mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
henkie119
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2012, 23:28

mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door henkie119 »

hallo

Na het advies om toch maar zelf even een topic te starten.
Doe ik dat bij deze. En zal ik bij het begin beginnen.

Eerst zal ik mij even voor stellen.
mijn naam is dus Henkie en kom uit het noorden.
ik ben eerste monteur.
En ben erg geïnteresseerd in het op wekken van energie.
en vooral om de techniek en het opdoen van nieuwe ideeën.

Nu de vraag.
Op dit forum zijn we bezig om energie op te wekken voor ons eigen gebruik.
Dit kan in de vorm van warmte en stroom of allebei.
Maar kan dat allemaal zomaar. Het zou mij niks verbazen dat de regering en de energie bedrijven iets hebben bedacht dat er altijd geld in het laatje zal komen. met belastingen of keuringen
Zodat mensen er zelfs niet aan gaan beginnen om zelf energie op te wekken.

Dus de vraag.
kan dat allemaal maar zo maar.
dat zelf voorzienend zijn?

groeten henkie
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door nck »

In de kern van de forumleden circuleert de term "Maisvergunning"
Vinden wanneer je stopt met zoeken
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door OBL-Rien »

Zelfopwekking voor de zelfverzorging lijkt me geen probleem. Iedereen kan tenslotte panelen of generatoren kopen.

Als je energie wilt gaan verkopen dan komt daarbij wel het een en ander om de hoek kijken.

Voor eigen gebruik zou ik zeggen leef je uit :)

PS: Zo lang je een elektriciteits aansluiting hebt, ook al neem je niets af, moet je wel netwerk kosten betalen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door Dutch John »

Zolang je het bij CE gekeurde apparatuur laat en de NEN1010 richtlijnen volgt, ligt er niets in de weg. Een brand die veroorzaakt is door een goedgekeurde omvormer is verzekerd en verhaalbaar. Op het moment dat je zelf een generator in elkaar knutselt en die aan het net hangt, dien je zeer ter zake kundig te zijn. Een netgekoppelde generator lijkt mij altijd keuringsplichtig of minstens door een erkende elektricien aangesloten te zijn. We leven nu eenmaal in een land waar het afschuiven van verantwoordelijkheden de norm is geworden. Verzekeringen zijn hier erg goed in.

Resumerend: Ik vind dat netkoppeling van generatoren onder de categorie gevaarlijke projecten hoort. Het is niet even een buffervaatje plaatsen, een kachel bouwen of zonnepanelen aansluiten. Degene die kundig genoeg is om een dergelijk project goed uit te voeren, heeft dit forum niet nodig. Hij die twijfelt over een paar details doet er goed aan een erkende elektricien te raadplegen. Deze zal waarschijnlijk ter plekke pas uitspraken willen doen. Een leek heeft aan dit forum niet genoeg.

Hoe zit het trouwens met de aansprakelijkheid van mensen die via dit forum hulp op afstand bieden? Rechtsgeldige clausule aanmaken?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door Helmich »

netinverters kunnen natuurlijk altijd, die zijn daarvoor ontworpen en voldoen aan de eisen.

Kwa generatoren zou ik onderscheid willen maken tussen synchroon en a-synchroon.
Een synchrone generator is bedoeld om zelf spanning op te wekken, om deze aan het net te koppelen moet het net en je generator synchroon lopen. Hier komt heel wat bij kijken, verder, wat mij betreft het belangrijkste hij moet uitvallen als het net weg valt bij een stroomstoring. Daar zul je gewoon geschikte apparatuur voor moeten hebben wil je hier voldoen aan de normen. Ik heb die regelingen gezien, daar is hobbymatig niet aan te beginnen.

Een asynchone generator is in geval van dit forum vaak een normale asynchrone motor die je harder laat draaien. In de elektrische schakeling is er geen verschil tussen hoe die aan het net hangen. Als het net uitvalt, en je heb geen constructies met condensatoren, dan zal de asynchrone generator ook uitvallen. Ik kan tot op heden nog nergens vinden waarom dit niet zou mogen volgens de normen, de lokale elektriciens zijn helaas weinig bekend met deze materie.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door Tim »

Tsja,

Het kan vrij simpel. Zoek een permanente magneet motor, sluit hem (via je bijpassende wkk) aan op een wind-netinverter en alles is legaal. Het maakt niemand wat uit dat ie niet op de wind draait. Meldt bij de netbeheerder dat je xxx kWh terug geeft.

