fietsen en stroomopwekken

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
peruaantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:41

fietsen en stroomopwekken

Bericht door peruaantje »

Hoi,

Ik heb een vraagske...is het mogelijk om een 12v batterij vol te fietsen met een spinningfiets of hometrainer en een alternator van ne auto?ik geloof dat ik eens gelezen heb dat dat hoge toeren nodig heeft om stroom aftegeven..maar ik heb net ene liggen en misschien met wat te spelen met een overbrenging kan het toch!?
Eigenlijk zou ik mn opslag capaciteit willen verdubbelen...dat kan toch door ze paralel aan 1 vast te sluiten niet ?
Ik wil mijn benzinekost wat drukken want mijn generator gebruikt wel wat..en daar ik toch elke dag op mne spinningfiets rijd zou ik misschien toch wat besparen.

groetjes patrick
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door Chicken Power »

Dag Patrick,
peruaantje schreef:Ik heb een vraagske...is het mogelijk om een 12v batterij vol te fietsen met een spinningfiets of hometrainer en een alternator van ne auto?
Ja, maar niet alleen de alternator (dat is een wisselstroomgenerator), maar ook de gelijkrichter en laadautomaat.
peruaantje schreef:ik geloof dat ik eens gelezen heb dat dat hoge toeren nodig heeft om stroom aftegeven..maar ik heb net ene liggen en misschien met wat te spelen met een overbrenging kan het toch!?
Zeker, niet alleen toeren, maar ook bekrachtigingstroom. Maar dat is goed te doen!
peruaantje schreef:Eigenlijk zou ik mn opslag capaciteit willen verdubbelen...dat kan toch door ze paralel aan 1 vast te sluiten niet ?
Tsja, dit is zo vaag geschreven, dat wordt of flink pasta eten of een accu bijkopen.
peruaantje schreef:Ik wil mijn benzinekost wat drukken want mijn generator gebruikt wel wat..en daar ik toch elke dag op mne spinningfiets rijd zou ik misschien toch wat besparen.
Zeker, en het is nog ecologischer ook!

Groet, Cp
Verwijderd.
peruaantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:41

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door peruaantje »

hoi,

Ja tis wa vaag mss..maarja ik weet niet goed hoe uitleggen :oops:
Ik heb een stuk grond met huisje enzo in de bergen....op dat stuk probeer ik kalkoenen en wat varkens te houden en andere beesten maar er is nog geen netstroom ...(het is er wel...maar het kost nog teveel voor de aansluiting 10000 euro ,omdat de kabel van de overkant moet komen enzo..) maar ok binnekort (een jaar ofzo)komen er meer mensen in dat gebied wonen en dan delen we de kosten dan lukt dat wel.
Dus behelp ik me met mijn generator en batterij een omvormer van 12 naar 220v enzo laat ik eeen spaarlamp s'nachts branden in het hok en daarnet buiten..dit om vossen buiten te houden :evil:
M'n generator op benzine verbruikt wel veel en zou dus dit willen proberen te verminderen tot een minimum ...begrijp je?
Daarom mijn vraag om hulp he...hoe pak ik dat aan ?ik ben geen electronicus..dus hou het simpel aub :oops:
Nog ff dit..een alternator rechtstreeks aan de batterij ..dat laad niet?sorry voor de domme vragen

groetjes
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door Dutch John »

Houd wel rekening met behoorlijke verliezen als je een autodynamo gebruikt. Stel je bent behoorlijk atletisch en kunt uren lang 150 Watt trappen. Veel meer dan 50-75 Watt zal niet aankomen bij de accu.

Zoals Cp al meldt, zul je wat meer gegevens over de dynamo moeten geven. Bij een wisselstroomdynamo met ingebouwde regelaar is het eenvoudig: B+ aan accu+, B- aan accu-, D+ via een lampje en een schakelaar naar accu+. Het wattage van het lampje let nauw. Meestal 2-4 Watt. Meeste dynamo's beginnen vanaf 3.000 o/min behoorlijk vermogen te leveren, maar het is goed mogelijk dat je spierkracht nalaat bij die hogere vermogens. Om niet een overbrenging via trial and error te moeten vinden is een vermogensgrafiek van de betreffende dynamo wenselijk.

Conclusie: het kan, maar het is een heel geprul om de juiste afstelling te vinden en dan nog maar de vraag of het veel brengt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door Chicken Power »

Dag Patrick,

Dat verklaard al weer wat meer, dank.
peruaantje schreef:M'n generator op benzine verbruikt wel veel en zou dus dit willen proberen te verminderen tot een minimum ...begrijp je?
Geen idee wat op jouw locatie een ombouw kost , of en tegen welke prijs er LPG voorhanden is, maar dat is een stuk goedkoper in gebruik dan benzine.

Je werkt dan bijv met verwisselbare gas-damptanks zoals ze ook op een heftruck gebruikt worden.

Je moet nu denk ik ook al wat met gas om te koken.


