vogels kweken en betaalbaar verwarmen met afbraakmateriaal

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Hallo,

Is het niet mogelijk met een goedkoop houtkachel systeem de watervoorraad tank op te warmen. Dit in combinatie met de zonnecollector voor de dagen met zon.
De schoorsteen goed plaatsen zodat de vogels er geen last van hebben. Misschien heeft Dirk of een van de andere een idee hoe je watervoorraad tank met een houtvuur kunt verwarmen.

groet Mark
Hallo Mark,

Wanneer slechts ??n ruimte moet verwarmd worden met hout is het niet nodig om warmte in water te stoppen. Een finoven in een voli?re? Moet kunnen!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

chathanky schreef:...De serre zelf is al een zonnecollector als deze op de zuidkant is opgesteld...
Dat is zeker zo. Wanneer een dergelijke serre-collector kan gecombineerd worden met een 'passieve', bij voorkeur ge?soleerde, voldoende hoeveelheid massa, dan kan de meeste energie optimaal benut worden.

Dirk
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

haha, jullie zijn wel straffe kerels !
Ik vrees als ik al die goede raad zou opvolgen ik in plaats van valkparkieten, ganzen zal moeten kweken die gouden eieren leggen !
Durft hier iemand te vermelden hoeveel die toestanden van daikin kosten ?
Het is wel de bedoeling dat ik goedkoper verwarm dan vorig jaar ;-)
Mijn schoonvader had een simplistische maar misschien nog niet zo stomme oplossing voor noodverwarming als het zonnepaneel het niet haalt. Namelijk zet een klok op een electrisch kacheltje en laat dit s'nachts opwarmen, dan is de electriciteit veel goedkoper, als je goed isoleert kan je het overdag ook nog wel warm houden en de rest doet het paneel.

Het idee van het waterreservoir op te warmen via een houtkachel lijkt mij ook niet zo praktisch, want dan warm je het water op en niet de omgeving en het is in eerste instantie toch de bedoeling dat de vogeltjes warm zitten ?? Verder moet je ook met warmtewisselaars gaan werken en kan je in een gesloten systeem een veel te hoge druk krijgen met ontploffingsgevaar tot gevolg.
Gas daar ben ik eigenlijk ook wel bang voor, ik ben niet continu in het hok om te kijken of alles ok is.

Of klopt mijn logica niet ?

Ludo

PS ik heb trouwens beslist om het alleen uit te proberen met het hok omdat de geisoleerde serre mij wel heel moeilijk lijkt.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

ludo schreef:Het is wel de bedoeling dat ik goedkoper verwarm dan vorig jaar ;-)
Electrisch verwarmen blijft volgens mij de meest kostbare manier om een dergelijke ruimte te verwarmen. Natuurlijk, wie van het nachttarief kan genieten en daarbij voldoende energie voor de dag kan opslaan, doet reeds veel voordeel. Kan uitgerekend worden.

Dirk
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

ja kostbaar zeker, daarom wil ik dit ook tot een minimum beperken.
De zonnecollector blijft hopelijk de hoofdverwarming.

Ludo
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Wat dacht je van de volgende variant voor de noodverwarming, ge?nspireerd op jouw schoonvader. Sleep de mazoutketel in het vogelhok en verwarm deze 's nachts met een elektrisch element als er overdag te weinig zonnestraling is. Omdat nachtstroom de helft kost (althans in Nederland) kun je je rekening minstens halveren.

Ik zou de ketel wel isoleren en ontladen via een pompje en een radiator. Je hebt geen extra verliezen, omdat de warmte die via de isolatie ontsnapt alsnog op de goede plaats terecht komt.

Het verwarmingselement kun je uit een oude warmwaterboiler slopen. De ketel zou ik drukloos houden, met een meter pijp omhoog als overstort. Wel opletten dat overstortend water geen kwaad kan. Het overstorten stopt vanzelf.

Constructief kan het lastig zijn om het verwarmingselement in de mazouttank te monteren. In dat geval kun je het ook in de boiler laten zitten, mits deze lager opgesteld kan worden dan de mazouttank. Als je de boiler ondersteboven monteert, kun je het warme water met natuurlijke circulatie naar de mazouttank laten stromen. In de mazouttank moet je dan eveneens twee leidingen aanbrengen, ??n met hoge uitgang en ??n met een lage. Is het duidelijk hoe dit zou moeten werken?
John
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Hoi John, daar dacht mijn schoonpa ook al aan (pas op, dat is niet de eerste de beste, hij is burgelijk enginieur boerderijbouw, jammer genoeg zijn die heel theoretisch ;-) )
De tank komt vanzelfsprekend in het hok zelf dan heb ik de verlieswarmte ook.

Ik ben nogal van de gezonde boerenaanpak en denk het volgende.
S'nachts is het water al het koudst en misschien al beneden de minimum temperatuur om de radiator efficient te laten werken, dan heb ik net hetzelfde probleem als met de houtkachel, ik warm het water wel op maar niet de vogels ;-)

Daarom denk ik dat je ook beter gewoon de lucht kan opwarmen.
Dat gaat veel sneller, ik denk er ook aan om het electrisch vuurtje zo hoog mogelijk te plaatsen zodat alleen de bovenste luchtlaag verwarmd wordt. De vogels slapen immers zo hoog mogelijk. Gelukkig stijgt warme lucht op.

Misschien moet ik de radiator ook wel hoog gaan plaatsen ?

Groeten

Ludo
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

ludo schreef:Hoi John, daar dacht mijn schoonpa ook al aan (pas op, dat is niet de eerste de beste, hij is burgelijk enginieur boerderijbouw, jammer genoeg zijn die heel theoretisch ;-) )
De tank komt vanzelfsprekend in het hok zelf dan heb ik de verlieswarmte ook.

Ik ben nogal van de gezonde boerenaanpak en denk het volgende.
S'nachts is het water al het koudst en misschien al beneden de minimum temperatuur om de radiator efficient te laten werken, dan heb ik net hetzelfde probleem als met de houtkachel, ik warm het water wel op maar niet de vogels ;-)

Daarom denk ik dat je ook beter gewoon de lucht kan opwarmen.
Dat gaat veel sneller, ik denk er ook aan om het electrisch vuurtje zo hoog mogelijk te plaatsen zodat alleen de bovenste luchtlaag verwarmd wordt. De vogels slapen immers zo hoog mogelijk. Gelukkig stijgt warme lucht op.

Misschien moet ik de radiator ook wel hoog gaan plaatsen ?

Groeten

Ludo
Hallo Ludo,

Jij kunt sneller vragen stellen dan wij met een heel sprotje forumbezoekers kunnen beantwoorden....

Het idee achter het opwarmen van de mazouttank was de opslag van warmte voor overdag. Voor de warmteafgifte 's nachts haalt dat inderdaad niks uit en kun je die slag net zo goed overslaan, zoals jij beschrijft.

Als je de warmte alleen bovenin de ruimte wilt hebben, kun je de radiator inderdaad hoger opstellen, warmte heeft de neiging om bovenin te blijven hangen. Als de vogels toch bovenin zitten, heeft het verwarmen van de bodem misschien inderdaad weinig zin.

Dan jouw opmerking over de watertemperatuur waarbij de radiator efficient werkt. Eigenlijk is die temperatuur voor jou weinig interessant, omdat het rendement van het verwarmingselement voor de verandering eens niet afhangt van de temperatuur. Je kunt hem z? kiezen dat het zaakje goed werkt, uitgaande van het idee dat de verliezen toch in de goede ruimte terecht komen. Ook dat is een tamelijk unieke mogelijkheid van elektrische verwarming (niet 100% juist, maar wel bijna). Hetzelfde geldt voor deze boerenaanpak trouwens, niet 100% juist, maar waarschijnlijk wel een heel eind in de richting.
John
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Hoi John,
Sorry voor de vele vragen.
misschien ben ik wel niet duidelijk genoeg geweest.
Ik vrees dat een opslagtank als buffer echt wel zal moeten om koude periodes (nacht is er al ??n en ook zonneloze dagen) te overbruggen.

Ik hoop die buffer en de ruimte samen overdag gratis te kunnen opwarmen met de zonnecollector.
De energie die ik daarvoor te kort kom zal ik anders moeten oplossen.
Het beste zou een intelligent systeem zijn, maar dat is jammer genoeg niet haalbaar, gezien het uitgangspunt om met afbraakmateriaal te werken (lees zo goedkoop mogelijk).

Bedoel je dat de watertemperatuur weing rol speelt ?
Dus dat ik met water van 20 graden ook al de boel op 10 graden kan houden ? Dan wordt het allemaal veel haalbaarder natuurlijk en kan ik meer water gaan opwarmen en dus langere bufferperiodes krijgen.

Ik was persoonlijk bang dat ik het water op 40 graden moest krijgen en dat dat veel te lang zou duren(lees niet genoeg zon per dag) of dat ik dan een heel klein beetje water moest nemen wat dan weer de bufferperiode sterk inkort.

of begrijp ik het totaal verkeerd ? (pas op mijn schoonvader is het theoretische genie, ik ben maar een prutser)

Ludo
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Nee, ik bedoel dat je de temperatuur in de tank zo hoog kunt opschroeven als nodig om voldoende afgifte te verkrijgen. Afhankelijk van de radiator is dat misschien al bij 20?C, maar als het pas bij 40?C werkt is ook niet erg. Weliswaar nemen de warmteverliezen van de mazouttank dan toe, maar wat zou dat als die warmte toch weer in de te verwarmen ruimte terecht komt?

Misschien moet de temperatuur in de mazouttank nog wel hoger worden opgeschroefd, om op die manier de opslagcapaciteit van goedkope warmte ('s nachts laden op nachtstroom) te vergroten. Je zou tot bijna 100?C kunnen bufferen.

Voor een bepaalde radiator kun je (volgens Chathanky) terecht op de site van Brugman radiatoren.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

ludo schreef:Sorry voor de vele vragen.
Geeft niks, als we geen zin meer hebben of niet meer kunnen, houden we vanzelf op.
John
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Al voortbordurend op alle gedachten: Misschien kun je de isolatie deels van de boiler afhalen, dan hoef je geen radiator te gebruiken. En geen mazouttank.
En als je het bovenste water in je boiler elektrisch opwarmt met nachtstroom, en met je zonnecollector door een verwarmingsspiraal het onderste deel van je boilerwater verwarmt, sla je 3 vliegen in 1 klap.
Als je het ongeisoleerde deel van de boiler regelbaar maakt, kun je de temp. nog een beetje sturen.
Kweenie hoor, ik ben Hollander he dus het onderste uit de kan halen...
Maar misschien zijn er redenen tot kritiek op mijn gedachte.
Ik lees het graag!
Groetjes van Hans
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

ik snap er niet veel van, maar ik vrees dat de verhoudingen hier niet zullen kloppen.

Ik had wel ooit gedacht om het vat (max 1000l) niet te isoleren en als radiator te gebruiken, maar dan ga ik ook warmen als het niet nodig is.

Goed isoleren lijkt mij toch het beste en pas warmte naar de radiator sturen als het nodig is.

Ik zou ook slechts een deel van het hok kunnen verwarmen en de rest afzondern zodat ik maar 4 x 2 x 2 moet doen, maakt het misschien wat haalbaarder ? (maar dan staat de tank wel binnen maar niet meer in het verwarmde gedeelte, dus moet ik beter isoleren)

Ludo
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

ludo schreef:ik snap er niet veel van, maar ik vrees dat de verhoudingen hier niet zullen kloppen.

Ik had wel ooit gedacht om het vat (max 1000l) niet te isoleren en als radiator te gebruiken, maar dan ga ik ook warmen als het niet nodig is.

Goed isoleren lijkt mij toch het beste en pas warmte naar de radiator sturen als het nodig is.
Op alle punten mee eens.

De boiler is alleen bedoeld als goedkope drager voor het verwarmingselement. Zal iets zijn in de orde van 10 tot 100 liter, te weinig voor serieuze warmte-opslag. Vandaar de mazouttank.

Inderdaad wil je g??n warmte uit de mazouttank verliezen als die niet nodig is, zeker niet als de warmte elektrisch is geproduceerd (dus duur). Bovendien heb je de mate van afgifte van de mazouttank niet in de hand. Waarschijnlijk zou een onge?soleerde tank als buffer in het begin te snel leeglopen. Het hok wordt eerst te warm, daarna te koud. De afgifte via de radiator kan worden geregeld naar behoefte. (Overigens wel risico op bevriezing als de balans niet klopt).

Kan met de tank in theorie ook, door de mate van isolatie te vari?ren, maar dat lijkt mij niet erg praktisch.
John
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Ik zou dan wel geen tweedehands radiator moeten kopen want dat is het enige wat mij nog ontbreekt, de zonnecollector heb ik, de tank ook en twee oude circulatiepompen en een thermostaat, zelfs een thermostatische kraan voor op de radiator die ik nog niet heb ;-)

tja, ik zou bijvoorbeeld een plaat tegen de voorkant van de tank kunnen zetten als het warmer is en dan warmte opsparen en die isolerende plaat kunnen wegnemen als het koud is en dan die warmte afgeven.

Het probleem zou dan de oppervlakte zijn vrees is, die zou nogal klein zijn in verhouding met de verschillende oppervlaktes die in een radiator zitten.

De vraag is dan kan ik met 2 m2 die ik dan maximaal via die voorkant vrijmaak mijn hok genoeg verwarmen ?

Ludo
Plaats reactie