Vliegt je huis in de fik als gevolg van een in elkaar geprutste generator, geen idee wat er gebeurt.

Tim
henkie119
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2012, 23:28

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door henkie119 »

hallo

Ik dacht dat ik net een tijdje geleden een bericht had geschreven.
Maar die staat er nog niet op kan het zijn dat er wat fout is gegaan ofzo?

Ok maar het gaat mij erom dat als ik bijvoorbeeld een diesel motor op verlopen olie laat lopen.
Ik zeg zo maar even wat. dat zou toch niet legaal mogen zijn. Daar moet toch controle op zijn.
En dan kan ik mij voor stellen dat de energie leveranciers het in eigen hand willen houden.
om mensen van energie te voorzien.
en hoe als ik het zou kunnen doen. Dat maakt me niet uit dat lukt me wel.
Maar als jullie zeggen dat alles kan en mag. Zolang het maar CE gekeurd is en profesioneel is aangesloten.
dan neem ik aan dat er geen regels zijn. Ander zouden jullie het zeker wel weten denk ik.

snappen jullie een beetje waar ik op doel.
Dat ik er bij mij verstand niet bij kan dat het zo makkelijk zou kunnen zijn.

mvg henkie
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door Dutch John »

henkie119 schreef: Maar als jullie zeggen dat alles kan en mag. Zolang het maar CE gekeurd is en profesioneel is aangesloten.
dan neem ik aan dat er geen regels zijn.
Je bent een meester in het uit verband trekken van teksten. NIEMAND zegt dat ALLES kan en mag. Volgens de REGELS moet je PROFESSIONEEL en met CE KEUR werken.

Sorry Henkie, maar als je bouwt zoals je denkt en schrijft, kan ik je niet verder helpen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door OBL-Rien »

henkie119 schreef: Maar als jullie zeggen dat alles kan en mag. Zolang het maar CE gekeurd is en profesioneel is aangesloten.
dan neem ik aan dat er geen regels zijn. Ander zouden jullie het zeker wel weten denk ik.
Helaas kun je geen rechten ontlenen aan wat geschreven wordt op dit forum...

Afwezigheid van regels is geen vrijbrief. Je blijft aansprakelijk en verantwoordelijk voor wat je doet.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
henkie119
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 apr 2012, 23:28

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door henkie119 »

Dat snap ik rien
Ik vind ook dat je aansprakelijjk bent voor je eigen gesleutel
En door info te vragen op een forum.
Kun je alleen dingen brain stormen en info uitwissel.
Maar je blijft zelf verandwoordelijk
Helmich
Berichten: 90
Lid geworden op: 15 apr 2010, 08:53

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door Helmich »

henkie119 schreef:Ok maar het gaat mij erom dat als ik bijvoorbeeld een diesel motor op verlopen olie laat lopen.
Ik zeg zo maar even wat. dat zou toch niet legaal mogen zijn. Daar moet toch controle op zijn.
De meeste antwoorden doelen op de vraag of je stroom mag opwekken.

Om afgewerkte olie (=afval) o.i.d. te verbranden gelden natuurlijk wel weer een rijtje andere eisen.
Leef je uit: http://www.infomil.nl/onderwerpen/klima ... aties/bva/

Het is redelijk asociaal voor jouw, je buren en milieu als jij lekker je motorolie met additieven gaat zitten verbranden in de achtertuin.
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: mag het opwekken van eigen energie allemaal maar zo

Bericht door Th0M »

Naast electrische veiligheid is iedereen natuurlijk ook verplicht om de wet milieu beheer te handhaven en eventuele gemeentelijke verordeningen. Denk hier bijvoorbeeld aan geluid- en stank overlast, het aanvoeren en opslaan van brandstof etc.
Plaats reactie