Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gambia
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2012, 13:22

Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door Gambia »

Beste allemaal.

Ik hoop dat hier iemand is die me kan en wil helpen bij het zoeken van het volgende:

Wij wonen sinds ruim een jaar in Gambia.
Hebben een volledig solar systeem van 2000 watt waar alles op draait.
Geweldig... alleen moeten we nog steeds koud douchen en dat is alles behalve prettig.
Zeker met mijn gezondheid gaan mijn botjes protesteren.
We hebben een borehole en een presure tank en een constante waterdruk van rond de 2 bar.
We zouden dus graag een kleine boiler hebben in de badkamer maar het probleem is dat
ze te veel watt verbruiken.
Reslutaat is dan dat de hele boel er uit klapt.
Onze internet verbinding is erg slecht hier dus zoeken via Google werk niet af in elk geval heel slecht en traag.
Wie weet heeft iemand hier de gouden tip of zou voor mij eens willen spitten wat de mogelijkheden zijn.
We hebben geen geld voor vreselijk dure instalaties, rond de 200 euro is wel ons max.

Zou dus heel fijn zijn als we hier iets wijzer zouden worden, ik kan niet elke dag kijken of reageren maar we zouden
jullie erg dankbaar zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door kockie »

In Gambia is toch genoeg zon, ga voor een zonneboiler.... Plaat koper met daarop koperen buis gesoldeerd, je opslagtank hoger zetten, dan gaat alles via termosifon stromen. Kijk hier maar eens: http://home.zonnet.nl/zonneboiler/index.html
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gambia
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2012, 13:22

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door Gambia »

We hebben bewust gekozen om geen opslagtank te hebben, de presure tank is maar ongeveer een meter hoor en pompt water omhoog als we het nodig hebben.
Er zijn natuurlijk meer mogelijkheden te bedenken zoals slangen op het dak e.d. maar we willen graag gewoon een kleine boiler die 10 tot 20 liter warm water kan leveren.
Daarnaast zijn we ook alletwee totaal niet technisch en van de kennis van de lokale bevolking moeten we het ook niet hebben. :(
Lijkt me dat er toch in Nederland een boilertje te vinden moet zijn die minder watt verbruikt?

Thnx voor je reactie in elk geval.
René
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:18

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door René »

Begrijp ik het goed dat je alleen de pomp laat draaien als er druk nodig is ?
Dan is een elek. boiler niks / niet ideaal voor jou.

Edit: dit is een Hotfil, normaal plaatst men die in de warmwater van de keuken en zet je hem in het kastje.
Dan kan hij zich vullen met warmwater en heb je toch zonder wachttijd warm water, daarom is deze laag in wattage maar traag met opwarmen als hij het geheel op eigen kracht moet doen.
http://www.sanispecials.nl/Daalderop-Ho ... 3godUA1HuQ

Eigenlijk zou een zonneboiler perfekt zijn, minimale stroom verbruik en super opbrengst.
Groeten René
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door kockie »

René schreef:Eigenlijk zou een zonneboiler perfekt zijn, minimale stroom verbruik en super opbrengst.
Als het ding goed gebouwd wordt is er helemaal geen stroom nodig. Zou zelfs met handpomp gevuld kunnen worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
René
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:18

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door René »

kockie schreef:
Als het ding goed gebouwd wordt is er helemaal geen stroom nodig. Zou zelfs met handpomp gevuld kunnen worden.
Wat bedoel je, het water door de collektor heen, want dat moet wel stromen blijven tijdens opwarmen van het vat toch ?
Misschien kan dat wel met natuurlijke ciculatie ook.
Groeten René
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door kockie »

Natuurlijk kan dat "natuurlijk"; dat heet thermosifon
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gambia
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2012, 13:22

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door Gambia »

Even ter aanvulling, de pomp slaat gewoon aan op het moment dat er water verbruikt word.
Dus water en stroom aanwezig, nu nog een boiler die minder energie vraagt ( met name de pieken )
Ben inmiddels bang dat het uit gaat draaien op een geiser, jammer... weg zelf suporting.
Niemand die me kan vertellen of en waar ik een boiler kan kopen die minder verbruikt dan de gebruikelijke 2000 watt?
René
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:18

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door René »

kockie schreef:Natuurlijk kan dat "natuurlijk"; dat heet thermosifon
Nice!!
Prachtsysteem voor Gambia.
Groeten René
Gambia
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2012, 13:22

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door Gambia »

kockie schreef:Natuurlijk kan dat "natuurlijk"; dat heet thermosifon
Ik heb dit even opgeslagen, ziet er erg mooi uit. We zijn nog driftig op zoek naar een boiler maar mocht het niet lukken........
Jammer dat we samen 4 linker handen hebben maar wie weet.
De solar is er namelijk al ;)
Th0M
Berichten: 53
Lid geworden op: 28 nov 2011, 09:31

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door Th0M »

Mag ik vragen waar in Gambia je zit? Ik doe wat "consultancy" voor de bouw van een grote woning in de buurt van Banjul Airport. Tussen de bouwvakkers zitten een paar redelijk technisch mannen die mischien kunnen helpen met het plaatsen van een zonneboiler oid.

Groeten
Thom
Gambia
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2012, 13:22

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door Gambia »

Th0M schreef:Mag ik vragen waar in Gambia je zit? Ik doe wat "consultancy" voor de bouw van een grote woning in de buurt van Banjul Airport. Tussen de bouwvakkers zitten een paar redelijk technisch mannen die mischien kunnen helpen met het plaatsen van een zonneboiler oid.

Groeten
Thom
We wonen in Tanji Thom, niet om de hoek vanuit Banjul maar binnen half uurje ben je er.
Je bent altijd welkom voor een bakkie pleur of zoiets.
Zeker als je dan ondertussen een beetje mee denkt met ons. :fff
Gambia
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2012, 13:22

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door Gambia »

Iemand trouwens enig idee wat zo'n zonneboiler ongeveer zou gaan kosten als de solar al aanwezig is?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door pelletpower »

Gambia, daar is het toch stinkend heet? Een vat op een paal en eronder douchen zal misschien al werken?
Gambia
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 jan 2012, 13:22

Re: Hulp gezocht bij zoeken boiler.

Bericht door Gambia »

pelletpower schreef:Gambia, daar is het toch stinkend heet? Een vat op een paal en eronder douchen zal misschien al werken?
Natuurlijk kan dat, een emmer water in de zon ook, of een plastic douche zak.
Maar aangezien we alle voorzieningen voor handen hebben zoals stromend water en solar is het toch niet zo gek dat we het liefste
een inpandige oplossing hebben zonder naar een buitenvat te hoeven kijken?
Plaats reactie