Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door Blijfhopen »

Steeds lees je over de terugverdientijd van zonnecollectoren en -zonnepanelen.
Ik vroeg mij af wat de variabele kosten per Kwh zijn als je stroom opwekt zoals bijvoorbeeld xychix met een diesel met daaraan gekoppeld een generator.
Het zal denk ik ook wel wel afhangen van het rendement van motor/generator.
Is daar iets zinnigs over te zeggen ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door Chicken Power »

Dag Gerard,

Zeker een leuke vraag!

Altijd goed om stil te staan of iets nu ‘penny wise’ of ‘pound foolish’ is.

Eigenlijk is dat best wel een intressante mix van prijscomponenten. Zeker als je het afzet tegen alternatieven. Waarbij in het geval van xychix er nog eens bijkomt, dat ie geen openbaar net heeft en voor grotere vermogens zoals de wasmachine wel op een generator terug moet vallen.

Wel, we hebben allemaal de lotgevallen en kostenposten bij de aanschaf mee gekregen. Hij heeft nu een goede set die wel een jaar of 10 mee kan gaan. Met afschrijving en onderhoud zou ik dat inzetten op een 150,- euro per jaar. Uiteraard is dit niet het variabele gedeelte van de bedrijfskosten, maar ze zijn wel van invloed op de kWh prijs.

Moet je een generator nieuw aan gaan schaffen, dan zit je aan hele andere bedragen…

Het specifiek brandstof verbruik wordt meestal aangegeven is g/kWh. Zo worden de stookwaardes van verschillende brandstoffen een beetje gemiddeld door de daarmee samenhangende andere SM.

Dat verbruik varieërt van 180 tot 400 gram per geleverde kWh asvermogen, dat zijn dus nog niet de Wattjes die de schemerlamp ingaan!

De verschillen in gebruik hangen onder andere af van het type motor. Die 180 gram kom je tegen bij langzaam draaiende 2- takt scheepsdiesels. Die 400 gram bij benzine- of gasmotoren die in deellast lopen. Naar de thermische grondslagen maakt die belastingsgraad ook nog heel wat uit in het verbruik.

Gemiddeld zit men nu voor een 4- takt diesel bij 1500 toeren op zo’n 200 tot 225 gram per kWh in vollast. De Hatz van xychix zal bij 3000 toeren en niet constant in vollast ergens op de 300 gram uitkomen. Mijn oude Lister CS doet ongeveer 250 gram bij 750 toeren, en m’n Mitshubisi op 1500 toeren iets van 235 gram.

Maar dan is er nog de arbeidsfactor om het asvermogen weer om te zetten in elektrische energie. Niet alleen het wrijvingsverlies in lagers en dergelijke, maar ook de energie die nodig is om de spoelen in de generator te bekrachtigen. Dit verlies is meestal zo’n 20 %. Kom je uit op een rekenfactor van 0,80.

De moderne industriemotoren van Volkswagen claimen momenteel een totaal opwekkingsrendement te hebben van 225 gram per geleverde kWh elektrisch.

In het geval van xychix zou het er dus op neer komen de vaste lasten plus de brandstofkosten bij elkaar op te telen en die dan te delen door het aantal afgenomen kWh. Hierin zie je al dat daar behoorlijk fluctuatie in kan zitten. Niet alleen door de brandstofkosten, maar ook de draaitijd en belastingsgraad.

Ik hoop dat het je zo een beetje duidelijk is.


Groet, Cp
Verwijderd.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door Blijfhopen »

@CP

Geweldig zo'n antwoord. Ik ben blij met je en met mij veel anderen. Nou, zo kan die wel weer. :lol:

Volgende redenering goed ?
Dichtheid van diesel volgens wikipedia 0,84.
Dieselprijs stel 1,30 euro.
Verbruik 250 gram.
Dan kost 1Kwh 250/840 x 1.30 = ongeveer 38 eurocent aan brandstof.

Dat zijn alleen de brandstofkosten. Verder niets meegerekend.

Dure hobby ! Dan snap ik dat men probeert de kostprijs van de brandstof te drukken. Hoewel ... dat kost ook geld en niet te vergeten moeite.
Het scheelt, en dat verrast me wel een beetje, niet zo veel als ik dacht met de Kwh prijs van de stroomboeren.
Het leveringstarief ( en dat moet dan (misschien ?) je vergelijkingsbasis zijn) is duidelijk lager, maar allerlei heffingen zorgen er voor dat het weer wat in de buurt komt. Zeker als je "vergeet" dat je de machinerie ooit hebt moeten kopen.

Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door kockie »

In een wkk mag je ook gasolie (Rode diesel) verstoken, komt op een goeie euro per liter (1.05 gevonden)
Je komt dan op ongeveer 31 cent aan brandstof
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door Dutch John »

Chicken Power schreef: behoorlijk fluctuatie in kan zitten. Niet alleen door de brandstofkosten, maar ook de draaitijd en belastingsgraad.
Inderdaad. Redelijke cijfers zijn alleen mogelijk onder volle belasting. Alleen een lampje laten branden op een aggregaat geeft erg scheve cijfers. Het eerlijkste cijfer krijg je door na lange tijd de afgenomen kWh te delen door de verbruikte liters.
En dan kom je tot de conclusie dat een aggregaat alleen in WKK jasje een oplossing kan zijn. Op een biobrandstof.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door xychix »

Momenteel heb ik een Honda gx270 benzine 4-tact met een 4KVA generator (syncro) welke ik nieuw heb gekocht tegen de inkoops prijs bij een importeur. (+/- 650 E)

Daarnaast heb ik een Hatz E79 diesel met een 5 KVA Generator welke ik heb gekocht vor 350, door mislukte communicatie met een monteur is daar nog 575 euro bij gekomen. Bovendien lijkt het er op dat ik een krukas keerring zou moeten vervangen ergens in de nabije toekomst.

Aangezien een wasmachine en ook de meeste andere apparaten niet continue stroom vragen heb ik het idee dat het met de benzine motor zuiniger draaien is omdat deze niet contstant een zwaar vliegwiel aandrijft. Voordeel is dat hij onbelast echt stukken minder gebruikt dan belast. Bij de Hatz merk ik het niet eens als ik +/- 9 Ampere (220 Volt) ~= 2000 Watt vraag. Blijkbaar heeft deze met zijn vliegwiel al zoveel massa in beweging gezet dat deze gewoon doorloopt bij een dergelijke stroomvraag zonder terug te vallen.

Nadeel is het hogere gebruik.

Lassen op 40A (en mogelijk meer, nog niet geprobeerd) kan dan ook perfect op de Hatz terwijl ik vermoed dat de Honda hiervan wat gaat stuiteren.

Ik ben nu bezig voorbereidingen te treffen voor het vervangen van alle interne electra.
De nieuwe laadcontroller zal dan ook 3 'generatoren' krijgen. Wind, Zon en een altijd aangesloten (met skotty diode) 150 Watt acculader. Wat ik hiermee hoop te bereiken is dat ik niet vergeet de lader bij te zetten als ik de generator aanzet. Het probleem met generatoren is vooral dat ze goed zijn in het leveren van veel vermogen. Als iemand een generator kent die 200 Watt levert met een evenredig laag gebruik (helaas is die curve niet lineair) dan hoor ik dat uiteraard graag.

Om terug te komen op de vraag van de topic starter. Ik weet niet wat het rendement exact is maar het zal pas interessanter worden als je alle gegenereerde vermogen ook kunt opnemen in gebruik of buffer.

Zoals CP terecht stelt, ik heb geen andere optie (stroom aan laten leggen kost 32.000 Euro)

owja, als iemand een houtgestookte ADSL modem vindt houd ik me ook aanbevolen :lol:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door Tim »

Hey,

In de grote jongens wereld (biogas) lopen de service prijzen uiteen van ongeveer 6-12 euri per draaiuur. Op aardgas zal dat iets lager liggen. Dit is op basis van full service. Dus het enige wat de gebruiker doet is de brandstof voorziening, controle en een storing resetten (dus niet verhelpen). Afschrijving of verzekering zit hier niet in.

6 euri zal je betalen bij een simpele 150kW machine, 12 euri bij een 3MW machine met geavanceerde low-NOX regelingen, dikke (dubbele) turbo's, intercoolers, etc.

Ik heb al eens een sommetje gemaakt en toen ook tot de conclusie gekomen dat zelfs als WKK het moeilijk is onder de gasprijs te komen. Ik geloof dat ik alleen kiet draai als de brandstof 50ct of minder kost. Afschrijving niet meegenomen. Met bijmenging van biogas en/of houtgas wordt het makkelijker en tegelijkertijd praktisch moeilijker.

Bij mij is de kostprijs brandstof is broekzak-vestzak verhaal. Of het kost iets en autorijden wordt iets goedkoper, of autorijden blijft even duur en het "afval" geef ik gratis aan mezelf.

