1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Bericht door Rudy Martens »

Ik zocht eerst naar zo'n ouderwetse 1 fase synchrone motor met sleepringen "uit grootvaders tijd", maar die heb ik tot heden nog niet gevonden.
Dat waren van die elektromotoren die niet zelfstartend waren en die je mechanisch in gang moest draaien (op oude zaagmachines werden die nog lang gebruikt).
Moesten er forumleden zijn die zo'n exemplaar (mag gerust 2 tot 5kw zijn), dan hou ik me ter beschikking.
Zo'n synchrone motor kon je ongewijzigd gebruiken als alternator.

Een drie fasen asynchrone motor als generator ombouwen is goed gekend. Op windmolensites staat dit beschreven hoe je dit moet doen met bv drie condensatoren.

Maar is dit ook mogelijk met een 1 fase asynchrone motor (die waar zo'n start condensator aan hangt)?

Indien niet mogelijk dan kom ik meteen bij mijn tweede vraag:
Indien dit niet mogelijk zou zijn dan overweeg ik eventueel om met neodymiummagneten zelf een 220V-240V alternator te maken (voor +-10 Ampére stroomopbrengst.
Op windmolensites vind je ruimschoots 12V en 24V modellen (en ombouw van auto-alternators) maar geen 220-240Volt exemplaren.
Iemand al schema's van 220V-240V alternators gezien? Of zelf een experiment mee gedaan?
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: 1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Bericht door le_pilaf »

Rudy ’

je wild dus gebruik gaan maken van een alternator/generator die geschikt is voor de netspanning van 230 volt/ 50 hz met een vermogen van 2500 watt of meer.
Dit wil je bereiken door gebruik te maken van een ouderwetse 1 fase synchrone motor met sleepringen of een hypermoderne generator met neodymiummagneten of alles wat hier tussen past.

nu is mijn vraag wat is de bron waarmee je de alternator/generator gaat voeden dit is van belang voor de keuze van je type generator.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: 1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Bericht door Rudy Martens »

Dag Frank,
ik heb nog een oud 4-cylinder dieselmotortje van een Opel Vesto, nog met mechanische injectors (dus zonder computer), die wil/ga ik daarvoor gebruiken.
De combinatie zou ik gebruiken als noodgenerator. De 200V tot 240V van een generator kan ik via de Studer van mijn zonnepanelen gebruiken om in noodgeval mijn batterijbank bij te laden (850 Ah). 10A op 220 Volt wordt door de ingebouwde lader van de Studer naar 24V 100A laadstroom omgevormd.
Het koelwater van de diesel pomp ik bovendien door mijn zonnepanelensysteem (500L boiler).
Mogelijk bouw ik later nog een extra warmtewisselaar op de uitlaat.

Ondertussen kreeg ik via mail reeds volgende link toegezonden:
http://www.qsl.net/ns8o/Induction_Generator.html
Het blijkt dus mits goede condensators toch mogelijk om een 1 fase asynchrone motor als generator te gebruiken. Bovendien blijkt die een mooie sinus te geven.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Bericht door kockie »

Hallo Rudy,

Ik wil je even wijzen op het volgende zinnetje uit je link:
It is best to NOT use an induction generator to drive motors. The added inductance of the motor will cancel out the capacitive reactance of the capacitors and cause the generator to quit producing electricity.
Ik ben bang dat dat bij je lader ook zal gelden. Dat is ook een inductieve belasting.

Kun je er geen vrachtwagen dynamo voor gebruiken? Scheelt ook weer een omzettingsstap.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: 1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Bericht door Rudy Martens »

Dag Kockie,

oeps, totaal niet aan gedacht dat die Studer met zijn kanjer van een ringstransformator een inductieve belasting vormt. Bedankt voor je inzicht!

Ik dacht ook reeds aan een 24 Volt alternator. Die kan ik dan ipv via de Studer rechtstreeks aansluiten op een daarvoor voorziene aansluiting op de Stecca-laadregelaar voor de batterijen.
De prijs voor een 24Volt 100 Ampére type is wel direct 400 Euro daarom dacht ik aan de prijselijk 1 fase motoren die in overvloed aanwezig zijn.

Het valt natuurlijk uit te testen omdat bij te grote inductieve belasting de generatie van stroom vanzelf uitvalt, en of het dan voor de Studer geen kwaad kan om extra condensatorcapaciteit toe te voegen.
Als ik er mee experimenteer zal ik zeker running capacitors kopen (voor voldoende hoge spanning), die zou ik aankopen via RS-online in Anderlecht (Belgie).
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Bericht door kockie »

Wat kosten die condensators dan? Volgens mij zijn die dingen ook stevig geprijsd. Heb je al eens bij een sloop geïnformeerd naar een 24V dynamo?

Het is niet dat ik je idee uit je hoofd wil praten, maar probeer wel wat valkuilen af te dichten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: 1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Bericht door Dutch John »

Zelf een synchroon generator bouwen van een automotor en elektromotor is niet mijn keuze. Je komt namelijk verschillende valkuilen tegen:
-Automotoren hebben geen all-speed regulateur, dus je zult een externe mechanische regulateur moeten zoeken
-En die monteren....
-Uitlijnen en koppelen van motor en generator is nog zo'n uitdaging.
-Je hebt een spanningsregelaar nodig. Anders kan het zijn dat je een mooi verhaal voor de verzekering moet gaan verzinnen.

Dit maak je niet voor een paar honderd euro en op een zaterdagmiddag. Zoek een tijdje op marktplaats en je vindt voor 500-1.000 euro een mooie en complete set.

Voor wie toch wil knutselen heb ik een 3 fase 20 kVA 400/230V elektronisch geregelde Stamford liggen. Levert gegarandeerd stroom; hoofdlager is matig. 2 euro per kg. Gewicht 190 kg.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Rudy Martens
Berichten: 29
Lid geworden op: 06 apr 2008, 10:46
Locatie: Tielrode

Re: 1 fasige asynchrone motor als generator, kan dat?

Bericht door Rudy Martens »

Kockie:
De prijs van "running" condensatoren zit gemiddeld op een 16 Euro (spanning meer dan 300V) maar je hebt er direct een 3-4 tal nodig om aan de nodig capaciteit te bekomen.
Een 24 Volt alternator uit de sloop lijkt mij het beste idee om alles probleemloos samen te stellen (en daar kennen we het regelmechanisme van zoals bij de 12V types).

D J:
Bedankt ook voor de goede raad, je hebt volle gelijk dat het samenstellen met een zelfbouwgenerator niet zo simpel is.
De 24 Volt alternator die Kockie voorstelt heeft bovendien nog het voordeel dat ik die dan kan aansluiten op de voorziene ingang van de Stecca laadregelaar van mijn zonnesysteem.
Einstein: "Je moet eens in iets kunnen geloven zonder er het bewijs van te willen hebben"
Plaats reactie