Waterrad

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

naaf, lageropsluitplaat en draagarmen.
Bijlagen
naaf..JPG
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Waterrad

Bericht door Jan. »

Om een dagje aan stroom a 10kWh op te slaan heb je ongeveer ...een vijver van 5 meter diep en 20x 20 meter nodig .
Dan komt een perslucht cilinder van 2 meterlang en 0,50 diameter gevuld met 200 …dichter bij

Over het rendement heb ik in beide bovenstaande gevallen NIET.
Zal wel.


We dachten zelf iets met die hoge palen te kunnen doen waar die windturbines op staan.

Maar zal wel geen rendabele toestand worden.

Alhoewel.

'T is maar net wat je wel en niet meerekend



Eigenlijk bedachten we nog iets, maar toen sloeg de klok twaalf maal en zagen we de gewichten zakken.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Misschien kan je dit gaan uitgraven in je tuin ??

Waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts

Het eerste van de twee bovenste bekkens van de spaarbekkencentrale van Coo-Trois-Ponts
De centrale van Coo-Trois-Ponts is de belangrijkste spaarbekkencentrale van België gelegen tussen Coo en Trois-Ponts in de provincie Luik in Wallonië. De centrale werd gebouwd tussen 1967 en 1979. Door Coo-Trois-Ponts worden de pieken in het verbruik van elektriciteit opgevangen en ook eventuele storingen in andere centrales. Zij wordt automatisch van uit een controlecentrum in Linkebeek bij Brussel bediend en kan in enkele minuten opgestart worden. Het totale vermogen van de centrale is meer dan 1100 MW. De maximum capaciteit kan gedurende 5 uur geleverd worden vooraleer de bovenste bekkens leeg zijn en het water terug naar boven gepompt moet worden.

Zes groepen staan opgesteld in een in de rots uitgehouwen machinekamer van 128 m lang, 22 m breed en 40 m hoog. Zij kunnen werken als turbine en als pomp. Als turbine is het debiet 500 m³ per seconde, als pomp tussen de 325 en 415 m³ per seconde.

Het onderste bekken is een kunstmatig meer van 71 hectare dat ontstond door afdamming van de meander van de Amblève te Coo in de gemeente Stavelot. De capaciteit is ongeveer 8,5 mio m³. Het water wordt omhoog gepompt naar twee bekkens in het plaatsje Brume, in de gemeente Trois-Ponts, ongeveer 1 km ten zuidwesten van Coo. Het hoogteverschil is 270 m. De twee bekkens kunnen 4 en 4,5 mio m³ water bevatten en zijn met afzonderlijke onderaardse leidingen, met een diameter van 6,5 tot 8 m, verbonden met de turbines.
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

Nu moet het mechanisme voor de schoepverstelling gemaakt worden.
Daarna de generator.
Bijlagen
naaf+rotor.JPG
naaf+rotor.JPG (68.67 KiB) 9713 keer bekeken
rja
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2013, 13:11

Re: Waterrad

Bericht door rja »

pilske schreef:Dit laat wel een paar weken op zich wachten,ik krijgt het druk...
Andere tips altijd welkom natuurlijk !!
Leuk projekt! Zoals anderen al hebben aangegeven: je gebruikt nu alleen de snelheid van de waterstroom met een onderslag waterrad, en dat is heel inefficient. Je kan er max 20% van de energie die in het water zit mee omzetten in mechanische energie. Het wiel draait dan wel leuk rond, maar er zit weinig energie in! Zodra je het een beetje belast gaat de snelheid eruit. Met een overslag-wiel kan je ca 70% van de energie uit het water halen. De uiteindelijke hoeveelheid elektrische energie is dan weer afhankelijk van het rendement van je generator en het versnellingen-systeempje.

Een leuke site voor eco energie, waaronder hydro: http://reuk.co.uk/hydro.htm
Ze hebben deze pages over diverse typen waterrad http://reuk.co.uk/Introduction-to-Water-Wheels.htm
En over hoe uit te rekenen hoeveel energie er in het water zit: http://reuk.co.uk/Calculation-of-Hydro-Power.htm

Diverse diy projekten: http://reuk.co.uk/Building-a-Waterwheel.htm
Deze lijkt wel wat op jouw situatie: http://reuk.co.uk/Low-Head-Waterwheel-Invention.htm

In situaties met weinig (bruikbaar) verval zijn turbines zelden bruikbaar, tenzij je enorme hoeveelheden water hebt.

In jouw situatie zou ik het wiel verplaatsen (het is je eigen grond?), dus verder van de tunnel, maar lager, en de buis verlengen zodat je er toch een bovenslagrad van kan maken. Dat scheelt al een factor 3.5 met dezelfde hoeveelheid water (70% versus 20%).
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Waterrad

Bericht door Picard »

Leuk project,
en dank voor de links uit de post hierboven.
Als 400W haalbaar zou zijn, zou ik direct beginnen,
maar helaas heb ik geen beek door de tuin lopen ;)
Het filmpje geeft een goede indruk hoeveel water en rad
je nodig hebt voor een half kilowatt.

Zou je een grote waterpomp kunnen gebruiken als schoepenrad ?
wellicht is het rendement daarvan beter omdat de schoepen
netjes gevormd zijn en het geheel in een behuizing zit.
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Beste allemaal.

