Waterrad

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: Waterrad

Bericht door x21r »

Als ik me niet vergis ….
Je hebt met dit kleine stroompje eigenlijk maar een vervalval 2 Cm ….(als je rad langzaam draait !!!!)
Dus de onderzijde moet heel erg nauw sluiten.
Waar zit trouwens een blad filter ???

Nu heb ik wat getekend… de bovenst heb je nu.
water rad.png
De onderste geeft zeker meer energie ( ook belangrijk bij een klein stroompje water).
EEN ….de snelheid waar mee het water aan komt word gebruikt om het rad te laten bewegen
TWEE …het water wat in de bak ligt word naar beneden getrokken.

Mocht het water hard stromen..dan moet je zorgen dat het niet bij de tegenoverliggende schoepen komt.( vandaar dat de achterste plankhoog is)

Nu zou je kunnen overwegen …om bij weing water de “bak”groter te maken ..en de draaisnelheid te verlagen… je heb tenslotte meer kracht.
Bak maar je breder naar het center toe.
De uitlaat van de pijp kan je iets omhoog richten zodat weer een Cm of 2 meer energie heb.
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Het rad is gemaakt zoals jouw tweede tekening alleen zonder achterschot, dit is naar mijn menig niet nodig.
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Waterrad

Bericht door dr plop »

Pilske,

Wat is je huidige aantal RPM nu? De verhouding RPM op vermogen is nogal constant eemaal boven de 200 a 250 RPM. Dus als je mikt op een 200 a 250 bij weinig water zit je goed.

Hoe is de test met het meten van de generator afgelopen?

Groeten van had-ik-maar-ook-z'n-waterval...
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Beste had-ik-maar-ook-z'n-waterval,

Ik zit nu aan de 250 toeren als de generator is losgekoppeld en 38 NM.
De generator die ik nu gebruik geeft van zich zelf zo veel weerstand op zijn magneten dat zonder dat ik iets van hem vraag aangesloten het toerental 50 % reduceert met deze aanvoer van water, hij geeft nu aangedreven 100 volt op een half ampère, niks dus.
Ik heb ook in huis gemeten en kon op de afstand geen verlies ontdekken, misschien omdat er maar weinig uitkomt op dit moment.

Ik heb eigenlijk van niemand nog een antwoord gekregen of er überhaupt wel energie uit te halen is met bijvoorbeeld een ander systeem zoals gevraagd 12, 24 of 48 volt, rekening houdend dat ik nu weinig water heb maar gegarandeerd volgende week het drie dubbele omdat het gaat dooien hier.
Of geven deze systemen onbelast net zo veel weerstand ?
Het geen ik nu heb van generator en omvormer kan ik zo terug geven zonder kosten.
Er moet toch iets te vinden zijn dat werkt, een windmolen draait toch ook niet altijd even hart ?
Heb jij hier verstand van ?
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Waterrad

Bericht door dr plop »

Hi Pilske,

Nee, verstand heb ik er niet van. Ook geen ervaring.

Nu, wat ik wel weet (uit fysica lessen, lang geleden) is dat je met een lagere spanning nog minder geholpen zult zijn. Dan nemen je elektrische transportverliezen toe. Hoe hoger de spanning van transport, hoe minder verliezen. Anders waren er geen hoogspanningsleidingen ;-).

En stel dat je nu toch 12, 24, .. Volt als uitgang van je nieuwe generator zou hebben ben je nog niet vertrokken. Je moet hier denken in vermogen, niet in spanning of stroom (vermogen=spanning*stroom). Het is dus niet omdat je generator minder spanning opwekt, dat er meer vermogen zal zijn. Het vermogen uit je generator is het vermogen van je waterrad - de mechanische verliezen. De efficientie van het elektrische systeem mag je waarschijnlijk rond de 97% nemen (ik doe hier een gok). Dus de winst zal uit het mechanisch gedeelte moeten komen en niet het elektrisch.

Nu, om je verlies in de elektrische leiding te meten dien je niet enkel de spanning te meten zonder belasting, maar met een belasting. Is er geen technische school in de buurt waar je van die oude weerstandsbanken kunt gebruiken?

