PMG krachtenwerking bij belasting

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peterbegeman
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013, 09:04

PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door peterbegeman »

Geachte mensen van het forum,

Ik heb een vraag voor de mensen welke alreeds een permanente magneet-generator (PMG) hebben gemaakt.

Mijn plan is namelijk om een PMG te maken welke met bijna 0% frictie moet gaan draaien. Alleen zit ik nog met 1 openstaand iets, als een PMG draait en de stroom die word opgewekt word gebruikt zorgt dit dat ook voor tegenwerkende krachten in de PMG tussen de spoelen en de magneten??

Bij een stappenmotor is het zo als je draadjes van de motor kort sluit, dan loopt de stappenmotor heel zwaar.

Is het bij een PMG nu dus ook zo dat deze zwaarder gaat lopen bij belasting??


Mijn idee is namelijk om de rotor magnetisch te laten zweven, dit door de rotor as horizontaal maken, onderop een magneet te plaatsen en op het "huis" een magneet met tegenovergestelde pool te plaatsen zodat de rotor as omhoog gedrukt word.

Maar goed, voor ik op deze manier een stroom-opwekker kan maken is voorwaarde dat er geen tegenwerkende krachten komen, ik wil namelijk deze rotor door minimale krachten in beweging krijgen.

Ik hoop dat er mensen zijn die me hiervan hun bevindingen willen geven.

Alvast bedankt!

Mochten er geen krachten tegenwerken dan ga ik deze gedachtengang uitwerken in Inventor 2013.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door OBL-Rien »

Een geleider die draait in een magnetisch veld zal wervelstromen opwekken, en daarmee verliezen.

Natuurlijk zal ook een PMG zwaarder lopen bij last, Vermogen in = Vermogen uit + Verliezen.

Maar waarom wil je de rotor laten zweven? de wrijvingsverliezen van de lagering zijn hoogstwaarschijnlijk de kleinste verliezen in het systeem.
Laatst gewijzigd door OBL-Rien op 01 mar 2013, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door deleted »

Als ik even mag inpikken:

Ik ben ook geïntersseerd in de weerstand per geproduceerde Watt.
In mijn geval de rolweerstand.

Hoeveel rolweerstand zou een gelijkstroomgenerator hebben per geproduceerde Watt ?
En hoeveel weerstand kan een paard trekken op een uurtje, max 2, aan een soort paardenwagen ?
Op een manier dat het voor het paard ook nog een gezonde dagelijkse bewegingsoefening is en geen uitputtingsslag...

G
peterbegeman
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013, 09:04

Re: PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door peterbegeman »

Hee bedankt voor het antwoord!
Alleen is me nog niet duidelijk of de rotor nu weerstand ondervind van het afnemen van stroom.

Misschien heb ik de vraag ook niet goed gesteld, maar dit is wat ik voor ogen had:

Doormiddel van stoomkracht wil ik een rotor (met schijven waar magneten op zitten) aan het draaien brengen.
Deze magneten gaan langs spoelen en wekken zo stroom op in de spoelen.

De opgewekte stroom in de spoelen wil ik natuurlijk gaan gebruiken, en als ik deze stroom gebruikt, heeft dit dan effect om de kracht die er nodig is om de rotor te laten draaien?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door kockie »

Ja,

Het vermogen dat je aan stroom afneemt, moet ook worden opgewekt en dat zorgt dus voor weerstand op de aandrijfas.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door Dutch John »

Lorentzkrachten zijn nodig voor de stroomopwekking, maar die zijn evenredig verdeeld, mits je de spoelen nauwkeurig verdeelt. Een "losse" magnetische lagering gaat niet werken, want je wilt een minimale luchtspleet tussen spoelen en magneten. De magneten zullen gaan aanlopen. Als de stoomaandrijving ook nog eens aan één zijde plaatsvindt, dan drukt de stoom alle speling naar één kant en loopt de rotor aan.

Een goed afgesteld lager heeft een te verwaarlozen wrijving. Ik zou meer aandacht schenken aan korte stroomtransportafstanden of royale diameters koper als je met lage spanningen werkt. Daar is veel meer te halen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door OBL-Rien »

peterbegeman schreef:De opgewekte stroom in de spoelen wil ik natuurlijk gaan gebruiken, en als ik deze stroom gebruikt, heeft dit dan effect om de kracht die er nodig is om de rotor te laten draaien?
Zeker.
Dat is ook de reden waarom de spoelen symmetrisch moeten worden aangebracht. Dwz dat elke magneet van de rotor tegelijk een spoel moet naderen of verlaten. Zou je dit niet doen dan krijg je waarschijnlijk last van vibraties door het koppel dat opgewekt wordt. Alleen daarvoor al is het veel gemakkelijker om een normaal lager te gebruiken. Kleine vibraties worden dan via de as in het lager gedempt worden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
peterbegeman
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 mar 2013, 09:04

Re: PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door peterbegeman »

aaai, dat is erg jammer, helaas ook wel logisch dat het zo is.
Ik zag het al helemaal voor me, het hele huis van stroom voorzien met minimale invoer van energie.

is dat ook te berekenen wat de tegenwerkende kracht zou worden?
ik heb zelf al even gegoogled en kom hierop uit:

formule: kw= (Nm * toeren/min) / 9554

1kw = 160 Nm x 60 toeren / min / 9554
1kw = 80 Nm x 120 toeren / min / 9554
1kw = 40 Nm x 240 toeren / min / 9554
1kw = 20 Nm x 480 toeren / min / 9554
1kw = 10 Nm x 960 toeren / min / 9554

Om 1 kilowatt te krijgen (theoretisch) is 960 toeren nodig met 10 Nm

de rotor welke door stoomdruk / blazen in beweging moet komen / blijven, moet met een diameter van 250mm dus een stoomdruk van 10N x (1000mm:125mm radius) = 80 Newton druk op de rotor

Volgens wikipedia:
Eén bar betekent dat er 10 newton (bij benadering (!) 1 kgf) drukt op één vierkante centimeter.

Dat is dan voor 80 newton een druk van 8 BAR!
Mijn verwachting is dat na alle verliezen er met 8 bar niet eens 100 watt op is te wekken?

Kortom, als jullie zo met me mee lezen, word dit denk ik helemaal niks! :(
Helaas weer een illusie armer.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: PMG krachtenwerking bij belasting

Bericht door OBL-Rien »

peterbegeman schreef:Kortom, als jullie zo met me mee lezen, word dit denk ik helemaal niks! :(
Helaas weer een illusie armer.
Always glad to help :twisted:

Serieus, je kunt best zelf het een en ander opwekken, maar je kunt daarvoor vaak beter teruggrijpen op bestaande middelen dan iets nieuws te verzinnen. Het wordt al helemaal leuk als je "rommel" kunt gaan gebruiken. Dus geen flitsende verchroomde of vergulde machine, maar gewoon een stuk zwart plastiek van de stort achter een stuk glas....

Dat vergt wel een mentaliteits verandering. En daar kan ik over meepraten, ik zit er middenin... :shock:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie