theoretische benadering van het "vogelverwarmingproblee

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 29 nov 2006, 23:33

chathanky schreef:De oplossing is te zorgen dat de collector groot genoeg is en de buffer niet te groot.


De lol van het laadsysteem is, dat je eigenlijk een buffer met variabele grootte hebt. In het geval van Ludo tussen de nul en 1000 l.
John

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 17:22

Bericht door chathanky » 29 nov 2006, 23:44

De gelaagdheid van water is niet zo extreem en ideaal. zeker niet als er afname gaat plaatsvinden verstoor je dit.

Net als met lucht heb je ook te maken met convectie.

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 29 nov 2006, 23:57

chathanky schreef:De gelaagdheid van water is niet zo extreem en ideaal. zeker niet als er afname gaat plaatsvinden verstoor je dit.

Net als met lucht heb je ook te maken met convectie.


Bij warm boven en koud onder heb je niet te maken met convectie. Omdat de warmtegeleleiding van stilstaand water tamelijk gering is, krijg je een goede scheiding tussen warme en koude laag, die ook vrij lang in stand blijft.

Het bekendste voorbeeld van dit principe is de aloude elektrische boiler die met nachtstroom werd verwarmd. Daar kon dan de hele dag gebruik van gemaakt worden. Als er te lang werd gedouched, raakte het ding op zeker moment leeg. Je kreeg dan heel even lauw water, daarna gewoon koud. Met andere woorden: de lauwe grenslaag bleef beperkt. Je kon gewoon warm water blijven tappen, zelfs als de boiler al voor de helft met koud water was gevuld. Indien er menging was opgetreden, dan zou het water halverwege de ontlading al lauw zijn. E?n en ander vereist wel dat het water rustig instroomt, zodat de grenslaag niet wordt doorbroken. De inlaat was daarom omgebogen en van een schotje voorzien.

Tijdens het opwarmen van een elektrische boiler treedt wel menging op, omdat er rond het elektrisch element heftige convectiestromen ontstaan.
John

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 17:22

Bericht door chathanky » 30 nov 2006, 00:30

Dan heb je het over hoge temperaturen. Hoe groter het verschil van temperatuur tussen boven en onderlaag hoe sterker de gelaagdheid en hoe minder uitwisseling door convectie en ook hoe stabieler tegen verstoringen. Dit is geen toepassing met een groot verschil.

Ik heb me wel eens verdiept in een onderzoeksrapport wat gaat over de verhouding tussen collector en boiler met het daarbij behorende rendement. Daaruit bleek dat een dit behoorlijk kan schelen.
Mischien dat ik het nog kan vinden dan link ik deze wel.

Hoeveel liter zit er in de bovenste 20 cm van een 100 liter boiler en hoeveel in een 1000 liter boiler?
Wat is het verschil in verlies oppervlak naar de omgeving?

Ps, niet lager dan 4 graden gaan onder de boiler vanaf die temperatuur neemt de dichtheid van water weer af. :lol:

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 30 nov 2006, 06:59

Aha, nu komen we tot de essentie van mijn probleem, namelijk de vragen die ik in het begin al stelde !!!

Hoeveel water moet ik in mijn buffer stoppen en hoe warm moet mijn water minimaal zijn om mijn ruimte zo lang mogelijk op 10 graden te kunnen houden.

Het idee van die "warmteprop" lijkt mij wel leuk want dan lijkt de "hoeveel" mij inderdaad minder belangrijk want dan heb ik een tank met x liter water op hoge temperatuur en y liter aan lage temperatuur, wat mij toch beter lijkt dan een tank met z liter aan lauwe temperatuur.
x kan dan groeien tot het maximum liters dat in de buffer kan.
Theoretisch toch.....

Ik ga een thermostatische kraan op de radiator zetten zodat ik heel zuinig kan omspringen met de hoeveelheid warmte die ik gebufferd heb.

Bijverwarming is niet zo moeilijk te regelen, maar die wil ik wel tot een minimum herleiden.

Is dit alles te herleiden uit de getallen qua capaciteit van de zonneboiler die jullie berekende hebben en de capaciteit van de radiator die we intussen ook kennen ?

Ludo

ps warmtewisselaars zijn inderdaad geen optie

John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:26

Bericht door John Doh » 30 nov 2006, 12:56

Je zult een beetje moeten experimenteren. Zodra de collector lekker warm wordt, kan de pomp aan. Vervolgens moet je de stroom over de collector z? knijpen dat je een nuttige temperatuur krijgt.

Laag genoeg zodat de collector ook opbrengst heeft, maar hoog genoeg zodat de buffer niet gaat doorslaan.
John

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 30 nov 2006, 13:08

Vandaag heeft het de eerste keer gevroren, het was deze ochtend -1, gisteren avond was het in het hok 10 graden en deze morgen 8,6.

Al bij al vind ik dat nogal meevallen, jammer genoeg werkt mijn zonnecollector nog niet want het is nu stralend weer, ik heb nu een electrisch vuurtje bijgezet en na 5 minuten warmen was het al 11 graden, dus dat valt reuze mee, terwijl de buitentemperatuur maar 3 graden was.

Vanaf morgen voorspellen ze weer 10 graden, dus dat is ook ok.
Nu snel die zonneboiler klaar proberen te krijgen.
Die heeft een ingebouwde thermostaat, ik ga daar een beetje mee moeten experimenteren denk ik, iemand enig idee op hoeveel graden ik die best zet ?

Groeten

Ludo

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 17:22

Bericht door chathanky » 30 nov 2006, 17:42

Hier (midden Nederland) was het de hele dag mistig.
Op mijn werklocatie hebben wij een weerstation met alle actuele gegevens.
De zonopbrengst wordt ook gemeten en lag vandaag op 11 watt/m2, de buitentemperatuur lag tussen de 3 en 7 graden op de dag.

Als je interesse hebt kan ik het wel een paar dagen voor je bijhouden ook al is het weer bij jou anders. Je hebt dan in ieder geval een idee wat je in deze tijd kunt verwachten.

Op http://www.zonnepanelen.wouterlood.com kun je ook de weekopbrengst van zijn panelen volgen.

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 30 nov 2006, 19:53

Bedankt, misschien is dat wel een goed idee.

Ik ga die link eens bekijken.
Zou er een methode bestaan waarmee ik kan zien hoeveel opbrengst ik heb ?
Ik heb hier wel nog een kilowatmeter liggen die verstrekt werd door onze stroomaanbieder, die ga ik tussen mijn electrisch vuurtje steken dan kan ik mijn verbruik aan bijverwarming bijhouden.

Groeten

Ludo

chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 17:22

Bericht door chathanky » 30 nov 2006, 20:26

Met een warmte meter is het mogelijk om te zien wat je verbruikt, hiermee kun je ook je geoogste energie mee meten.

Deze meters zijn over het algemeen behoorlijk prijzig (van horen/zeggen), hoeveel precies kan ik zo niet zeggen. Dit is vast wel te vinden op het www.

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7590
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie » 30 nov 2006, 20:34

chathanky schreef:Dit is vast wel te vinden op het www.

http://www.voltanova.nl/producten/m3_p9.html
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo » 04 mei 2007, 20:23

Hallo iedereen,

ik kom even terug na lang weggeweest wegens heel druk.

Het systeem werkt redelijk er hing een "blauw" plastic vat aan van 200 liter water, dit was op een zonnige dag op enkele uren opgewarmd.
Ik heb bij van craenebroek een huiskamerthermostaat gekocht die daar maar 5 euro kost en twee gebruikte circulatiepompen.
Ik heb zonder problemen de temperatuur overdag boven de 10 graden kunnen houden in januari en februari maar dat was eerder te wijten aan de hoge buitentemperaturen.
Op zonnige dagen had ik buiten 10 graden en dan kreeg ik het binnen zelfs tot 18 graden en hoger.
Het water in het vat warmde zonder problemen op tot 40 graden en haalde zelfs regelmatig de 60 graden.


Maar daar komt nu het probleem.
Intussen is het veel warmer geworden en werd het water in mijn vat zo warm dat dat gewoon slap werd en de aansluitingen naar de pompen loskwamen. Ik heb het dus moeten uitschakelen.

Geen probleem want het is nu warm genoeg.

Intussen heb ik het paneel via een dompelpomp en tuinslangen aan ons zwembad gekoppeld.

Dat werkt prima, het bad heeft een doormeter van bijna 3 meter en waterstand 30 a 40 cm (aan de specialisten om te berekenen hoeveel liter dat is) op een zonnige dag wordt het water echt warm ik schat boven de 35 graden.

Verder heb ik toen ik het bad vulde gewoon de waterkraan aan het zonnepaneel gehangen, de kraan halfopen en aan de andere kant een douchekop. De snelheid van het water was snel genoeg om een "zuinige" douche te nemen en de temperatuur was absoluut ok, volgens mij een stuk boven de 30 graden en dat met grondwater dat rond de 10 graden zit (als ik goed ingelicht ben).
Misschien ook leuk om te weten, dit alles loopt over 100 meter gewoner tuinslang, jaja HONDERD meter en totaal niet geisoleerd, stel je voor wat dit zou geven over kortere afstand en wel geisoleerd.

Maw, dit werkt.

Probleem in de winter je moet zon hebben, dat was deze winter niet het geval, in januari in belgie slechts een 30 tal uren zon !!!!! En dan heb je natuurlijk net warmte nodig (gelukkig was de buitentemperatuur ok)
Met 200 liter water overbrug je net één nachtje en dan is het koud.

Op dit moment vraag ik me af of ik het systeem niet zou aanschakelen aan de huisverwarming om op een koude dag wat bij te kunnen verwarmen, maar de grote afstand (50 m) is de hinderpaal.

Voila, hierbij mijn ervaringen, hopelijk helpt het jullie, het is zeker het proberen waard.

Groeten

Ludo

Plaats reactie