Waterrad

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Helaas moeten heel de omvormer gelijkrichter naar China gestuurd worden voor reparatie ( garantie ) wat betekend dat ik nog niets weet en dat het nog lang kan duren.
Zodra ik nieuws heb meld ik mij weer !!
sjoerdb
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 jan 2012, 21:24

Re: Waterrad

Bericht door sjoerdb »

wat mij tegenvalt bij je waterrad is de grote hoeveelheid lekwater ontstaat bij het vullen van de blauwe bakjes, door dit te verbeteren zal je minder energie verlies zullen hebben van het water wat wegspetterd. ik zie ook dat het rad onderaan door het water draait, levert dit ook niet energieverlies op?

ik kan me voorstellen dat als je het rad hoger plaatst, de onderkant niet meer door het water draait en bij aanpassen van de waterinvoer er minder energie verlies gemaakt kan worden.

verder een leuk project!
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Dat gaat allemaal nog goed komen, de tekeningen liggen al klaar om een Rad te maken van staal zonder een druppel verlies, maar eerst het resultaat van deze opstelling afwachten want het kost nog al wat !!
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Waterrad

Bericht door Jan. »

Eigenlijk bedachten we nog iets, maar toen sloeg de klok twaalf maal en zagen we de gewichten zakken.
uit eigen reactie van 12 maart 2013


http://www.technischweekblad.nl/energie ... 2794.lynkx
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Beste allemaal,

Inmiddels veel tijd verstreken maar weer veel geleert.

Het is mij gelukt om met de nieuwe proef opstelling stroom te genereren met een klein volume water.
Ik had jullie al gemeld dat de omvormer gelijkrichter terug moest naar China om nagekeken te worden, achteraf was hij niet kapot maar konden hij de pieken en de dalen van de verkregen stroom niet goed omzetten, het rad draait zo onregelmatig dat de pauze tussen de bakken te veel verschil geeft.
Ik zie het ook als ik een lamp laat branden ( op de kabel van de generator binnen ) dat het licht de ene keer feller is dan de andere, geeft wel een leuk effect maar is niet de bedoeling, met spaarlampen is dit vreemd genoeg niet.
Ik heb het dus handmatig gemeten en uitgeprobeerd met lampen.
Ik kom op een meting van 0 zonder water en met veel water ongeveer 200 á 250 Wat, 24 uur per dag.
Dit geeft mij moet om het serieuzer aan te gaan pakken, er komt een nieuw rad en een nieuwe stabielere overbrenging naar de generator via een reductiekast.
Ik hoop dan een max te halen tussen de 5 á 600 Wat dit op 7 á 8 maanden goed water.
Dit is het voorbeeld van het nieuwe rad wat ik ga maken van RVS en de reductiekast;
Bijlagen
alex.jpg
planetary gearbox with motor.JPG
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Ik ben toch weer aan het aanpassen geslagen en heb nu de molen draaiende, jullie kunnen het resultaat zien op http://youtu.be/yIAXTg1txQ0
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterrad

Bericht door Pietje »

Je hebt een grote stap gemaakt! Wat is je vermogen nu?

Ik heb het idee dat je bakjes te snel al water lozen. Bij oude bovenslag raden zie je dat de schotten die de bakjes vormen veel schuiner lopen, en dieper het rad in gaan. Je molen houdt dan het water tot bijna beneden vast. Maar als je molen sneller gaat draaien, dan gaat er minder water in de bakjes waardoor dat probleem al deels wordt opgelost.

Mooi project hoor! Jaloers! ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Klopt, de bakjes zijn niet optimaal maar het laatste water gaat er pas na de 90 graden uit en dat is niet slecht.
Nu met dit water genereert jij niet veel, ongeveer 100 Wat maar hij heeft tot nu toe al 250 Wat gedraaid, ik ben pas weer een week aan het draaien.
We moeten nu opzoek naar een betaalbare omvormer en kijken of de overgangen het goed houden alvorens verder te gaan met het nieuwe concept zoals op de foto.
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

P.S

Ik noteer elke dag het resultaat van de vorige dag in 24 uur, deze keer heb ik in die tijd 6.1 Kwh gedraaid, dit staat gelijk aan de 254 Watt continu.
Laatst gewijzigd door pilske op 02 mar 2015, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: Waterrad

Bericht door Aart »

Proficiat!
Ik ben wel benieuwd wat dit over een heel jaar gaat opleveren.
Nog plannen voor verdere verbetering, stuwmeer aanleggen, rad optimaliseren?
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

De toekomst staat omschreven in de voorgaande teksten Aart.
Maar het begin is er !!
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterrad

Bericht door kockie »

[eenhedenpolitie]
pilske schreef:P.S

Ik noteer elke dag het resultaat van de vorige dag in 24 uur, deze keer heb ik in die tijd 6.1 Kw kWh gedraaid, dit staat gelijk aan de 254 wat W(att) continu.
[/eenhedenpolitie]
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie