geproduceerde én gebruikte energie digitaal simpel meten?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
oakmeal
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2012, 09:24

geproduceerde én gebruikte energie digitaal simpel meten?

Bericht door oakmeal »

Hallo!
Het gaat om het volgende: Nuon en Essent geven tegenwoordig meterkasten aan mensen met zonnepanelen. Deze “slimme” meterkasten meten hoeveel stroom binnenkomt via het net en hoeveel de zonnepanelen leveren. Dit verschil sturen ze digitaal op zodat je ook zelf kunt zien hoe zuinig je bent.
Mijn vraag is: kan een ander apparaat, dat niet door het energiebedrijf of de elektricien is aangesloten, ook deze functies vervullen?
Ik dacht bijvoorbeeld aan een goede zonnepaneel (laad)regelaar, maar nu denk ik eerder aan een inverter.
Dus, is er een apparaat (of kan er iets zijn) dat alle drie de volgende dingen kan:

Het kan zowel je gehele energie productie uit zonnepanelen, als je gebruik uit het normale net ‘real time’ meten.
Het kan deze data draadloos uitzenden naar je computer.
Het is makkelijk te installeren (of in elk geval zonder elektricien)

Zo ja, zouden je me daar meer over kunnen vertellen of een product kunnen aanraden/aanbieden?
Ik hoop spoedig van jullie te horen en elk geval bedankt voor de moeite!

Sjoerd
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: geproduceerde én gebruikte energie digitaal simpel meten

Bericht door Sandman79 »

ja zoek bv eens naar solarlog 200 dat is maar 1 vb.
er zijn er nog andere van heel goedkoop en zelf knutselen, zoals bv hier op het forum ook de arduinobordjes, tot de wat duurdere mogelijkheden.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: geproduceerde én gebruikte energie digitaal simpel meten

Bericht door OBL-Rien »

Ik struikel zojuist over TED: http://www.theenergydetective.com/store.html

Zeer geavanceerd, maar niet goedkoop.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: geproduceerde én gebruikte energie digitaal simpel meten

Bericht door kockie »

ik ben zelf bezig om din-rail kWh meters te plaatsen met S0 uitgang. De kWh meters meten en geven bij iedere Wh een puls. Deze pulsen moet ik gaan tellen, met dat gedeelte ben ik nog bezig. De bedoeling is om dat met een arduino te doen. Tot 2 meters volgen schijnt gemakkelijk te zijn, maar ik wil er natuurlijk weer meer meten....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: geproduceerde én gebruikte energie digitaal simpel meten

Bericht door sathopper »

Op http://www.wijhebbenzon.nl kun je veel info vinden over loggen.
O.a. met een arduino en/of diverse software.

Ik gebruik zelf Sunprofit geinstalleerd op een minPCtje die ca. 15Watt verbruikt.

gr,

SH
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: geproduceerde én gebruikte energie digitaal simpel meten

Bericht door Helmich »

kockie schreef:ik ben zelf bezig om din-rail kWh meters te plaatsen met S0 uitgang. De kWh meters meten en geven bij iedere Wh een puls.
Interessant, Hoe maakt die meter onderscheid tussen stroom leveren of stroom verbruiken? Of plaats je dan twee meters in tegengestelde richting.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: geproduceerde én gebruikte energie digitaal simpel meten

Bericht door kockie »

Dat doet ie niet..... Hij kan volgens mij maar 1 kant opmeten. Ik heb het zo gedaan in de schuur waar de zonnepanelen zitten:

Zonnepanelen zijn aangesloten door direct na de hoofdschakelaar een zekeringsautomaat te plaatsen, daarna een kWh meter en daarachter zit de omvormer. De bedoeling is dat tussen de hoofdschakelaar en de rest van de verdeelinrichting ook nog een kWh meter geplaatst wordt. Dan kun je dus opwek en verbruik mooi scheiden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie