Zelf je huis/garage van stroom voorzien

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hoox
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2012, 18:33

Zelf je huis/garage van stroom voorzien

Bericht door Hoox »

Hallo allemaal,

sinds kort wonen wij op de ruimte in het landelijke Friesland. Nu waait het eigenlijk altijd hier (meest westenwind), vandaar mijn idee. Wellicht onmogelijk of erg duur/niet rendabel, maar ik had graag wat advies.

Het gaat om het volgende.

Op ebay kom ik wel eens kleine windgeneratoren tegen voor niet al te veel geld. Ze leveren 500W 12V. Mijn idee is nu om mijn garage te voorzien van een eigen 220V bron voor verlichting en evt gereedschap (flex, compressor etc).

Eigenlijk is mijn vraag, wat voor 12V accu en 220V omvormer zou ik nodig zijn om bijv. max 2000W (ivm gereedschap) te kunnen gebruiken. Niet dat ik constant, uren achtereen een flex laat draaien, maar zo af en toe. De verlichting bestaat uit enkele TL armaturen. Ik ga er vanuit, dat aangezien het hier vaak waait, de windgenerator eigenlijk constant de zaak bij laadt (al dan niet op vol vermogen). En het zou leuk zijn om ook nog een gedeelte van het huis (lampen) erop aan te kunnen sluiten.

Hoe moet ik dit gaan aanpakken, het lijkt me leuk om "selfsupporting" te zijn en niet altijd afhankelijk te zijn van de Nuon :wink:

P.s. uiteraard zal ik het forum ff doorspitten voor meer info, maar ik hoop dat iemand me alvast wat opweg kan helpen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zelf je huis/garage van stroom voorzien

Bericht door kockie »

Het zullen wel Chinese watts zijn die uit de molens komen bij windkracht 12 of zo. De kleine molens zijn vaak hopeloos optimistisch in hun opbrengstgegevens. Pin je dus zeker niet vast op de advertenties.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3294
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Zelf je huis/garage van stroom voorzien

Bericht door pelletpower »

Hoox, kijk eens naar het topic Windgenerator. Daar kan je wellicht je flex in zetten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zelf je huis/garage van stroom voorzien

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Hoox (toch niet Hoax, hoop ik....),

Inderdaad zijn accusystemen duur, onrendabel en nooit terug te verdienen. Je moet het hier in Nederland zien als een hobby die wat mag kosten. Je kunt voor hetzelfde geld een leuke tweedehands auto kopen.

Ik weet niet welk vermogen flex je erop wilt zetten, maar omvormers hebben een hekel aan opstartende elektromotoren, omdat de aanloopstroom zomaar 5-6 keer de nominale stroom kan zijn. Dus je zult die moeten overbemeten en je richten op een pure sinus omvormer. Niet alle motoren gaan lang mee op een goedkope omvormer met gemodificeerde blokspanning. Laat je goed voorlichten door de leverancier. Zoek het richting boottoebehoren; die mensen kunnen je iets passends aanmeten. Koop niet blind bij een internet dozenschuiver. Koop geen Chinese rommel.

Neem geen 12 volt als de turbine wat verder van de accu's staat, want anders ga je voor een vermogen koper in de grond leggen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Hoox
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2012, 18:33

Re: Zelf je huis/garage van stroom voorzien

Bericht door Hoox »

Tja, ik ben er ook nog niet over uit hoe en wat. Aangezien alles met elkaar toch best wat gaat kosten. De bedoeling is wel dat het gaat besparen, ik heb al genoeg andere hobbies die geld kosten. :wink:
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Zelf je huis/garage van stroom voorzien

Bericht door David86 »

Terugverdienen vraagt al snel om een netkoppeling volgens mij.
Energie opslaan kost veel energie (en geld).

Misschien een setje netgekoppelde zonnepanelen om je garageverbruik te compenseren?

Of een wkk'tje ?

Er zijn verschillende opties, ook voor jouw situatie moet een passende te vinden zijn..

Groeten,
..
Plaats reactie