Grasveld omtoveren tot energiebron

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door account verwijderd »

Elke week moet ik gras maaien. Ik ben het hememaal zat.
Het kost benzine en er komt geen eind aan, elke week weer dat gras maaien, ca 400m2.

Ik zoek een oplossing om het grasveld om te toveren tot duurzame energie bron waaraan je bijna geen werk aan hebt.
Niet volplaatsen met solar, dit is te duur, maar een oplossing die goedkoop is.

Wat zou je kunnen doen?
Als je van kuilzijl een dunne waterbak maakt op 5cm isolatie? Dan heb je een 400m2 collector.
Of is het juist de bedoeling om met parabolische spiegels een hogere temperatuur te krijgen?

Wie heeft een idee?
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Chicken Power »

Afbeelding

Je houdt groen uitzicht, bemesting ook voor elkaar, regelt zich hoegenaamd zelf, makkelijker dan schapen, en aan het eind van de rit nog hele beste sate ook.

Groet, Cp
Verwijderd.
tiho
Berichten: 297
Lid geworden op: 07 mei 2011, 15:15

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door tiho »

daar moest ik ook direct aan denken, er kunnen er waarschijnlijk zo tien op. Kun je meteen shoarma gaan verkopen.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door account verwijderd »

Hahaha.

Als je een geit koppel in de tuin loslaat en er een band mee krijgt, dan ben ik niet in staat om er shoarma van te maken.
Wat dat betreft kan ik beter vegetarier worden.
Ik begrijp wel dat je ze niet op hoeft te eten, wel is het grasmaaien dan verleden tijd. Wat dat betreft een goede oplossing.

Ik zoek iets met zonne energie.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Chicken Power »

Net zo als hout geconcentreerde zonne- energie is, is geitenvlees, melk en kaas evengoed geconcenteerde zonne- energie!

Zon schijnt, gras groeit, fotosynthese maakt van een hele berg CO2, stikstof, water en nog een bosje mineralen een voor ons niet te verteren plantaardig eiwit en zetmeel. Geit eet gras, verschaft ons genoegen om naar te kijken en levert hoogwaardige dierlijke eiwiten die we wel kunnen verteren. Inclusief natuurlijke upgrader dat de vrijkomende mest het gras ook weer doet groeien. Dat is als natuurlijke kringloop toch ooit allemaal is aardig bedacht.

M'n vader is er in de crisis van voor de Tweede Wereldoorlog groot mee geworden van die producten.

Heette toen ook wel 'armelui's koe', en dat waren ze toen ze ook. Maar wel hoogwaardige, eerlijke en culinair zeer verantwoorde voedingsmiddelen. Helaas verworden tot Vergeten Smaken.

En die verwerking van het vlees moet je natuurlijk niet zelf doen, logisch. Ga eerst maar is een poging tot melken doen, das al intiem genoeg! :wink:

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 30 jul 2011, 19:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door account verwijderd »

@CP,

Ik begrijp wat je bedoelt.
Een veestapel is fundamenteel voor een boerenbedrijf.

Het melken van de geiten zou me nog wel lukken.
Hebben geiten ook vinnen tussen hun tenen net als labradors? Ben wel benieuwd naar de evolutie van een geit.

Hedendaags wordt er voor je belegd met pensioengeld naar griekenland, maar een belegging in de vorm van geiten is veel intrensieker.
Pas als de zuurstof op is, leggen ze het loodje.

Ik laat de geiten in overweging op dit moment.
Risico spreiding op het grasveld zou ook nog een optie zijn.
Deels geiten en deels zonne energie. De vergeten smaken tegenover de ultimate power source.

Wat denken jullie van dit plaatje?
Het vergt wat uitleg.

Dit is een transparante folie bovenin, een water reservoir in het blauw en het geel daaronder is een electrisch / warmte isolerende laag onderin, zwart van kleur.