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door deleted »

Misschien moet je ook naar je verbruikers kijken. Meestal is er wel een alternatief dat niet op electriciteit werkt.

CP kan je bijvoorbeeld alles vertellen van de petromaxlamp .
En voor hetgeen overblijft .. is het niet erg zonnig in Peru ? Zonnepanelen (of fietsgenerator) voor wat (overblijvende) kleine verbruikers ?

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door Chicken Power »

Ha, dit gaat echt een Wereld Wijd forum worden!
Gandalf schreef:Misschien moet je ook naar je verbruikers kijken. Meestal is er wel een alternatief dat niet op electriciteit werkt.
Ik denk dat ie daar ter plaatse al heel basic te werk moet gaan, veel te besparen is er niet.
Gandalf schreef:CP kan je bijvoorbeeld alles vertellen van de petromaxlamp .
Is al gewoon te lezen door de ‘zoekfunktie’ van dit forum te gebruiken.

Hier wat meer over zijn Zuid- Amerikaanse avontuur:
http://motorforum.demotorsite.be/viewto ... =35&t=5587

Bij de weg, als je is een fotoke van die kalkoenenhouderij daar kunt trekken, graag!


Groet, Cp
Verwijderd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door deleted »

Lijkt wel een interessante situatie daar.

Misschien wil Peruaantje wel meer kwijt van zijn verhaal ? Reuzebenieuwd ! Heb je geen Blog of zo ?
Ik lees dat je een benzinegenerator vooral inzet voor werktuigen, de nachtlamp, pc, radio en (toekomstig) tv.
Nou .... investeer in een zuinige laptop met grote batterij, met de juiste videokaart is dat al de zuinige pc, radio en tv voor de komende 5 à 8 jaar. En deze is wel realistisch op te laden met een trapgenerator.

En de werktuigen ... ik heb zelf geen stroomgebrek, maar ben toch bijna volledig aan het omschakelen naar handwerktuigen ... De oudere handwerktuigen zijn vaak van superieure kwaliteit in vergelijking met de de low-budget elektrische versies !
De oude werktuigen worden tegenwoordig (in Be en NL) voor een habbekrats aangeboden (of verdwijnen zelfs vaak in de afvalcontainer).
Een oude maar goede handboor, schaaf, handmaaier, zeis, ... doen allemaal beter de job dan hun 'moderne' electrische variant. Of je zou het budget moeten hebben om overal de professionele versie van te kopen ... En dan nog: ze gaan hooguit sneller. Ver van het huis, hoog op het dak enz zijn de electrische snoeren trouwens ook niet altijd handig ...

fietsgenerator:
http://www.lowtechmagazine.be/2011/05/b ... fiets.html
G
peruaantje
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:41

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door peruaantje »

hoi,

Ale ja het zal weer niet simpel worden zie ik !Maar toch ga ik iets proberen tedoen hoor...zoals een combinatie biogas en en mijne fiets...eerst was mijne generator bedoelt voor een windmolentje ...omdat er elke dag nogal een soort van mistralwind is...maar ok dat lukte niet omdat ik te weinig tourkes had en ja da was dus een flop :oops:
Een 2de mogelijkheid was :er loopt een redelijk snelstromende beek vanuit de bergen langs mn stuk...en waterkracht had ook gekund denk ik...mits een goede overbrenging...ale ja mogelijk heb ik iets anders nodig als motor of generator!?
Da biogasdinge zou wel wat kunnen lukken ..daar er met kalkoenen en wat varkens en veel groenafval...toch over redelijk wat mogelijke goede voeding beschik om een biodigestor te laten werken..om zo toch al mogelijk enkele gaslampkes enzo te laten branden..of ook de verwarming in het hok s'nachts...ik heb zelfs gelezen dat een stroomgroep er ook bolt, maja dan zal ik wel heel veel stront moeten verwerken denk ik !
In ieder geval ik wil iets doen om mijne voetafdruk te verkleinen :mrgreen:
De foto's volgen nog ..volgende maand begint het nieuwe kalkoenavontuur alweer..en de varkens ga ik erbij nemen alsook eend en kippen..ma niet overdreven veel he...tot van de week

salukes
patrick uit peru
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door deleted »

Met een snelstromende beek op je eigen grond moet je niet twijfelen: ga voor waterkracht !

G
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: fietsen en stroomopwekken

Bericht door Chicken Power »

Hallo Patrick,
peruaantje schreef:Een 2de mogelijkheid was :er loopt een redelijk snelstromende beek vanuit de bergen langs mn stuk...en waterkracht had ook gekund denk ik...mits een goede overbrenging...ale ja mogelijk heb ik iets anders nodig als motor of generator!?
In dat geval kan ik weer een linkje doorgeven dat we van mede- forumlid ‘omweg’ kregen:
http://www.scoraigwind.com/

Als je daar even rondkijkt, kom je hier terecht:
http://www.powerspout.com/

Misschien kun je er iets mee!

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie