover is laat ik het weten !!
Andere tips altijd welkom natuurlijk !!
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

Waterkrachtvrienden,

Vanmorgen hebben wij de bol voor de ophanging van de schoepen aan de as toegevoegd.
In de gaten komen de bladlageringen.

Vraagje: Als je de wateraanvoer en de valhoogte, die Frank aangeeft, invoert in de vermogensformule.
Dan is die 1.8 Kw toch geen probleem?

Groet Rinus
Bijlagen
bol bladophanging.JPG
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

Diameter 30 cm.
Volgende stap: Behuizing.
Bijlagen
6 schoepen.JPG
6 schoepen.JPG (47.03 KiB) 9480 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Waterrad

Bericht door Tim »

Bouwer,

Wat ik wel interessant vind is: Hoe bepaal je de hoek van de bladen?

Tim
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

@Tim,
De bladen zijn gelagerd opgehangen in de bol. En met elkaar verbonden.
Met een stang doorheen de hoofdas is de hoek verstelbaar terwijl ze draaien.
Zo kan je het toerental variëren en instellen.
Bijlagen
schoepen vlak.JPG
schoepen vlak.JPG (15.87 KiB) 9457 keer bekeken
schoepen vaan.JPG
schoepen vaan.JPG (15.72 KiB) 9457 keer bekeken
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Waterrad

Bericht door x21r »

Ik zou zeggen.
Lagers bij de schoepen ..en water ..slecht gevoel.
Ik zie dat de as geen druk lager heeft naar beneden.
Ik zou zeggen schoepen nu leuk voor experiment maar erg dun.

En er is geen 2meter aan water druk … het is 2meter aan “vrije”val ..dus alleen de snelheid heb je.
Tenzij je de 2 meter buis compleet met water vol laat staan en dus zorgt dat er minder water uit de buis kan weg lopen …en 30cm diameter is dan wel erg groot.(minus bol diameter..etc)

Pliske zegt max 50L /sec… maar dat gebeurt alleen op piek momenten ..en de meeste tijd zal het lager zijn.. en zelfs dan zou hij nog efficiënt moeten werken.
Hoe efficiënt is een kaplan als hij maar met 5% van zijn capaciteit gevoed word ??
Gevonden
Afbeelding
En de schoepen lijken erg vlak …tegenwoordig word er toch een draaiing aan gegeven
De tip’s van de schoepen (beide zijde) moet wel erg strak tegen de wand sluiten..toevoer water moet schoon zijn..geen zand geen steentjes..etc)
Je moet ook goed instelbare “Gates”hebben.
Misschien zo iets.
Afbeelding

En een water rad is voor het zicht veel leuker (naast zijn oude treinstation..)
Lees voer
http://www.tfd.chalmers.se/~hani/phdpro ... right.html

Afbeelding


Middengedeelte is nu meer een bol dan een kogel vorm (schijnt behoorlijk belangrijk te zijn .

Afbeelding
Komt bij vandaan http://www.orengine.com/en/orengine-int ... -range.php

Leesvoer erg interessant
http://www.frenchriverland.com/tests_on ... urbine.htm
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Nieuwe gedachte.

www.greenenergy.li
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

@ x21r

Dank voor je reactie.

Het project van Pilske inspireert ons.
Het zou leuk zijn als we zouden kunnen bijdragen om zijn project te doen slagen.

Zelf hebben we hier 10 liter/sec en 20 cm valhoogte, en willen graag met inbreng van dit forum
een kleine kaplan+generator maken.

Groet Rinus
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Waterrad

Bericht door Jan. »

Is het niet te combineren?

Windmolens en wateraden?

Tijdens een van de gezellige borrel en ouwehoer avonden ontstond het idee om de capaciteit van windmolens op gezette tijden in te zetten om water omhoog te pompen en dat water tijdens windstille perioden weer te laten zakken via een waterschoepenrad.

Tja, daar is het nog steeds bij gebleven... :?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterrad

Bericht door kockie »

Daar hebben mensen voor u ook al aan gedacht: plan Lievense. Bezwaar: bij dijkdoorbraak Amsterdam onder water. Is dat nu zo'n probleem :mrgreen: :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Waterrad

Bericht door Jan. »

Strak plan en ook goed voor de werkgelegenheid zo'n doorbraak, op allerlei gebied. :P

Maar we denken altijd in het klein. meestal blijft het daar ook bij
groot kans dat je verdrinkt als je teveel drinkt
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Waterrad

Bericht door x21r »

Een bonk reclame …leuk om te lezen ..snel voorbij gaan.
Is het niet te combineren?

Windmolens en wateraden?
Dichtheid van het medium (water/ luch)is zeer verschillend.
En water bevat steentjes takken ..etc.
Voor allebei geld wel ..zo min mogelijk turbulentie voor en na de bladen ..geeft de meeste energie overdracht .
Tijdens een van de gezellige borrel en ouwehoer avonden ontstond het idee om de capaciteit van windmolens op gezette tijden in te zetten om water omhoog te pompen en dat water tijdens windstille perioden weer te laten zakken via een waterschoepenrad.
Om een dagje aan stroom a 10kWh op te slaan heb je ongeveer ...een vijver van 5 meter diep en 20x 20 meter nodig .
Dan komt een perslucht cilinder van 2 meterlang en 0,50 diameter gevuld met 200 …dichter bij ;-)

Over het rendement heb ik in beide bovenstaande gevallen NIET.
Zelf hebben we hier 10 liter/sec en 20 cm valhoogte, en willen graag met inbreng van dit forum
een kleine kaplan+generator maken.
Bij de Kaplan kan je waarschijnlijk de afsluiting van de bladen niet dicht genoeg krijgen ..dus behoorlijk rendement verlies. ( afsluiting tov werkbaar blad oppervlakte).
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

@ x21r,
---alles wat zou kunnen roesten maken we van rvs.
---het onderste lager is ook axiaal sterk overgedimensioneerd.
Bijlagen
huis.JPG
huis.JPG (42.76 KiB) 9347 keer bekeken
Plaats reactie