Succes ermee.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Waterrad

Bericht door Dutch John »

pilske schreef:een windmolen draait toch ook niet altijd even hart ?
Precies en brengt op dat moment ook geen vermogen. Wacht nou even op voldoende water en alles zal je duidelijk worden. Je hebt gewoonweg geen vermogen op dit moment. Andere spanningen nemen is van geen invloed op het vermogen. Dr Plop heeft gelijk.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Waterrad

Bericht door dr plop »

Nog een vraagje/opmerking van een dummy op gebied van mechanica.
Ik zie dat de lagering aan de twee uiteinden zitten. En het zwaar rad in het midden. En een nogal lange buis. Buigt dit niet door waardoor de weerstand in de lageringen toeneemt? En je hierdoor verlies hebt?
Just my 2 cents...
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Dit is nog een oud filmpje, de buis is inmiddels vervangen door een vierkante pijp van 8 mm dik, ik ga morgen een nieuw filmpje maken en laten zien wat de situatie nu is.
Ook ga ik de omvormer naast de generator plaatsen om kabel verlies uit te sluiten, lukt dit niet dan heb ik een nutteloos waterrad in de tuin gezien de reacties. :(
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

In de Ardennen hebben wij indertijd meerdere kleine, min of meer succesvolle, zelfgebouwde waterkrachtinstallaties bezocht.

De werkwijze is natuurlijk zoals hier eerder door Kockie, Dutch John..........aangegeven:
Meet het aanbod van water per tijdseenheid en het verval.

Kies daarbij het juiste type turbine en generator. ( Kunnen wij eventueel low budget voor je maken )

Groet Rinus
Bijlagen
turbine met generator.jpg
turbine met generator.jpg (10.77 KiB) 8178 keer bekeken
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Rinus,

In het bovenstaande heb ik al een aantal keren aangegeven dat het water een verval heeft van twee meter geleid in een buis van 200 mm en het aanbod van water van 0 liter tot 50 liter per seconde is, dit ongeveer 7 maanden per jaar.
Zelf lees ik in sommige antwoorden dat het niet uitmaakt of dat ik een andere generator aanschaf of dat ik met 12, 24 of 48 volt ga werken met dit volume.
Wat kunnen jullie voor mij betekenen ?
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

@pilske,

We hebben onze waterkrachtvrienden gevraagd om contact met je op te nemen.

Alvast een paar van hun opmerkingen:

----Met het bestaande waterrad valt daar weinig energie te genereren.
----Een Kaplan turbine geeft grote mogelijkheden.
----Met je metaalopleiding kun je die zelf maken. Zo ook de bijpassende axiale permanent magneet generator.
----Maak eerst een kleine uitvoering om een accu te laden. Investeren in opschalen en netkoppeling kan altijd nog.

Groet Rinus
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Rinus,

Over een turbine is nagedacht en besproken voor ik het rad ging bouwen, we hebben dit niet gedaan omdat er heel veel blad en takjes tot takken vanuit het bos en steentjes ( waar het water vandaan komt ) mee word gevoerd.

Kijk vanavond even naar het nieuwe filmpje, ik probeer ze nu op internet te plaatsen.
Misschien wil je die doorsturen naar jouw waterkrachtvrienden samen met de water aanvoer gegevens van nul tot 50 liter per seconde met een verval van 2 meter op 35 meter lengte pijp van 200 mm.
Ik kan als het rendabel is naar 3 meter gaan

Groet,

Frank
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: Waterrad

Bericht door m.bouwer »

Hallo Frank,

Andere waterkracht-enthousiastelingen gingen je voor.
Heel vaak is gebleken dat, als je niet het juiste turbinetype maakt en de bijpassende generator,
er weinig eer te behalen is.

Groeten Rinus
pilske
Berichten: 31
Lid geworden op: 28 feb 2013, 17:34

Re: Waterrad

Bericht door pilske »

Nieuw filmpje over het waterrad.
Toets op youtube in Het begin waterrad en druk op enter
Klik dan op frank van beek en er komt als het goed gaat vier filmpjes van het waterrad in beeld.

Gr

Frank
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Waterrad

Bericht door kockie »






Scheelt weer zoeken.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie