vogels kweken en betaalbaar verwarmen met afbraakmateriaal

Onder dit forumonderdeel vallen alle vormen van zelfopwek, onder andere windenergie, waterenergie, wkk's (zelf stroom draaien), zonne-energie etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

John Doh schreef: Heb je geen aardgas in de buurt? Een kleine HR-ketel op de radiator lijkt mij dan een veel beter idee.
Een simpel gevelkacheltje is makkelijker en goedkoper. En.... geen bewegende delen die electriciteit nodig hebben
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Nu je het zegt! Er zijn n?g goedkopere gevelkachels, die op flessengas werken: een caravan-kachel van Truma. Uit een oude caravan te slopen. Voorzien van schoorsteen! Er zijn ook varianten met extra luchtcirculatie, de zogenaamde ringverwarming.

Maar zou een CV-keteltje op Marktplaats zoveel kosten?

Net even gekeken: ongelooflijk, maar de goedkoopste gaan voor ? 30 van de hand. Een onderhoudsbeurt is duurder. Lijkt mij wel verstandig, want ik vind gas toch wel eng spul.
John
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb vorige week 3 gevelkachels gekocht voor m'n tijdelijke "woning". Kosten: 70 euro voor totaal 11 KW. Inclusief muurdoorvoeren. De leidingen nodig om er gas in te krijgen waren een stukje duurder :(
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ludo
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2006, 19:21

Bericht door ludo »

Wat is een hr ketel ?
In belgie hebben we wel aardgas maar het vogelhok staat in de tuin,ik zou natuurlijk ook met butaangasflessen kunnen werken, maar ik heb nu die zonnecollector en wil die wel gaan gebruiken

Ludo
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:
ludo schreef: Stel nu dat we het water maar op 30 graden krijgen, bestaat er zoiets als een "kleine goedkope warmtepomp" die het water dan wat warmer kan krijgen ? Of ben ik nu aan het dromen ?
...misschien kun je met een oude airconditioner aan het sleutelen slaan?
Sommige airco toestellen zijn ontworpen om niet alleen te koelen maar ook te verwarmen volgens het warmtepomp systeem. De warmtewisselaar buiten wordt dan koud, die binnen warm. Op die manier pompt men 'warmte' van buiten naar binnen. In ieder geval zuiniger met electriciteit dan conventioneel electrisch verwarmen.

Dirk
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

ludo schreef:Wat is een hr ketel ?
In belgie hebben we wel aardgas maar het vogelhok staat in de tuin,ik zou natuurlijk ook met butaangasflessen kunnen werken, maar ik heb nu die zonnecollector en wil die wel gaan gebruiken
Een HR-ketel is een hoog rendement CV-ketel. Je zou een aardgasleiding naar het vogelhok moeten trekken.

Die opmerking over de HR-ketel was bedoeld voor het geval jouw zonnecollector onvoldoende warmte zou leveren. Je kunt daarvoor natuurlijk ook jouw bestaande elektrische verwarming gebruiken, door eerst eens te kijken hoeveel de collector oplevert. Je kunt dat straks dan zien aan je elektriciteitsrekening.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Sommige airco toestellen zijn ontworpen om niet alleen te koelen maar ook te verwarmen volgens het warmtepomp systeem. De warmtewisselaar buiten wordt dan koud, die binnen warm. Op die manier pompt men 'warmte' van buiten naar binnen. In ieder geval zuiniger met electriciteit dan conventioneel electrisch verwarmen.
Je kunt de airco natuurlijk sowieso verkeerd om monteren: verdamper buiten, condensor binnen.

In theorie is die oplossing inderdaad zuiniger dan conventioneel elektrisch verwarmen, maar dat hangt wel af van de kwaliteit van de warmtebron. Als je buitenlucht als warmtebron gebruikt, gaat het rendement enorm naar beneden als de warmtebehoefte het grootste is, namelijk als het vriest in de winter. Op zeker moment kun je net zo goed een elektrisch kacheltje gebruiken.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

ludo schreef: Hoe diep zit dat grondwater van 10 graden ?
Ik heb een boorput in mijn hok en dacht daar eigenlijk ook al aan.
Is dat diep genoeg ?
Hier zit het grondwater op minder dan 1 meter diepte. Met een warmtewisselaar op die diepte en een gewoon circulatiepompje moet een goed werkend systeem te maken zijn, omdat de hoeveelheid 'warmte' in het grondwater oneindig groot is.

Natuurlijk: deze lage temperatuur verwarming zal niet werken met een gewone radiator. Men moet minimaal denken aan een soort 'vloerverwarming' indien men water van 10 graden wil gebruiken.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...In theorie is die oplossing inderdaad zuiniger dan conventioneel elektrisch verwarmen, maar dat hangt wel af van de kwaliteit van de warmtebron. Als je buitenlucht als warmtebron gebruikt, gaat het rendement enorm naar beneden als de warmtebehoefte het grootste is, namelijk als het vriest in de winter. Op zeker moment kun je net zo goed een elektrisch kacheltje gebruiken.
Dat zal wel zo zijn voor bepaalde oudere toestellen, maar blijkbaar zijn moderne toestellen heel wat performanter. Daarnet vond ik het volgende:
http://nl.daikin.be/products/for_your_h ... ations.jsp

Deze firma claimt voor ??n van die toestellen zelfs een COP (prestatieco?ffici?nt) van 5,14 (wat verwarmen betreft)! Bijvoorbeeld: 700 W electrisch vermogen geven een opbrengst van 3600 Watt aan warmte! Het temperatuursbereik van dit apparaat gaat tot -20?C. Dan zullen we wel geen COP van 5 kunnen verwachten, maar dergelijke buitentemperaturen komen hier haast niet voor.

Misschien tijd voor een ander onderwerp over warmtepompen?

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Op de volgende bladzijde:
http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/ ... boiler.htm
staat een zonnepaneel dat misschien vergelijkbaar is met dat van Ludo.

De gedocumenteerde opbrengst van dit paneel ligt rond de 100 MJ per maand voor de wintermaanden.

Daar valt niet veel mee te verwarmen: 100 MJ komt overeen met wat 5 ? 6 kg hout kan levereren.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:De gedocumenteerde opbrengst van dit paneel ligt rond de 100 MJ per maand voor de wintermaanden.

Daar valt niet veel mee te verwarmen: 100 MJ komt overeen met wat 5 ? 6 kg hout kan levereren.
Dat paneel lijkt wel wat kleiner. Ik schat ongeveer 3 m^2. Tevens probeert de eigenaar er warm tapwater mee te maken. Maar dat is precies wat ik bedoelde: ik ben bang dat de opbrengst in de winter tegenvalt. Aan de andere kant loopt Ludo niet zoveel risico, omdat hij het paneel al in bezit heeft.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Deze firma claimt voor ??n van die toestellen zelfs een COP (prestatieco?ffici?nt) van 5,14 (wat verwarmen betreft)! Bijvoorbeeld: 700 W electrisch vermogen geven een opbrengst van 3600 Watt aan warmte! Het temperatuursbereik van dit apparaat gaat tot -20?C. Dan zullen we wel geen COP van 5 kunnen verwachten, maar dergelijke buitentemperaturen komen hier haast niet voor.
De grap is natuurlijk dat men maar ??n COP opgeeft en een bereik van -20 tot 24?C voor verwarmen. Onduidelijk is, bij welke temperatuurstap die COP is gemeten, maar wij weten dat deze COP slechts voor ??n werkpunt geldt. Ik denk dat men niet het slechtste werkpunt heeft gekozen. Uit deze documentatie valt de werkingsgraad in de winter niet af te leiden.
John
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

Ook van de website van Daikin:

Gratis energie uit de buitenlucht
Warmtebronnen voor lage temperatuur verwarming omvatten vaak fossiele brandstoffen en electriciteit.
Altherma als alternatief is een veel effici?ntere oplossing.
Meer dan 2/3 van het jaarlijkse energieverbruik door Altherma is gratis beschikbaar in de buitenlucht. Het systeem kan werken tot -20?C buitentemperatuur (voorzien van backup heater). Met als resultaat dat Altherma de nodige warmte kan opwekken voor een comfortabel wooncomfort. Warmtepompen vereisen enkel electriciteit om de lage temperaturen op een hoger niveau te brengen.
Altherma kan bijvoorbeeld 3.8kW verwarming (preliminary volgens Eurovent condities :7?C buitentemperatuur/35?C watertemperatuur)leveren voor een electriciteitsverbruik van 1 kW.


De COP is dus 3,8 bij een buitentemperatuur van 7?C. Als het ?cht koud wordt, gebruikt men een elektrische back-up heater.

Interessant zou zijn om te weten wat de Seasonal Performance Factor (SPF) van dit apparaat wordt.
Laatst gewijzigd door John Doh op 19 nov 2006, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
John
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Bericht door chathanky »

Verschil is wel dat de collector een zelfbouw paneel is. Het rendement zal bijna zeker minder zijn.

De serre zelf is al een zonnecollector als deze op de zuidkant is opgesteld.
Een goed ontworpen en gebouwde serre levert meer warmte dan dat deze verliest. Als de zon in de winter schijnt heb je dan geen bijverwarming nodig.

Het is te proberen om met de collector warmte op te slaan en deze te gebruiken als er warmtevraag is. Je zal voor de zekerheid een bijverwarmng moeten opstellen als de panelen de warmte niet kunnen leveren. Een sere koelt snel af als het geen geisoleerde serre betreft.

Een en het ander is ook niet duidelijk hoe de serre is opgebouwd en waar deze gesitueerd is.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hallo,

Is het niet mogelijk met een goedkoop houtkachel systeem de watervoorraad tank op te warmen. Dit in combinatie met de zonnecollector voor de dagen met zon.
De schoorsteen goed plaatsen zodat de vogels er geen last van hebben. Misschien heeft Dirk of een van de andere een idee hoe je watervoorraad tank met een houtvuur kunt verwarmen.

groet Mark
Plaats reactie