Als je geen aansluiting hebt, zou ik zo weinig mogelijk gaan verbruiken en investeren in PV en/of wind. Simpele aggregaat alleen voor nood.

Tim
omweg
Berichten: 165
Lid geworden op: 15 mar 2007, 14:34
Locatie: Olburgen
Contacteer:

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door omweg »

De laatste optie lijkt mij de enige reële oplossing om de kostprijs van elektriciteit in de hand te houden, ik ben al jaren zelfvoorzienend en gebruik de aggregaat alleen om zware karweitjes te doen, wat het huishouden betreft komt dit neer op de wasmachine, maar zelfs dit zou ik kunnen oplossen door warm water aan de machine toe te voegen want alleen het verwarming element heeft veel stroom nodig (turnamat twin-cup). Hierbij heb ik zomers in hoofdzaak stroom van de zonne panelen en in de winter doet mijn windturbine het werk. Het enige grote nadeel vind ik de opslag in accu's maar hier is volgens mij geen oplossing voor als je het stroom net niet in de buurt hebt. Voor de rest moet je natuurlijk zuinig zijn met energie.
The planet of my dreams is bulging at his seems
K. v.d. Molen
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 apr 2011, 12:05

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door K. v.d. Molen »

Bij een dieselgenerator zou je ook gas bij kunnen mengen. Je kunt bij een continue belasting tot zo'n 40 procent van het benodigde vermogen uit bijvoorbeeld LPG halen. LPG is hier en daar wel te krijgen voor 60 EYPO cent. Wel moet je er rekening mee houden dat je, om dezelfde hoeveelheid energie op te wekken als 1 liter diesel, je 1,42 liter LPG moet verstokken maar 0,60 * 1,42 is nog altijd maar 85 cent. Als je ook aardgas voorhanden hebt wordt het helemaal een stuk mooier maar die gegevens heb ik zo uit het blote hoofd even niet paraat.
staf4president
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2016, 11:38

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door staf4president »

Beste,

Zoveel jaar laten lijken de eenheidsprijzen sterk gewijzigd, alvast in België. De prijs per kWh elektriciteit schommelt nu rond de 0.30 euro per kWh en de stookolie rond 0.51 euro per liter (bij bestelling van +1500 liter). Met een verbruik gerekend van 250 gr/geproduceerde kWh kost dan 1kWh, geproduceerd met een dieselgenerator 0.16 euro. Buiten het ecologisch verhaal is dit toch héél interessant, niet??

mvg
mechanieker
Berichten: 77
Lid geworden op: 24 nov 2016, 00:47

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door mechanieker »

Mazout bestelt iedereen als het koud wordt, of de winter in aantocht is.
De voordeligste momenten kan je op het net vinden.
Bijna elk jaar liggen die pieken of dalen rond dezelfde tijd.
Het loont echt om die curves te volgen om de maand zomaar of iets.
Zelf heb ik bijna geen mazout nodig behalve om iets te testen, of injectors af te pressen.
Toch heb ik vanop het werk een dubbelwandige mazouttank mogen meenemen.
De wetgeving Vlarem II zat daar voor een stuk tussen.
De binnentank is plastiek, de buitentank metaal.
Handig als je aan het lassen, slijpen gaat voor de gensters.

Nu de prijzen vermeld op onderstaande link , zijn niet altijd die van de leverancier in je buurt maar met wat te onderhandelen kom je toch aardig in de buurt.

https://www.mazout-on-line.be/nl/mazout ... zoutprijs/

Niemand denkt na de zomer aan stookolie bestellen maar klik eens op de curve rechtsboven op 1 jaar.

mvg
Vertrouw niet op degenen die alles goed aan je vinden
maar op hen die je vriendelijk op je fouten wijzen.
Socrates
staf4president
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2016, 11:38

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door staf4president »

@mechanieker : en wat is je punt juist? Dat de mazout momenteel héél goedkoop is en zeker in de zomer?
Jodap
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2018, 20:42

Re: Variabele kosten stroomopwekken m.b.v. generator.

Bericht door Jodap »

Ik ben, met hulp, een noodstroom generator aan het opbouwen. Nu heb ik een AVR gevonden maar heb geen schema ervan.
Kan iemand mij helpen aan een stroomschema / manual van een Elcos , CAM320?
Weet iemand hoe deze aangesloten moet worden bij een automatisch overname bij stroom uitval?
Plaats reactie