Ik heb toch nog tijd gevonden om het een en ander te verbeteren aan het rad met adviezen van sommige van jullie.
In plaats van extra schoepen of bladen aan te brengen met bakjes heb ik eerst geprobeerd om bakken te monteren op de schoepen zoals jullie kunnen zien op het filmpje die ik heb bijgeplaatst op you tube het begin waterrad Frank van Beek.
Ik hoop dat kockie dit filmpje er bij kan plaatsen.
Ik zag of zie het wel zitten met extra schoepen en bakjes maar wil het toch eerst op deze manier proberen, ik denk namelijk dat met extra schoepen de tijd om het bakje goed vol te laten lopen bij hoge toeren te klein is voor een mooi resultaat.
De bakken kosten maar in totaal 22 euro dus dat valt wel mee.
Dit zijn 10 liter verfbakken die moeten zorgen voor extra kracht op de as en overbrengingen.
Ook heb ik de aanvoerpijp in zijn totale lengte omhoog gebracht, ik kan eventueel nog hoger maar een test die ik volgende week ga doen met Bram ( zie eerdere teksten ) moet uitwijzen of dit nodig is.
Zoals ik het nu bekijk gaat de generator te snel trapsgewijs omhoog, zo snel dat het rad het niet aankan, we gaan proberen dit te veranderen door nieuwe opdrachten in te voeren via de inverter, hieruit moet blijken of het allemaal nut heeft wat ik probeer.
Heel mechanisch ga ik deze week proberen een licht string van lampjes aan te sluiten rechtstreeks op de generator, steeds een lampje van 25 wat er bij zodat ik het wat beter in mijn koppie krijg.

Ik hou jullie op de hoogte !!
rja
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2013, 13:11

Re: Waterrad

Bericht door rja »

rja schreef: In jouw situatie zou ik het wiel verplaatsen (het is je eigen grond?), dus verder van de tunnel, maar lager, en de buis verlengen zodat je er toch een bovenslagrad van kan maken. Dat scheelt al een factor 3.5 met dezelfde hoeveelheid water (70% versus 20%).
Die factor 3.5 klopt niet, het is veel méér als je een groter verval kan gebruiken. Nu gebruik je een hoogteverschil van een paar centimeter (5-10?), het verschil in hoogte tussen voor en na het rad, plus een beetje kinetische energie in het bewegende water. Als je zorgt dat het water een halve meter of zelfs een meter kan vallen is het véél meer! Niet alleen door een efficienter rad, maar omdat je meer potentiele energie in het water werkelijk gebruikt. Die energie zit er nu ook wel in, maar die wordt na je rad verspild onderweg naar de rivier (of wat ook).
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

Wellicht heeft iemand belangstelling om onze zelfbouw turbine te gebruiken.
En met het opbouwen van de generator willen we graag meehelpen.

M.vr.gr. Rinus
Bijlagen
naaf+rotor.JPG
naaf+rotor.JPG (68.67 KiB) 9402 keer bekeken
ron.den.biesen
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2013, 19:04

Re: Waterrad

Bericht door ron.den.biesen »

de energie die je uit een waterflow kunt halen is als volgt te berekenen:

flow in m3/s
verval in m hoogte

formule energie in kW=flow*verval*9,81

bij 50 l/s =0,05 m3/s--> =0,05*2*10= 1kW

Let op, dit is bruto! het rendement van een omzetting op deze schaal is zelden meer dan 70%, dus je zou ca 700w continue moeten kunnen doen. Misschien kun je dit nog verbeteren door een klein stuwmeertje te maken.

Ik heb overigens dit soort toepassingen veel toegepast; een generatortje voor dit vermogen kost ca 1200 euro, dat verdien je bij de huidige energieprijzen binnen een jaar terug.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel. Tot 90 Megawatt ;) weet ik wel wat er ongeveer verkrijgbaar is
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

@ron,
Radiale direct drive generator zelf bouwen?

Hieronder ons schoepverstellings mechanisme.
Bijlagen
moer schoepverstelling.JPG
moer schoepverstelling.JPG (50.72 KiB) 9276 keer bekeken
sch.verst.stangen.JPG
sch.verst.stangen.JPG (23.21 KiB) 9276 keer bekeken
schoep.verst..JPG
schoep.verst..JPG (62.83 KiB) 9276 keer bekeken
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Beste allemaal,

Ik ben weer druk geweest met het aanpassen van het waterrad in de hoop dat hij meer gaat presteren en denk nu het maximum te hebben bereikt om stroom op te wekken met een soms klein volume.
Hier en daar moeten er nog gaatjes in de tunnel gedicht worden maar als deze opstelling lijkt te werken dan ga ik een T splitsing aan de ingang maken zodat ik elke druppel opvang in de pvc pijp.
Zoals jullie in de vorige discussies hebben kunnen lezen zit aan de generator een omvormer gelijkrichter aangesloten die de stroom via het stopcontact in het net van mijn huis zal gaan brengen.
Als het mee zit gaat dit maandag 2 december gebeuren, een spannend weekend dus !!
De nieuwe opstelling kan bekeken worden via de link http://youtu.be/eZOoRiaZW3Y
Aart
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2013, 11:17

Re: Waterrad

Bericht door Aart »

pilske schreef: Als het mee zit gaat dit maandag 2 december gebeuren, een spannend weekend dus !!
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten pilske!
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Ik ook !!
Ik heb nog niks geschreven omdat de omvormer niet deed wat wij hem opdroegen, hij is nu in de maak en als het mee zit heb ik aanstaande vrijdag resultaat.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Waterrad

Bericht door Pietje »

Mooie opstelling, flinke verbetering ten opzicht van die onderstromer.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie