Grasveld omtoveren tot energiebron

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door deleted »

Chicken Power schreef: Ik constateer hier toch geen verholen luiheid?
Het was fotodag vandaag... vandaar ook de bewijzen bij deze: :wink:
BILD0039.JPG
BILD0040.JPG
BILD0041.JPG
G, de groene ...
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door kockie »

Ben je nu de wortels en uien al naast elkaar aan het telen voor de hutspot?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door deleted »

Uien houden de wortelvlieg weg bij wortelen.

Vroeger zette ik de uien in de wortelrijen, maar dat is lastig om schoon te houden en uit te dunnen.
Ze worden ook niet per definitie gelijktijdig geoogst.
Rijen om en om werkt het ook tegen de vliegen ....

G
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Blijfhopen »

@michel en DJ

Je kunt het grasveld en zelfs ook ruigere begroeiing bedekken met landbouwplastic. Vaak gratis bij de boer die nog niet is overgeschakeld op mini balen.
Na enkele maanden heb je dan een voortreffelijk zaaibed. Geen spitten, frezen.
Gewoon neerleggen, stenen o.i.d. tegen wegwaaien en klaar.
Gat erin, waardoor een brandnetel op komt ? Lachen.. die trek je er zo uit.
De invloed op het bodemleven van de inhoudsstoffen van dit plastic en bedrukt krantenpapier laat ik buiten beschouwing.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door deleted »

Stel je van die "makkelijke" methodes ook maar niet te veel voor.

De eerste jaren best wél spitten en veel humus toevoegen.
Wie weet welke rommel je allemaal tegenkomt ... of boomwortels stenen enz ...
Graszoden zijn doorgaans heel wat taaier dan je denkt ...
Mulchingmethodes werken maar goed als je al een goede grond hebt. En natuurlijk als je over massa's materiaal beschikt voor het mulchen. Niet evident bij een grotere moestuin.
Ik heb wel paardemest genoeg. Maar dat geeft ook veel onkruid .. dat neem ik er maar bij .

Groenbemesting is ook geen optie meer bij mulching. Het materiaal voor het mulchen moet dus steeds van buiten de moestuin aangevoerd worden.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Dutch John »

Hmmm. Zo strak als bij G ziet het er bij ons niet uit....

Groenbemesting kan wel. Dan laat je de mulchlaag gewoon wat dunner worden en zaait over die laag. In de winter afmaaien en als nieuwe mulch laten liggen. Mosterd is geweldig spul. Geeft mooi stro.

Die massa's materiaal vallen wel mee. Alleen het eerste jaar heb je veel nodig. Paardenmest kan prima als je stro gebruikt op de Duitse manier. Hollandse paardenmest is meestal minder geschikt....

Tsja, en materiaal van buitenaf. Je gaat op pad met kruiwagen en zeis. Kun je in een halve dag veeeel verzamelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door kockie »

Poepen duitse paarden anders dan de nederlandse?

Kun je de paardenmest niet laten broeien om onkruidzaad om zeep te helpen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Richard-III »

Alleen maaien op plaatsen waar je wil lopen,doe ik al een paar jaar.En dan nog hoogstens drie tot viermaal per seizoen.
Eerst komt de paardebloem in de lente dan de boterbloem dan andere gele,paarse,rode,witte...ken dat allemaal niet,maar geniet er wel van.De bijen ook met volle teugen en produceren er wel lekkere honing van..wel nog niet in mijn tuin...en dat brengt me nu plots op het idee om een bijenstal te zetten :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door deleted »

Een zijsprong: Mijn paarden staan altijd buiten. In de winter op een kleine paddock met wit zand. (weides zit te veel leem in, dat worden anders modderpoelen. Als het hardvriest lopen ze ook weer op het weiland)
Maw nooit op stal en bijgevolg geen stro. Het paardemest dat ik heb is puur mest, ongemengd, zoals het wordt opgeschept in de paddock(nou groot woord voor wat het is) en het weiland.

Maar wel prima meststof.
Composteren zal het aantal zaden wel verminderen, maar het blijft toch aardig opkomen ...
Naar achter toe liggen ook weilanden en beschermde veenstukken, dat zal ook wel niet echt helpen bij de zaadverspreiding ...

Mulching... heeft waarschijnijk ook te zien met het klimaat hier: ik moet elk straaltje zonnewarmte in de grond proberen te krijgen ...Bij DJ is de gemiddelde temperatuur 5 à6 graden warmer en het voorjaar 2 maanden vroeger ...
Best uitproberen welke methode bij jouw grond en klimaat en tuinoriëntatie de beste is ...

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Chicken Power »

Gandalf schreef:Of bedoel je de schapen ? Heb je al ooit geiten gehouden ?
Die zijn héél moeilijk binnen te houden...
Inderdaad, realiseer me nu ook dat je daar op de Hoge Venen haast geen sloten hebt.

Hier wel. Heb meermaals tot aan de middel in het water gestaan om zo’n verzadigde wolbaal weer op de kant te krijgen.

Maar dat wordt dus onze Tovenaar achter het spinnewiel en de breipennen paraat?

Complimenten voor de moestuin!

Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door deleted »

Sloten hebben we inderdaad niet. Als je daarmee werkt zijn geiten wellicht beter ...
Het zijn, in vergelijking met schapen, erg intelligente dieren. In een sloot zullen ze niet springen.
Maar die intelligentie gebruiken ze wel om de afspanningen te bestuderen... tot 2 meter hoog houden ze echt niet tegen en als het moet slopen ze het met hun hoorns ... bergdieren ... toch die op de foto hierboven.


Maar ik heb zelf geiten noch schapen ...

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Dutch John »

kockie schreef:Poepen duitse paarden anders dan de nederlandse?
Nee, maar Duitsers zijn over het algemeen veel royaler met stro.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door deleted »

Dutch John schreef: Nee, maar Duitsers zijn over het algemeen veel royaler met stro.
Ik gebruik pure paardemest. Best wel enkele jaren laten composteren als je de tijd hebt ...
Blijfhopen schreef: Gat erin, waardoor een brandnetel op komt ? Lachen.. die trek je er zo uit.
De invloed op het bodemleven van de inhoudsstoffen van dit plastic en bedrukt krantenpapier laat ik buiten beschouwing.
Dat had ik ook al bedacht ... Is dat ecologisch verantwoord dat krantenpapier (lijm, inkt enz) Zijn er geen alternatieven ? Rabarberbladeren of zo ...

G
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Grasveld omtoveren tot energiebron

Bericht door Lunch »

michel schreef:Hahaha.

Als je een geit koppel in de tuin loslaat en er een band mee krijgt, dan ben ik niet in staat om er shoarma van te maken.
Wat dat betreft kan ik beter vegetarier worden.
Ik begrijp wel dat je ze niet op hoeft te eten, wel is het grasmaaien dan verleden tijd. Wat dat betreft een goede oplossing.

Ik zoek iets met zonne energie.
Kippen vragen weinig onderhoud, je hebt iedere dag verse eitjes en aan het einde van de rit een soepkip.

Voor de luie maaier kun je altijd zoiets overwegen: http://www.youtube.com/watch?v=JR774XxmLBs&
Plaats reactie