De zon verdampt het water. De energie wordt opgenomen bij de min pool.
De negatieve ionen - worden door een geleidend gaasje opgenomen bij de uitgang en vormen zo een potentiaal verschil met het water +.
Links is een bypass te zien. Deze dient om regenwater op te vangen en in het reservoir te loodsen zodat het proces
een oneindige cyclus wordt.
Bijlagen
grasveld transfer.JPG
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Dutch John »

Laat ik ook een antwoord geven waar Michel niet op zit te wachten..... Bedek het gazon met twee laagjes krantenpapier. Daarover een laag hooi, stro of voor mijn part met de zeis gemaaid bermgras. Afblijven tot volgende lente. En zaai dan je groenten. Fotosynthetische energie.
Perfecte kruimelige humuslaag om mee te beginnen. Zonder frezen of spitten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door account verwijderd »

@Dj,

Die van jou is ook een goede.

Tot dusver zou je het grasveld in drieen kunnen verdelen.

Een geiten koppel voor melk en vlees en natuurlijke bemesting, een krantenlaag met hooi of stro voor toekomstige groenten en een stukje zonne energie.

Dit klinkt al veel beter dan het geluid van een roekeloze grasmaaier, wel of niet op houtgas draaiend toch?
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:...krantenpapier...
Gras/hooi/stro snap ik, maar waarom het krantenpapier? Wormen kunnen toch niet lezen?

Je zou ook ganzen kunnen gaan houden. Heb je ook geen alarminstallatie meer nodig.

Olifantsgras of wilgen een optie?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door account verwijderd »

Ja, oliefantengras en wilgen zijn zeker een afweegbare optie.

Zoveel mogelijk ideen verzamelen om tot een goed iets te komen.

Die kranten zijn zeker om de wormen in beweging te houden?
Ze kruipen van links naar rechts en regel voor regel door de tuin.
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Tim »

Michel,

Waarom maaien? Tim sr maait alleen waar ie wil lopen, je zult versteld staan wat voor kruiden er komen te groeien.

Sterker nog, m'n moeder eet nu ook natuurgroente. Hoeft ze alleen maar te vragen of sr niet wil maaien.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door deleted »

Voor deze oppervlakte sluit ik me bij DJ aan: een moestuin.

Als je dat teveel werk vind of te weinig tijd hebt: een mooi omheinde(levende haag) klassieke boomgaard (met al je lievelingsfruit).
Daaronder loopt dan een koppel geitjes (of schapen , die ontsnappen niet zo vaak en bezorgen je elk jaar een kwaliteitswollen trui) en ganzen.
boomgaard.JPG
G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:Daaronder loopt dan een koppel geitjes (of schapen , die ontsnappen niet zo vaak en bezorgen je elk jaar een kwaliteitswollen trui)
Ik constateer hier toch geen verholen luiheid?

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door deleted »

Nee ...Persoonlijk heb ik een moestuin. Voor fruit is het voorjaar hier te koud ...
Of bedoel je de schapen ? Heb je al ooit geiten gehouden ?
Die zijn héél moeilijk binnen te houden...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Gras/hooi/stro snap ik, maar waarom het krantenpapier? Wormen kunnen toch niet lezen?
Als er geen uitgebreid worstelstelsel aanwezig is, dan volstaat een mulch bedekking. De kranten verhinderen het gras door de mulch te groeien. Na een paar weken/maand is het wortelstelsel verzwakt en raken de kranten verteerd. Omdat je de toplaag niet verstoort, ontstaat een erg mooie humuslaag. Een volgende keer wil ik vóór het afdekken nog een laag compost toevoegen. Stalmest kan ook, maar dan duurt het een jaar langer. Dat laatste zou overigens m.i. nog beter zijn, omdat je dan de grond en het bodemleven meer tijd gunt. Tevoren de paadjes/bedden al uitzetten, zodat je nooit meer over de toplaag hoeft te lopen.
Olifantsgras of wilgen een optie?
Wilgen alleen langs randen en kanten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie